افسردگی کودکان

علائم و درمان افسردگی در کودکان

علائم و درمان افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکان با غم ها و احساسات منفی ای که هر کودکی ممکن است در زندگی تجربه کند متفاوت است. فقط به این دلیل که یک کودک غمگین است نمی توانیم برچست افسرده به او بزنیم. چنانچه غم مداوم شود و برفعالیت های یک کودک، علائق و سرگرمی های او، عملکرد تحصیلی و روابط خانوادگی اش تأثیر منفی بگذارد، می توان احتمال داد که او افسرده شده است.
اگر چه افسردگی یک بیماری روانی کاملاً جدی است اما خوشبختانه از آن دست اختلالات قابل درمان است. در این مقاله تلاش کرده ایم تا به علائم و درمان افسردگی در کودکان بپردازیم.

 

علائم افسردگی در کودکان

افسردگی نشانه های متعددی دارد که می توانند در جسم و روان فرد بروز پیدا کنند مهم ترین علائم افسردگی در کودکان ، شامل موارد زیر هستند:

  • عصبانیت و تحریک پذیری
  • احساس مداوم غم و ناامیدی
  • انزوای اجتماعی
  • تغییراتی در اشتها (کم اشتهایی یا اشتهای زیاد)
  • تغییراتی در الگوی خواب (کم خوابی یا خواب بیش از حد)
  • گریه زیاد
  • مشکل تمرکز
  • احساس کرختی و کمبود انرژی
  • مشکلات جسمی مثل درد شدید معده و سردرد
  • کاهش عملکرد مثبت در فعالیت های مربوط به خانه و مدرسه و پرداختن به سرگرمی ها و تفریحات
  • فکر کردن به خودکشی یا اقدام به آن
این طور نیست که همه علائم افسردگی در کودکان در هر کودک افسرده ای مشاهده شود. این اختلالات در هر کودکی نمود خاصی دارد اما نشانه هایی که به آن ها اشاره شد، مهم ترین علائم افسردگی در کودکان هستند.
کدام کودکان افسرده می شوند؟

افسردگی به طور قابل توجهی در کودکان پسر زیر ده سال شایع تر است. اما در سن 16 سالگی، احتمال افسرده شدن دختران بیشتر از پسران است. اختلال دو قطبی که افسردگی بخشی از آن را تشکیل می دهد در نوجوانان شایع تر از کودکان است. اما معمولاً در کودکان شدیدتر است. همچنین گاهی اوقات این اختلال همراه اختلالاتی مثل بیش فعالی، وسواس، اختلال خوردن یا یک اختلال رفتاری اتفاق می افتد. البته نمبشود در افسرده شدن کودکان از نقش تربیت خانواده غافل شود پس پیشنهاد میشود مقاله نکات تربیتی کودکان را مطالعه کنید

دلیل افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکان هم می تواند مانند افسردگی در بزرگسالان، در اثر مجموعه ای از عوامل مثل مشکلات جسمیی، اتفاقاتی در زندگی، تاریخچه خانوادگی، نحوه تربیت کودک، عوامل محیطی، خصوصیات ژنتیکی و…. ایجاد شود.

درمان افسردگی کودکان

روش های درمان افسردگی کودکان شبیه به درمان افسردگی در بزرگسالان است. درمان های روانشناختی، خدمات مشاوره ای و دارودرمانی و در مواردی مشاوره خانواده  و مشاوره کودک و نوجوان از مهم ترین روش های درمان افسردگی کودکان هستند.

مشاوره تلفنی افسردگی کودکان در آیدانیتو

همان طور که گفتیم افسردگی یک اختلال روانی کاملاً جدی اما خوشبختانه قابل درمان است. چنانچه شاهد نشانه های افسردگی در کودکتان هستید، بهتر است قبل از این که دیر شود، او را وارد فرایند درمان کنید. مشاوره افسردگی این فرصت را در اختیار شما قرار می دهد تا در مورد بهترین و مفید ترین روش های درمان افسردگی اطلاعات کسب کنید.

آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران حرفه ای و با تجربه آیدانیتو در زمینه های مختلفی مثل خانواده، ازدواج، طلاق، خیانت، ترک اعتیاد، فرزند آوری، فرزند پروری، مسائل کودکان و نوجوانان، سالمندان و …. به مخاطبان مشاوره تلفنی می دهند. مشاوره افسردگی یکی از موضوعات مهم مشاوره ای در آیدانیتو است.

چرا مشاوره تلفنی؟

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که دلیل استقبال روز افزون افراد جوامع از مشاوره های غیر حضوری مثل مشاوره تلفنی چیست. در پاسخ به این سؤال می توان گفت که در دنیای امروز، مشاوره تلفنی مزایای فراوانی دارد. مزایایی مثل:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن نسبت به مشاوره های حضوری
  • پاسخگو بودن در مواقع بحرانی که دسترسی به مراکز مشاوره حضوری امکان پذیر نیست
  • صرف زمان کم تر نسبت به مشاوره های حضوری
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی

در این مقاله به موضوع علائم و درمان افسردگی در کودکان پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله اختلالات کودکان را به شما پیشنهاد می کنیم.

شاهد علائم و نشانه های افسردگی در کودکتان هستید؟ نگران اید؟ می خواهید فرزندتان را از این وضعیت نجات دهید؟ با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *