آیدانیتو > شرایط تحصیل مجدد
ثبت نام آزمون ارشد, ثبت نام آزمون دکتری, ثبت نام کنکور, کاردانی به کارشناسی

شرایط تحصیل مجدد

شرایط تحصیل مجدد
شرایط تحصیل مجدد

برخی از دانشجویان و یا فارغ التحصیلان قصد تحصیل مجدد در رشته خود و یا رشته دیگر را در همان مقطع گذرانده شده و یا در حال تحصیل را دارند. سؤالات و ابهامات زیادی در خصوص شرایط تحصیل مجدد برای متقاضیان وجود دارد که سعی داریم با پرداختن به جزئیات و شرایط تحصیل مجدد راه های درستی را پیش روی این دسته از داوطلبان قرار دهیم. شرایط تحصیل مجدد، شرایط انصراف و تحصیل مجدد، شرایط ادامه تحصیل مجدد از موضوعاتی است که در این مقاله به آن پرداخته ایم. دانشجویان و فارغ التحصیلان تمامی مقاطع اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می توانند با داشتن شرایط تحصیل مجدد در این قانون شرکت کنند. حتی اگر بخواهند میتوانند از طریق ثبت بدون کنکور کارشناسی ارشد اقدام نمایند.

شرایط ادامه تحصیل مجدد

شرایط ادامه تحصیل مجدد با توجه نوع دوره گذرانده شده متفاوت است. متقاضیانی که در دوره روزانه به تحصیل پرداخته اند آیا می توانند مجدداً در دوره روزانه در همان مقطع ادامه تحصیل دهند؟ شرایط تحصیل مجدد به چه صورت است؟

همان طور که می دانید در گذشته امکان تحصیل رایگان ( دوره روزانه) تنها یک بار انجام می شد و در صورت شرکت دوباره شهریه رشته دریافت می شد اما طبق قانون تصویب شده در سال 1383 به وسیله معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات به دلیل محدود بودن امکانات تحصیلی و استفاده از امکانات دولتی تنها یک بار به داوطلبان داده می شد که این مسأله با واکنش و اعتراض یکی از داوطلبان کارشناس ارشد در دیوان عدالت عمومی این قانون لغو شد و از پس امکان ادامه تحصیل در دوره های روزانه بعدی نیز وجود داشت.

امکان تحصیل مجدد در همان مقطع ( کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری ) نیز یک بار دیگر برای علاقه مندان وجود دارد و اگر داوطلب در دانشگاه و دوره غیر روزانه تحصیل کرده باشد می تواند مجدداً به تحصیل در همان دوره مورد تحصیل خود بپردازد. پرستاری بدون کنکور هم جزو رشته هایی است که میتوانید برای ادامه تحصیل به آن بپردازید.

شرایط انصراف و تحصیل مجدد

شرایط انصراف و تحصیل مجدد چیست و کدام دسته از داوطلبان مجاز به شرکت در این دوره هستند؟

دانشجویانی که در دوره روزانه مشغول به تحصیل هستند در صورت انصراف یک سال محرومیت از شرکت در دوره روزانه خواهند داشت اما راه چاره این داوطلبان چیست؟

  • درخواست لغو محرومیت در سازمان سنجش
  • انصراف در ترم سه بعد دوره روزانه

این دو گزینه از محرومیت انصراف و تحصیل مجدد دانشجویان جلوگیری خواهد کرد. راه هایی مثل رشته های بدون کنکور بعضی از دانشگاه ها هم می تواند راه خوبی برای ادامه تحصیل باشد. برای از نحوه اجرای این راهکارها با مشاورانی خبره مشورت کنید.

اما انصراف از تحصیل در رشته ای که باب میلتان نیست تنها راه برای شما نخواهد بود. شما می توانید از تغییر رشته به جای انصراف از تحصیل استفاده کنید. تغییر رشته از ترم دو به بعد با تأیید گروه آموزشی و مدیریت گروه امکان پذیر است. در صورت داشتن ظرفیت کافی دانشگاه در رشته مورد نظر ( رشته دوم )، ارائه رشته در دانشگاه، برخورداری از معدل قابل قبول و هم گروه بودن رشته اول و دوم این امر شدنی است. اگر قصد دارید از تحصیل انصراف دهید و در کنکور شرکت کنید به تاریخ انصراف توجه داشته باشید. طبق دفترچه راهنمای کنکور 98 داوطلبان دوره روزانه که قصد انصراف و شرکت مجدد در کنکور را داشتند می بایست تا تاریخ 97/12/25 انصراف خود را ثبت می کردند.

در ادامه نکاتی به داوطلبان ارائه می شود که در مرحله لازم است بدانند.

  • توجه کنید اگر در رشته ای تحصیل کرده باشید که دارای طرح است ( مانند برخی رشته های پزشکی و پیرا پزشکی ) طرح باید به پایان برسد و بعد در کنکور سراسری شرکت کرد.
  • تحصیل مجدد و تطبیق واحد در صورت داشتن معدل بالاتر از 12 و تأیید ریز نمرات توسط مدیر گروه دانشگاه مقصد انجام می شود. در ضمن در این مرحله بهتر است به تراز و سطح علمی دانشگاه ها توجه کنید.
  • تعهد کاری مانع از تحصیل مجدد نیست. با آزاد کردن مدرک تحصیلی مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

بعد از مطالعه مقاله شرایط تحصیل مجدد مقاله  تحصیل مجدد پزشکی را مطالعه کنید.
پیشنهاد می کنیم سؤالات خود را پیرامون شرایط تحصیل مجدد و قوانین ذکر شده با مشاوران آیدانیتو در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *