آیدانیتو > چرا به مشاوره نیاز داریم؟
رشد و توسعه ی فردی

چرا به مشاوره نیاز داریم؟

 

نیاز به مشاوره

در دنیای امروز، نیاز به خدمات روانشناسی خانواده و مشاوره ای بیش از همیشه حس می شود. در گذشته انسان ها درک چندانی از مشکلات و اختلالات ذهنی نداشتند، نمی دانستند که جسم و ذهن چه رابطه تنگاتنگی با همدیگر دارند و از تأثیر عمیق درگیری های ذهنی بر عملکرد افراد بی خبر بودند. اما امروز ما می دانیم که اگر بحران های روانی درمان نشوند، این قابلیت را دارند که سلامت فرد را در همه ابعاد به خطر بی اندازند.

نیاز به مشاوره یک نیاز اساسی برای هر فردی با هر جنسیتی، سطح تحصیلاتی و از هر طبقه اجتماعی ای است. لازم نیست حتماً مبتلا به یک اختلال روانی شدید مثل افسردگی باشیم تا از مشاور کمک بگیریم. مشکلات رابطه ای، تصمیم گیری برای ازدواج، یادگیری سبک های فرزندپروری، انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شغل مناسب و مسائلی بسیار ساده تر از این هم با کمک یک مشاور می توانند بهتر و سالم تر انجام شوند. در این مقاله تلاش کرده ایم که به موضوع نیاز به روانشناسی و مشاوره بپردازیم.

مشاوره چیست؟

مشاوره نوعی درمان است که از طریق تعامل و گفت و شنود انجام می شود و به افراد کمک می کند تا از عهده مسائل و مشکلات عاطفی بر بیایند. گاهی اوقات وقتی از مشاوره حرف می زنیم فقط به دیالوگ هایی که میان مشاور و مراجع برقرار می شوند اشاره داریم اما مشاوره چیزی فراتر از این است و انواع حوزه ها را در بر می گیرد. که در این زمینه میتوان از مشاور خانواده استفاده کرد.

ابعاد مشاوره

اگر بخواهیم در مورد ابعاد مشاوره و اهمیت نیاز به مشاوره صحبت کنیم، می توانیم بگوییم که مشاوره به ما کمک می کند تا:

  • با یک رویداد ناگوار مثل شکست دررابطه یا از دست دادن یک عزیز مواجه شویم
  • کنترل احساسات منفی مثل خشم را به دست بگیریم
  • مهارت هایی مثل تصمیم گیری و حل مسئله را یاد بگیریم
  • برای تصمیم گیری های مهم زندگی مثل ازدواج و طلاق اگاهی لازم را به دست آوریم
  • در انتخاب رشته تحصیلی و شغل از یک متخصص کمک بگیریم
  • خودمان را بهتر بشناسیم، قدر توانمندی هایمان را بدانیم و برای برطرف کردن ضعف ها بکوشیم
  • مهارت های مورد نیاز برای روابط اجتماعی را تقویت کنیم
  • راهکارهایی برای حل مشکلات عاطفی و رابطه ای پیدا کنیم
  • پشت سر گذاشتن چالش ها و بحران ها را یاد بگیریم

انتظارات از فرایند مشاوره

وقتی نیاز به روانشناسی یا مشاوره را حس می کنیم، باید بدانیم که فرایند مشاوره دقیقاً شامل چه بخش هایی است و باید چه  انتظاراتی از جلسات مشاوره داشته باشیم. در جلسات مشاوره، شما تشویق می شوید که در مورد احساسات و افکارتان با یک متخصص صحبت کنید. کسی که به شما گوش می دهد و بدون این که شما را قضاوت کند یا به شما انتقاد کند، از شما حمایت می کند.

اگر قصد دارید از خدمات مشاوره خانواده آنلاین استفاده کنید، حتماً به این موضوع توجه کنید که مشاور شما دارای مدرک تحصیلی مرتبط و تجربه و تخصص کافی باشد. جلسات مشاوره با توجه به مشکل شما می توانند فقط یک جلسه یا چند جلسه باشند. ممکن است هفته ای یک بار به مشاور مراجعه کنید یا چند بار. گاهی اوقات چند ماه شرکت در جلسات مشاوره کافی است و گاهی روند درمان یک سال یا بیشتر طول می کشد.

مشاوره می تواند فردی، گروهی، تلفنی یا آنلاین باشد. شما با توجه به سبک زندگی، امکانات و ترجیحاتتان نوع مشاوره را انتخاب کنید.

در این مقاله به موضوع نیاز به مشاوره پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله مشاوره تلفنی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد دلیل نیاز به مشاوره می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *