آیدانیتو > سؤالات مصاحبه دکتری 98
مصاحبه دکتری

سؤالات مصاحبه دکتری 98





سؤالات مصاحبه دکتری 98

مقطع دکتری بالاترین مقطع تحصیلی در ایران می باشد. برای به دست آوردن مدرک در این مقطع، 2 تا 6 سال تحصیلی و پژوهش مورد نیاز است. زیر گروه های امتحانی آزمون دکتری شامل 5 گروه می باشد:
  • علوم پایه
  • کشاورزی و منابع طبیعی
  • فنی و مهندسی
  • علوم انسانی
  • هنر
ظرفیت پذیرش در مقطع دکتری پایین می باشد. از این رو داوطلبانی که قصد ورود به دانشگاه های سراسری و آزاد را در مقطع دکتری دارند، ملزم به طی مراحل سخت و حساس می باشند. یکی از مراحل مهم که به تازگی نقش و تأثیرگذاری آن در پذیرش دانشگاه پررنگ­تر شده است، مصاحبه دکتری می باشد. در این مقاله، شما را با سؤالات مصاحبه دکتری 98 آشنا خواهیم کرد. داوطلبانی که در نتایج آزمون دکتری موفق به کسب رتبه و تراز قابل قبول دانشگاه ها می شوند، معمولاً چند برابر ظرفیت دانشگاه ها می باشند. دلیل این امر، وجود مرحله ای بین آزمون و ورود به دانشگاه می باشند. با توجه به مصاحبه دکتری 98، داوطلبانی که رتبه برتر را کسب کرده اند، به راحتی وارد دانشگاه نمی شوند و حتی ممکن است در مصاحبه دکتری نتیجه قابل قبول را کسب نکنند و افرادی که رتبه ی بالاتری را به دست آورده بودند، نیز شانس موفقیت در مصاحبه را خواهند داشت. با توجه به حساسیت بالای مصاحبه در این مقاله، به طور مفصل تری راجع به سؤالات مصاحبه دکتری 98 صحبت خواهیم کرد. داوطلبان دکتری 98، توصیه می کنیم به مقالات درج شده در آیدانیتو، نظیر مصاحبه دکتری 98، مصاحبه دکتری مهندسی کامپیوتر – معماری سیستم های کامپیوتری سراسری و مصاحبه دکتری آزاد 98 و … مراجعه کنید.

سؤالات مصاحبه کنندگان دکتری 98

در ابتدا لازم است به این موضوع اشاره کنیم که اساتید مصاحبه کننده، 3 تن از استادان همان دانشگاه می باشد. مصاحبه و پذیرش دانشگاه ها در صورتی امکان پذیر میباشد که تراز قابل قبول دانشگاه ها را به کسب کرده باشید. سؤالاتی که در مصاحبه دکتری مطرح می شود، متفاوت است. اما سؤالات مشترک و نکاتی که در همه ی مصاحبه ها به آن توجه می شود و مورد بحث قرار می گیرد را در ادامه مشاهده خواهید کرد:
  • مشخصات فردی و تحصیلی داوطلبان در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از سؤالات ابتدایی خواهد بود، در این سؤال در صورتی که نمرات ضعیفی در دو دوره گفته شده وجود داشته باشد، به آن پرداخته می شود و دلایل این قسمت پرسیده خواهد شد.
  • پایان نامه دوره کارشناسی ارشد داوطلبان در مصاحبه دکتری حائز اهمیت است.

نیاز است داوطلبان دکتری به پایان نامه دوره کارشناسی ارشد خود تسلط داشته باشند و سطح کیفیت پایان نامه نیز در نتیجه مصاحبه تأثیرگذار است.

  • تسلط به زبان انگلیسی در مصاحبه دکتری امری ضروری است.
  • در بعضی دانشگاه ها، سؤالات علمی نیز پرسیده می شود مانند دانشگاه خواجه نصیر
  • سؤالاتی از سوابق کاری و شغل داوطلب پرسیده می شود. به این نکته توجه داشته باشید که در مقطع دکتری، اساتید از شغل تمام وقت داوطلبان ناراضی هستند و شاغل بودن داوطلب تاثیر منفی بر نتایج خواهد داشت.
  • انگیزه و هدف از تحصیل در مقطع دکتری پرسیده خواهد شد.
  • توصیه نامه علمی می تواند به داوطلبان عزیز کمک زیادی کند
سؤالاتی که در این مقاله ذکر شده است، از سؤالات گذشته داوطلبان درمصاحبه دکتری می باشد. داوطلبان دکتری 98 باید تمام تلاش خود را در تأثیرگذاری مثبت به اساتید به کار بگیرند.


0 دیدگاه در “سؤالات مصاحبه دکتری 98

  1. سروناز فیاض گفت:

    سلام ممنونم به امید موفقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *