نوجوان

سلامت روان نوجوانان






 


سلامت روان نوجوانان

نوسانات خلقی و بالا و پایین شدن هیجانات نوجوانان، در یک بازه زمانی خیلی کوتاه، کاملاً طبیعی و از ویژگی های دوران منحصر به فرد بلوغ است. نوجوانی یک دوره خاص و زمانی برای رشد و ماندگاری عادت های اجتماعی و احساسی است که لازمه سلامت روان نوجوانان هستند.

نوجوانان باید در سنی که هستند الگوهای سالم خواب، ورزش منظم، مهارت های تصمیم گیری و حل مسئله، مهارت های اجتماعی و مدیریت احساسات را در خودشان درونی کنند. همچنین حمایت های خانوادگی، روابط سالم و دوستانه در مدرسه و حضور اجتماعی همراه با امنیت، در این سن بسیار اهمیت دارد.

بعضی از نوجوانان به علت ویژگی های محیطی که در آن رشد و زندگی می کنند، انواع تبعیض ها، فقر، ویژگی های ژنتیکی و ارثی، روابط مختل با اعضای خانواده و…در خطر ابتلا به اختلالات روانی قرار دارند.

کسانی که با نوجوانان سروکار دارند، در صورت آگاهی از انواع اختلالات روانی و علائم و نشانه های این اختلالات، می توانند قبل از این که دیر بشود، نوجوان را درمان کنند. اکثر بزرگسالانی که به یک بیماری روانی مبتلا هستند، اولین بار نشانه های بیماری را در سنین پایین نشان می دهند اما کسی درک نمی کند. حفظ سلامت روان نوجوانان بدون آگاهی ممکن نیست. در ادامه به مهم ترین اختلالات روانی در نوجوانان می پردازیم.

اختلالات اضطرابی

اختلالات اضطرابی یکی از فراگیرترین اختلالات نوجوانان هستند و می توانند زندگی آن ها را شدیداً تحت تأثیر قرار دهند. یک نوجوان مضطرب اکثر اوقات تحت فشار و استرس است، نمی تواند تمرکز کند و عملکرد مثبتش کاهش پیدا می کند.

افسردگی

افسردگی یک اختلال خلقی است و معمولاً اولین علائم آن در دوران نوجوانی بروز پیدا می کنند.

یک نوجوان افسرده، غمگین و بی انرژی است، دچار اختلالات خواب و اختلالات خوردن می شود و به کارهایی که قبلاً مورد علاقه اش بودند، بی علاقه است. خوشبختانه افسردگی قابل درمان است.

اختلال نقص توجه و بیش فعالی

این اختلال تمرکز نوجوان را شدیداً کاهش می دهد. نوجوانی که قادر به تمرکز و توجه نباشد و یک جا بند نشود، نمی تواند به خوبی از پس تکالیف مدرسه بر بیاید و در مدرسه دچار مشکل می شود.

افت تحصیلی و کاهش عزت نفس از تبعات منفی اختلال نقص توجه و بیش فعالی در نوجوانان است.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

نوجوانانی که دچار اختلال شخصیت ضد اجتماعی شده اند، مفاهیم ارزشی و خوب و بد را درک نمی کنند. در نتیجه ممکن است به راحتی به دیگران یا اموال عمومی صدمه بزنند.

آن ها از قوانین سرپیچی می کنند و ممکن است به راحتی گرفتار اعتیاد و بزهکاری شوند. دروغگویی، سنگدلی، خصومت، مسئولیت ناپذیری، خطرپذیری و… از مهم ترین خصوصیات این نوجوانان هستند.

اختلال خوردن

از آنجایی که نوجوانان به ظاهرشان اهمیت زیادی می دهند و با توجه به این که امروز رسانه ها مدام تصاویری ایده آل را از چهره و اندام به مخاطبان ارائه می دهند، بعضی نوجوانان برای رسیدن به ایده آل ها دچار پرخوری یا کم خوری عصبی می شوند و از ظاهرشان رضایت ندارند.

اختلال خواب

نوجوانان هر شب به 8 تا 9 ساعت خواب نیاز دارند، اما بعضی به دلایل مختلف دچار کم خوابی، سندرم پای بی قرار، آپنه خواب و… می شوند. این اختلالات عوارض منفی بسیاری دارند.

نوجوانی که خواب کافی و با کیفیت نداشته باشد، عملکرد تحصیلی اش مختل می شود، تمرکزش را از دست می دهد و سلامتی اش تحت خطر قرار می گیرد.

اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی یا بای پولار یک اختلال خلقی است که معمولاً اولین بار خودش را در نوجوانی نشان می دهد. افراد دو قطبی خلق ثابتی ندارند و مدام میان افسردگی و شادی و سرخوشی در رفت و آمد هستند.

این ها فقط تعدادی از اختلالاتی هستند که می توانند یک نوجوان را درگیر کنند و تأثیری منفی بر او بگذارند. اختلالات روانی متعدد و متنوع هستند. آگاهی از انواع اختلال ها، علائم و نشانه های آن ها و روش های مختلف درمانی باعث می شود که بیماری های روانی زودتر شناخته و سلامت روان نوجوانان بیشتر تضمین شود.

در ادامه مطالعه مقاله «نوجوان و خانواده» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه سلامت روان نوجوانان ، می توانید با مشاوران حرفه ای و با تجربه آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *