آیدانیتو > فرزند پروری و نقش آن در شکل گیری شخصیت کودک شما
کودک

فرزند پروری و نقش آن در شکل گیری شخصیت کودک شما

 

فرزند پروری

فرزند پروری در سراسر جهان سه هدف اصلی دارد: تضمین سلامتی و امنیت فرزند، آماده کردن او برای یک زندگی با کیفیت و آموزش ارزش ها به او. یک رابطه والد- فرزندی مناسب برای رشد سالم فرزندان ضروری است. آموزش و پرورش کودکان یکی از سخت ترین و در عین حال لذت بخش ترین کارها دردنیا است. والدین میتوانند از طریق مشاوره کودک مهارت های فرزند پروری را با کیفیت بیشتری و بهتری دریافت کنند.

سبک های فرزند پروری متفاوتی در جهان ما وجود دارند و همه والدین شبیه به هم فرزندانشان را تربیت نمی کنند. متأسفانه همه این سبک ها سالم نیستند و حتی بعضی از آن ها می توانند آن قدر آسیب زا باشند که بعداً کودک را در دوران بزرگسالی دچار معضلاتی کنند که حل و فصلشان بسیار دشوار است.

در این مقاله به راهکارهایی می پردازیم که فرزند پروری را در مسیر سالمی قرار می دهند:

تقویت عزت نفس کودک

آدم ها از سن خیلی کم و در اولین سال های زندگی، حس شان را نسبت به خود تجربه می کنند. در حقیقت والدین ایجاد کننده این حس هستند و کودکان خودشان را در نگاه پدر و مادر می بینند. لحن صدای پدر و مادر، زبان بدن و هر نوع رفتار و واکنشی توسط کودک جذب می شود. کلمات و اعمال پدر و مادر بر رشد عزت نفس فرزند تأثیر عمیقی می گذارند.

والدینی که کودک را بابت دستاوردهایش تشویق می کنند، حتی اگر دستاورد کوچک باشد، به او احساس غرور می دهند، اعتماد به نفسش را افزایش می دهند و به او حس توانمندی می دهند. از سویی دیگر، تحقیر و دست کم گرفتن کودک، عزت نفس او را خدشه دار می کند و این مشکل تا دوران بزرگسالی همراه کودک خواهد بود.

دیدن خوبی های فرزند

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چند بار در روز واکنش منفی نسبت به فرزندتان نشان می دهید و چند بار بابت، ویژگی های مثبتش تشویقش می کنید؟ ممکن است انتقادهایتان بسیار بیشتر از تشویق ها باشد و این بسیار آسیب زا است.

یک روش بسیار کارآمد در فرزندپروری سالم این است که وقتی رفتار مثبتی در کودک می بینید در موردش با او صحبت کنید. مثلاً بگویید: «تو به تنهایی رخت خوابت را جمع کردی، این عالی است.» یا « وقتی داشتی با خواهرت بازی می کردی تماشایت کردم. خیلی صبور و مهربان بودی.» این اشاره ها تشویق کننده اند و رفتارهای مثبت را درونی می کنند.

 

وضع قوانین و جدی بودن در اجرای آن ها

وجود قانون در هر خانه و خانواده ضروری است. هدف از قوانین این است که کودکان کنترل رفتارهایشان را به دست بگیرند و رفتارهای پذیرفته شده را از رفتارهای اشتباه تشخیص بدهند.

قوانینی را در خانه وضع کنید و کودک را متوجه این موضوع کنید که اگر قانون را زیر پا بگذارد عواقبی در انتظارش هستند. البته توجه کنید که این عواقب به هیچ عنوان نباید به صورت تنبیه بدنی باشند. به عنوان مثال اگر کودک تکالیف درسی اش را انجام نداد، او را از تماشای تلویزیون محروم کنید. یا چنانچه شستن ظرف بعد از غذا خوردن یکی از قوانین شما است، در صورتی که فرزندتان این قانون را رعایت نکرد، اسباب بازی مورد علاقه اش را برای مدتی از او بگیریدو از طریق مشاوره خانواده میتوان راهکارهای بسیار مناسبی برای این موضوع پیدا کرد.

عشق بدون قید و شرط به فرزند

شما به عنوان پدر یا مادر مسئول اصلاح رفتارهای فرزند و هدایت و راهنمایی او هستید. اما نباید این نکته را فراموش کنید که فرزند پروری سالم فقط با عشق بدون قید و شرط محقق می شود. عشق بدون قید و شرط یعنی اگرچه رفتارهای اشتباه فرزندتان شما را ناراحت می کنند، اما این ناراحتی و نارضایتی نباید از عشق شما به او کم کند.

هرگز سبک فرزند پروری ای را انتخاب نکنید که شامل سرزنش، توهین و تحقیر باشد و این حس را در کودک ایجاد کند که عشق شما به او مشروط است.

الگوی خوبی بودن والدین

کودکان کم سن و سال بسیاری از چیزها را با مشاهده رفتار والدین شان یاد می گیرند. نمی توانید هر رفتار اشتباهی را در حضور فرزندتان انجام بدهید و از او انتظار داشته باشید که رفتارهای دیگری را یاد بگیرد. حتماً در روش فرزند پروری ای که انتخاب می کنید، به این نکته دقت داشته باشید که شما با رفتارها و صحبت هایتان، اولین معلم کودکتان هستید.

مواردی که در این مقاله به آن ها اشاره شد فقط تعدادی از اصول یک سبک فرزند پروری سالم و کارآمد هستند. فرزند پروری و تربیت اطفال یک فرایند بسیار جدی است و نیاز به آگاهی، پشتکار عشق و صبر و حوصله دارد.

در ادامه مطالعه مقاله سبک های فرزند پروری را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد فرزند پروری و ملزوماتش می توانید با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

0 دیدگاه در “فرزند پروری و نقش آن در شکل گیری شخصیت کودک شما

  1. نینا اکبری گفت:

    سلام ممنون بابت مقاله خوبتون
    یه کتاب خوب درباره فرزند پروری و نقش آن در شکل گیری شخصیت کودک معرفی میکنین؟؟؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      کتاب «تربیت بدون فریاد»، نوشته ی هال ادوارد رانکل، یکی از کتاب های معتبر در زمینه فرزند پروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *