افسردگی

درمان افسردگی






 

درمان افسردگی 

وقتی افسرده اید، به نظر می رسد که هیچ امیدی برایتان باقی نمانده. اما این درست نیست. خوشبختانه افسردگی از آن دست اختلالات روانی قابل درمان است و افراد افسرده بسیاری تا به امروز سلامتی ذهنی و جسمی خودشان را به روش های مختلفی به دست آورده اند. دارو درمانی، جلسات روان درمانی و تغییراتی در سبک زندگی شایع ترین راهکارهای درمان افسردگی هستند.

از آنجایی که داروهای افسردگی مثل هر داروی دیگری عوارضی دارند، بسیاری از افراد ترجیح می دهند که از روش های دیگری برای درمان اختلالاتشان استفاده کنند و درمان های طبیعی را  انتخاب می کنند.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که درمان افسردگی شدید بدون دارو ممکن نیست اما افسردگی های خفیف با استفاده از روش های ساده تر هم قابل درمان یا تعدیل هستند. در این مقاله تلاش کرده ایم که به چگونگی درمان افسردگی بدون دارو بپردازیم:

روش های درمان افسردگی بدون دارو

نتایج پژوهش های متعدد روانشناختی نشان می دهند که بهتر است درمان افسردگی بدون دارو ، با استفاده از مراحل زیر انجام شوند:

برنامه ریزی کنید

آدم های افسرده نیازمند برنامه ریزی و نظم در زندگی روزمره هستند. افسردگی می تواند ساختار زندگی را به هم بزند. یک برنامه روزانه ملایم به شما کمک می کند که به روال عادی زندگی برگردید.

هدف داشته باشید

ممکن است وقتی افسرده اید تصور کنید که نمی توانید به هیچ عنوان موفق شوید. این باعث می شود که احساس بدی نسبت به خودتان داشته باشید. برای اینکه از این تصور اشتباه نجات پیدا کنید، بهتر است اهداف روزانه ای داشته باشید.

با هدف های کوچک شروع کنید و سعی کنید در ابتدا اهدافی را انتخاب کنید که دسترسی به آن ها امکان پذیر است. مثلاً به خودتان قول بدهید که هر روز ظرف ها را بشویید. هر چقدر حالتان بهتر شود، اهدافتان هم چالشی تر می شود.

ورزش کنید

ورزش کردن موجب آزاد شدن هورمون های شادی بخشی مثل اندورفین می شود. همچنین ممکن است در طولانی مدت برای افراد افسرده بسیار مفید باشد. ورزش منظم مغز را تشویق می کند که به خودش جایزه بدهد و این جایزه ترشح هورمون هایی است که حال روحی را بهتر می کنند.

لازم نیست در زمان افسردگی با ورزش های سنگین شروع کنید. پیاده روی های کوتاه مدت در طول هفته هم کافی است.

غذای سالم بخورید

هیچ رژیم غذایی جادویی ای برای درمان افسردگی بدون دارو وجود ندارد. اما اگر مراقب غذا خوردنتان باشید، می توانید کمک زیادی به خودتان بکنید. چنانچه افسردگی باعث شده که بیش از حد غذا بخورید، کنترل غذا خوردنتان را به دست بگیرید تا احساس بهتری داشته باشید.

نتایج بعضی پژوهش ها هم نشان می دهند که غذاهای حاوی اسیدی های چرب امگا3 (مثل ماهی سالمون) و فولیک اسید (مثل اسفناج و آووکادو) افسردگی را تعدیل می کنند.

به اندازه کافی بخوابید

افسردگی می تواند اختلالاتی در خواب ایجاد کند و خواب کم این بیماری را تشدید می کند. برای برطرف کردن این مشکل تغییراتی در سبک زندگی تان ایجاد کنید. زود به تخت خواب بروید و تلاش کنید که هر روز در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید.

هر چیزی را که موجب حواس پرتی تان می شود از اتاق خوابتان خارج کنید و قبل از خواب از وسایل الکترونیکی مثل تلفن همراه و تبلت استفاده نکنید.

یک فعالیت جدید انجام دهید

وقتی افسرده اید، انگار در یک چاه افتاده اید. تلاش کنید که کار جدیدی انجام دهید. به موزه بروید، کتاب بخوانید، کارهای داوطلبانه انجام بدهید، یک مهارت جدید مثل باغبانی، سفال گری و… یاد بگیرید و…

این ها فقط تعدادی از روش های درمان افسردگی بدون دارو هستند. قطعاً راه های دیگری هم وجود دارند که می توان با انجام منظم آن ها این بیماری ذهنی را درمان یا تعدیل کرد.

در ادامه مطالعه مقاله مشاوره افسردگی را به شما پیشنهاد می کنیم.

 برای اطلاعات بیشتر در زمینه درمان افسردگی بدون دارو ، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *