آیدانیتو > شش راهکار برای درمان تنبلی
رشد و توسعه ی فردی

شش راهکار برای درمان تنبلی






 

درمان تنبلی

شاید بارها لیست های بلند بالایی از کارهایی که باید انجام بدهید، نوشته اید و انجامشان نداده اید. برنامه های انگیزشی زیادی تماشا کرده اید و بعد از پایان هر کدام، هیجان زده تصمیم گرفته اید که آدم فعال تری شوید اما موفق نشده اید. شاید حتی از یک مشاور برای درمان تنبلی کمک گرفته باشید اما موفق نشده باشید تکنیک هایی را که در جلسات مشاوره یاد می گیرید بیشتر از یک یا نهایتاً دو هفته عملی کنید.

بله این یک واقعیت است که مبارزه با تنبلی به هیچ عنوان کار ساده ای نیست. برای کنار گذاشتن تنبلی به تلاش، انگیزه و استمرار نیاز داریم.

اما قبل از اقدام عملی برای خلاص شدن از شر تنبلی بهتر است که آن را بهتر بشناسیم. برای شکستن الگوهای تنبلی که قدمت زیادی دارند نیاز داریم که در ابتدا درک کنیم چه عامل یا عواملی باعث می شوند ما نتوانیم به اهدافمان دست پیدا کنیم. در اینجا به چند عادت شایع که مانعی برای رسیدن ما به آن چه می خواهیم هستند و از ما فرد تنبلی می سازند می پردازیم:

بزرگ یا پیچیده کردن اهداف

گاهی اوقات اهداف بزرگ و فوق العاده ای در سر داریم اما دقیقاً نمی دانیم که به چه مقدار زمان و تلاش برای رسیدن به آن ها نیاز داریم. اگر در این مسیر بعد از چند ساعت جا بزنیم، به این معنا نیست که تنبل هستیم. ممکن است در مورد زمان و تلاش مورد نیاز برای رسیدن به آن هدف تخمین درستی نداشته باشیم.

انتظار بی نقص بودن از خود

وقتی به سمت هدف حرکت می کنیم، انتظار داریم جاده صاف و بدون دست انداز باشد اما ممکن است در واقعیت، مسیری که طی می کنیم، پیچیدگی های زیادی داشته باشد.

چنانچه بیش از حد کمال گرا باشیم یا انتظاراتی غیرواقعی از خود و محیط اطرافمان داشته باشیم، شاید هرگز فعالیتی را آغاز نکنیم یا در میانه راه آن را رها کنیم.

گوش دادن به انتقادهای درونی

اگر مدام در گفت و گوهای درونی به خودتان بگویید تنبل، به احتمال زیاد این برچسب بر عملکردتان تأثیر می گذارد. ممکن است برای اینکه به خودتان انگیزه بدهید از این برچسب استفاده کنید اما اتفاقی که می افتد این است که آن صدای منتقد درونی بر نقطه ضعف های شما متمرکز می شود و به توانمندی هایتان اجازه بروز نمی دهد.

بی برنامگی

وقتی انگیزه پیدا می کنیم و برای رسیدن به اهدافمان هیجان زده می شویم، ممکن است اهمیت برنامه ریزی را از یاد ببریم. اما واقعیت این است که هر چقدر هم با انگیزه باشیم، بدون برنامه کارآمد نیستیم.

راهکارهای مقابله با تنبلی

خوشبختانه راهکارهای زیادی برای درمان تنبلی وجود دارد. توجه به این راهکارها و انجام آن ها به صورت مداوم و منظم می تواند عادات سالمی را در ما نهادینه کند. راهکارهایی مثل:

اهداف کوچک و قابل دسترسی باشید

برای رسیدن به بزرگ ترین هدف، در ابتدا هدف های کوچک تر و قابل دسترس تر را در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر می خواهید ترفیع شغلی بگیرید، در جهت مبارزه با تنبلی ، اهدافی مثل بدون تأخیر سرکار رفتن، عدم استفاده از تلفن همراه، تبلت و حضور در شبکه های اجتماعی موقع انجام کار، افزایش تمرکز و انجام با کیفیت مسئولیت های روزانه را به عنوان هدف های کوچکتر در نظر بگیرید.

 

بر توانمندی هایتان تمرکز کنید

اگر به یک صدای منتقد درونی عادت کرده اید که بر ضعف های شما تمرکز دارد، حالا باید به استعدادها و توانایی هایتان توجه کنید. برای مقابله با تنبلی چالش هایی را به یاد بیاورید که از پس آن ها به خوبی برآمدید و فکر کنید که چه ویژگی هایی باعث شدند آن چالش ها را با موفقیت پشت سر بگذارید. می توانید برای آگاه تر شدن از نقاط قوت تان از اعضای خانواده و دوستان هم کمک بگیرید.

پیروزی های کوچک را جشن بگیرید

وقتی در مسیر به اهداف کوچکتان دست پیدا می کنید، حتماً پیروزی های تان را، هر چند کوچک، جشن بگیرید. این کار باعث می شود که انگیزه و امیدتان افزایش پیدا کند. اگر فقط به هدف بزرگ فکر کنید، تا وقتی به آن نرسید از خودتان راضی نیستید و این عدم رضایت ممکن است شما را خسته کند.

به سلامت جسمی تان توجه کنید

احساس تنبلی می تواند در نتیجه عدم مراقبت از بدنمان باشد. ما برای انجام هر کاری، حتی ذهنی ترین فعالیت ها، نیازمند نیروی جسمی هستیم. برای مبارزه با تنبلی ورزش کنید، رژیم غذایی سالمی را رعایت کنید و به اندازه کافی بخوابید.

برنامه ریزی کنید

حتماً برای انجام فعالیت هایتان برنامه داشته باشید و بر اساس ترجیحات شخصی پیش نروید. برنامه را بر اساس توانایی هایتان تدوین کنید و مراقب باشید قرار گرفتن در ساختار و نظم و ترتیب این برنامه آنقدر دشوار نباشد که بترسید یا در میانه راه دست از کار بکشید.

استرس هایتان را مدیریت کنید

گاهی اوقات دلیل اصلی انجام ندادن وظایف و مسئولیت ها این است که ما شدیداً مضطرب هستیم. و این اضطراب باعث می شود که هیچ کاری نکنیم یا کارها را با دقت و کیفیت انجام ندهیم.

تکنیک های مدیریت استرس را یاد بگیرید تا استرس مانع رسیدن شما به اهدافتان نشود.

در این مقاله به موضوع درمان تنبلی پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله بی انگیزگی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه راهکاری مقابله با تنبلی می توانید مشاواران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 


1 دیدگاه در “شش راهکار برای درمان تنبلی

  1. ناشناس گفت:

    5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *