آیدانیتو > تحصیل مجدد روزانه
ثبت نام آزمون ارشد, ثبت نام آزمون دکتری, ثبت نام کنکور

تحصیل مجدد روزانه

تحصیل مجدد روزانه

تحصیل مجدد روزانه

تحصیل در دانشگاه های ایران به دو صورت رایگان و با پرداخت شهریه انجام می شود. تحصیل رایگان همان تحصیل در دوره روزانه است. در تحصیل در دوره روزانه، دانشجو از امکانات دانشگاه های دولتی برای تحصیل به صورت رایگان استفاده می کند. اما آیا امکان تحصیل مجدد روزانه وجود دارد؟

تحصیل مجدد دوره روزانه به دو گروه تقسیم می شوند:

  • تحصیل مجدد دوره روزانه برای ادامه تحصیل
  • تحصیل مجدد دوره روزانه در یک مقطع

تحصیل مجدد روزانه برای ادامه تحصیلات تکمیلی از گذشته تا به امروز بلامانع بوده است و داوطلبانی که به تحصیل روزانه کارشناسی پرداخته اند می توانند کارشناسی ارشد و دکترای خود را نیز روزانه بخوانند. آیا امکان تحصیل مجدد دوره روزانه در یک مقطع وجود دارد؟!

در سال های قبل هر فرد تنها می توانست یک بار در هر مقطع به صورت رایگان تحصیل کند. همچنین در صورتی که از ثبت نام و تحصیل در دوره روزانه خود انصراف می داد، یک سال از شرکت در دوره روزانه محروم بود. اما با تلاش های یک خانم ایرانی و شکایت های وی به دیوان عدالت، این قانون تغییر کرد و تحصیل مجدد روزانه در دانشگاه های دولتی امکان پذیر شد.

البته همچنان تحصیل مجدد روزانه برای افرادی که به عنوان دانشجو در دوره روزانه مشغول به تحصیل هستند دارای شرایط و محرومیت های خاص خود است که در ادامه به آن می پردازیم. پیشنهاد میکنیم حتما از مقاله کارشناسی ارشد بدون کنکور اطلاعات داشته باشید. شاید این اطلاعات بتواند برای شما سودمند باشد.

تحصیل مجدد دانشجویان دوره روزانه

همان طور که گفتیم تحصیل مجدد دانشجویان دوره روزانه دارای محدودیت ها و شرایطی است که در این جا به آن می پردازیم. در ابتدا لازم است بگوییم امکان تحصیل هم زمان در هیچ دوره و دانشگاهی وجود ندارد. بنابراین ،شما تنها نمی توانید در یک زمان در یک رشته، مقطع دانشگاه و دوره دانشجو باشید. حال اگر فردی دانشجوی دوره روزانه باشد چگونه می تواند به تحصیل مجدد روزانه در همان دوره بپردازد؟! البته پیشنهاد ما برای این دانشجو رشته های بدون کنکور هم هست تا بتواند دوباره در همان رشته و همان دانشگاه ادامه دهد.

برخی از دانشجویان دوره روزانه در هر مقطعی مایل اند تا رشته تحصیل خود را تغییر دهند و بار دیگر در رشته ای جدید به تحصیل بپردازند. این دانشجویان می توانند از قوانین و شرایط تحصیل مجدد روزانه استفاده کنند. سازمان سنجش برای تحصیل مجدد دانشجویان دوره روزانه کارشناسی شرایط ویژه ای در نظر گرفته است. یکی از شرایط تحصیل مجدد روزانه این است که بعد از ترم سوم خود اقدام به انصراف کنند. به این منظور لازم است، قبل از زمان اعلام شده در دفترچه ثبت نام کنکور مراحل انصراف را خود طی کنند. این زمان برای داوطلبین کنکور 98، تا بیست و پنجم اسفند 97 بوده است.

روش دیگر سازمان سنجش برای برقراری عدالت تحصیل مجدد دانشجویان دوره روزانه این است که دانشجویان می توانند برای لغو محرومیت خود به سازمان سنجش درخواست دهند و طی این درخواست مجوز تحصیل مجدد روزانه را دریافت کنند.

برخی از دانشجویان دوره روزانه مایل اند در رشته های پزشکی به تحصیل بپردازند. برای اطلاع از شرایط تحصیل مجدد دوره روزانه رشته های پزشکی و غیره مقاله تحصیل مجدد  را مطالعه کنید.

دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکتری دوره روزانه که مایل به تحصیل مجدد روزانه هستند و می خواهند از قوانین و شرایط تحصیل مجدد روزانه رشته خود مطلع شوند می توانند با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرند.

1 دیدگاه در “تحصیل مجدد روزانه

  1. قادر گفت:

    سوالم من اینه
    من الان دانشجو دکتر مهندسی مواد هستم، می‌خوام کنکور تجربی بدم ، من اگر تا اسفند ماه بتونم دفاع کنم میتونم کنکور بدم یا باید حتما انصراف بدم؟
    سوال بعدی اینکه در دفترچه آزمون گفته افراد برای شرکت کردن در کنکور باید تا اسفندماه فارغ‌التحصیل یا انصراف بدن! حالا فرض کنید اینطوری باشه یعنی تا اون موقع من از دکتری دفاع کرده باشم، در صورت قبول شدن من میتونم بصورت رایگان تحصیل کنم؟

Average
5 Based On 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *