آیدانیتو > آزمون تیزهوشان 98
آزمون تیزهوشان

آزمون تیزهوشان 98

آزمون تیزهوشان 98

مدارس تیزهوشان به منظور تفکیک دانش آموزان با استعداد و تیزهوش در ایران شروع به کار کرد و اولین فعالیت های مربوط به این اقدام در سال 1355 انجام شد. سطح کیفی و بالا بودن سطح علمی و وجود مدرسان و معلمان خبره و با سابقه ی علمی خوب و همچنین و جود امکانات رفاهی در مدارس استعداد درخشان باعث افزایش دانش آموزان علاقمند به تحصیل در این مدارس شد. حدود 250 هزار دانش آموز در آزمون تیزهوشان 98 شرکت داشته اند که بیش از ظرفیت مدارس تیزهوشان می باشد. بنابراین آزمون تیزهوشان تنها راه جذب دانش آموزان در مدارس تیزهوشان می باشد.
طبق سخنان رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان، اقداماتی جهت تغییرات در شیوه ی برگزاری مدارس خواهد شد. از جمله این اقدامات، می شود به افزایش کیفیت مدارس تیزهوشان اشاره کرد. با توجه به اینکه تعداد مدارس تیزهوشان به یک باره بیش از 2 برابر گردید، همهمه ی مدارس از سطح کیفی قابل قبولی برخوردار نمی باشند. بنابراین کاهش تعداد مدارس و کاهش ظرفیت های مدارس تیزهوشان از اعمال قابل اجرا می باشد.
با وجود اینکه این خبر با مخالفت های زیادی از جانب اولیا و دانش آموزان رو به رو بوده است، اما برای افزایش سطح علمی مدارس و بهبود سطح کیفی این روند مورد نیاز می باشد. در حال حاضر 140 هزار دانش آموز در مدارس تیزهوشان مشغول به تحصیل هستند. زمان اعلام نتایج تیزهوشان 20 تا 30 روز بعد از برگزاری امتحان است.


حذف آزمون پایه هفتم تیزهوشان

با توجه به اخبار منتشر شده در سال 98، با حذف آزمون پایه هفتم رو به رو می شویم. حذف آزمون پایه هفتم تیزهوشان 97، با توجه به دلایلی محقق نشد. بنابراین ثبت نام آزمون پایه هفتم تیزهوشان در سال 97 انجام شد. با توجه به این موضوع، از تقریباً از هر 17 دانش آموز شرکت کننده در آزمون تیزهوشان 97، تنها یک دانش آموز پذیرفته می شد که آسیب جدی به دانش آموزان می زد و استرس و نگرانی آزمون و فشارهای ازاطراف بر دانش آموزان سال ششم وارد می شد که یکی دیگر از دلایل موافق بر حذف آزمون می باشد. در ادامه به جزئیات آزمون تیزهوشان 98 می پردازیم. آزمون تیزهوشان پایه هفتم بر طبق تصمیم جدی مسئولین مربوطه دیگر اجرا نمی گردد.

زمان برگزاری آزمون تیزهوشان 98

زمان برگزاری آزمون تیزهوشان که تحت عنوان آزمون سنجش هوش خواهد بود در فروردین 98 خواهد بود. داوطلبانی که قصد ثبت نام برای آزمون تیزهوشان 98 در پایه تحصیلی نهم به دهم را دارند، بایستی با مراجعه به سامانه ثبت نام آزمون ورودی تیزهوشان به نشانی azmoon.medu.ir، ثبت نام خود را انجام دهند. اما سایت در نظر گرفته شده برای ثبت نام دانش آموزان پایه ششم به هفتم سایت hoosh.medu,ir است. لازم به ذکر است، تمامی مراحل انجام شده برای آزمون تیزهوشان به صورت اینترنتی انجام می شود.
بعد از اعلام نتایج آزمون، دانش آموزان 3 مدرسه را به عنوان انتخاب های خود وارد می کنند که لازم است به ترتیب اولویت های وارد شده دقت کافی کنند. زمان اعلام نتایج آزمون تیزهوشان 98، نیمه دوم تیر 98 خواهد بود. داوطلبان مدارس تیزهوشان برای ثبت نام آزمون، مشاهده نتایج آزمون و … به سایت azmoon.medu.ir برای پایه نهم به دهم و سایت hoosh.medu.ir برای پایه ششم به هفتم تحصیلی مراجعه می کنند.
زمان اعتراض به نتایج آزمون تیزهوشان و اعتراض به سؤالات تیزهوشان معمولاً سه الی چهار روز بعد از اعلام نتایج آزمون تیزهوشان 98 می باشد. در رابطه با اطلاع دقیق از آزمون تیزهوشان در سال 98 می توانید با مشاوران آیداینتو تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را در این زمینه دریافت کنید.
از ثبت نام کتاب درسی غافل نشوید.
دانش آموز گرامی در صورت داشتن هر گونه سوالی درباره آزمون تیزهوشان سال 98 می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس حاصل فرمایید.

دروس امتحانی آزمون تیزهوشان 98

دانش آموزانی که برای آزمون تیزهوشان پایه نهم آماده می شوند، بدانند حدود یک سوم سؤالات طرح شده در آزمون از مقطع هشتم و دو سوم سؤالات مربوط به پایه نهم می شود. در ادامه، سؤالات و ضرایب دروس امتحانی را مشاهده کنید:

 

سوالات استعداد تحصیلیتعداد سوالمدت پاسخگویی
استعداد تحلیلی1515 دقیقه

 

سوالات استعدادتعداد سوالضریب
قرآن و معارف  اسلامی (قرآن و پیام های آسمانی)82
زبان و ادبیات فارسی102
مطالعات اجتماعی، تاریخ، جغرافیا- اجتماعی71
علوم اجتماعی102
ریاضیات153
دانش آموزان عزیز با توجه به جدول بالا، 55 سوال از استعداد تحصیلی دارند که 85 دقیقه فرصت پاسخگویی به سؤالات می باشد و 15 سؤال استعداد تحلیلی که 15 دقیقه زمان برای پاسخگویی به آنها خواهند داشت.
در این مقاله به بررسی آزمون تیزهوشان پرداختیم. پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله تاریخ آزمون تیزهوشان بزنید.

اگر سوالی در زمینه آزمون تیزهوشان ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *