نوجوان

نوجوان و خانواده

 


نوجوان و خانواده

وقتی فرزندان وارد دوران نوجوانی می شوند، تغییرات زیادی را تجربه می کنند اما به همان چیزهایی نیاز دارند که در کودکی نیاز داشتند: چیزهایی مثل عشق، حمایت، تشویق، پذیرش و توجه. اما چون ممکن است آن ها به واسطه ی ویژگی های دوران بلوغ پرخاشگر، عصبی، مضطرب و منزوی شوند، از اعضای خانواده فاصله می گیرند یا والدین مثل گذشته با آن ها ارتباط صمیمانه ای برقرار نمی کنند.

این رفتار کاملاً اشتباه است. حتی اگر نوجوان در ظاهر، به صورت داوطلبانه از کسانی که دوستش دارند دوری کند، به این معنی نیست که به حمایت نیاز ندارد. اتفاقاً او بیش از همیشه نیازمند پشتیبانی است.

یک رابطه عمیق و عاطفی میان نوجوان و خانواده می تواند از بسیاری از آسیب های دوران بلوغ جلوگیری کند.

نوجوان به چه چیزهایی نیاز دارد؟

همه ما به امنیت، حمایت، غذا، لباس، مراقبت های پزشکی و… نیاز داریم. و این نیازها در زمانی که انسان آسیب پذیرتر است، پررنگ ترند. زمانی مثل دوران  کودکی و نوجوانی.

یکی از مهم ترین نکات در مورد نیازهای نوجوانان این است که آن ها در دوران بلوغ این طور نشان می دهند که نیازی به خانواده و حمایت هایش ندارند. مثلاً ممکن است بخواهند تا دیروقت بیدار بمانند و به این موضوع که پدر و مادر نگران امنیت شان هستند، توجه نکنند.

ممکن است نوجوان از خوردن غذاهای سالمی که پدر و مادرش برای او آماده می کنند اجتناب کند و غذاهای فست فود را ترجیح بدهد. شاید لباس های عجیب و غریب بپوشد و از هم سالانش تقلید کند.

هیچ کدام از این تغییرات رفتاری به این معنی نیستند که نوجوان به حمایت های خانواده اش نیاز ندارد. بهترین راهکار این است که نوجوان و خانواده در مورد این مسائل با هم گفت و گو کنند و به توافق برسند.

اگر ارتباط صمیمانه ای برقرار شود، اعضای خانواده می توانند این پیام را به نوجوان منتقل کند که نگرانش هستند و می خواهند در مورد قوانین خانه و خانواده به نقطه مشترکی برسند.

اصلی ترین نیازهای نوجوانان عشق، توجه، احترام و عاطفه است.

معاشرت با خانواده

نوجوان و خانواده نیاز دارند که با هم وقت بگذرانند. درست است که آن ها زمان زیادی را به تماس های تلفنی با دوستان، گوشی هوشمند، تبلت، بازی های کامپیوتری و معاشرت با دوستان اختصاص می دهند. اما همچنان قدر خانواده را می دانند.

اگر یک فرزند نوجوان دارید، برای وقت گذراندن و معاشرت با او برنامه ریزی کنید. شما می توانید گاهی اوقات بیرون از خانه با هم غذا بخورید، به سینما یا تأتر بروید، قدم بزنید، در خانه با هم فیلم تماشا کنید یا یک غذای خاص را با همکاری همدیگر درست کنید.

غذا خوردن همه اعضای خانواده، دور یک میز صمیمیت را افزایش می دهد. شرایطی را فراهم کنید تا نوجوان به تنهایی در اتاقش غذا نخورد. شما می توانید همچنان که غذا می خورید، در مورد مسائل مختلف روزمره با هم صحبت کنید. همین صحبت های معمولی رابطه عاطفی نوجوان و خانواده را تقویت می کند. و روانشناسی خانواده به شما کمکو میکند تا این تعارضات را رفع کیند.

سرگرمی و استراحت

امروزه نوجوانان تحت فشارهای درسی متعددی هستند و گاهی بعد از مدرسه هم به کلاس های فوق برنامه می روند. اما نباید فراموش کنیم که آن ها به سرگرمی، فعالیت های لذت بخش و استراحت هم نیاز دارند. شرایطی را فراهم کنید تا نوجوان با توجه به علائقش به فعالیت هایی مثل ورزش، کارهای هنری، سفر، باغبانی، یادگیری یک مهارت جدید و…. بپردازد. همچنین گاهی اوقات از او بخواهید که فقط استراحت کند و ذهنش را درگیر هیچ فعالیت جسمی و ذهنی ای نکند.

توجه به نوجوان

توجه کردن به نوجوان یکی از روش های برطرف کردن نیازهای او است. نوجوانان حتی از کودکان هم بیشتر به توجه نیاز دارند و چنانچه از توجه کافی برخوردار شوند، اعتماد به نفس شان تقویت می شود و حس می کنند که اعضای خانواده قدرشان را می دانند.

توجه کردن می تواند به شکل های زیر اتفاق بی افتد:

  • نشان دادن علاقه به فعالیت های نوجوان
  • گوش دادن به صحبت های نوجوان و واکنش نشان دادن به صحبت ها
  • استفاده از نظرات و دیدگاه های نوجوان در مورد مسائل و قوانین خانواده

نوجوان و خانواده دو جزء جدایی ناپذیر هستند. هر چه رابطه این دو جزء صمیمانه تر و نزدیک تر باشد، دوران بلوغ و بالا و پایین هایش سالم تر طی می شود.

در این مقاله به موضوع نوجوان و خانواده پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله مشاوره خانواده چیست را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه بهترین روش های تعامل با نوجوانان می توانید با مشاوران با تجربه و حرفه ای آیدانیتو تماس بگیرید. و مشاوره تلفنی دریافت کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *