بلوغ

نوجوان و بلوغ






 


نوجوان و بلوغ

دوران بلوغ یکی از مهم ترین و پرچالش ترین دوره های زندگی هرانسانی است. این دوران در سنین نوجوانی آغاز می شود. معمولاً پسرها در سن 10 تا 14 سالگی و دختران در سن 12 تا 16 سالگی بلوغ را تجربه می کنند.

اگر بخواهیم خیلی ساده بلوغ را تعریف کنیم باید بگوییم که این دوران، دوران تغییراتی است که در ابعاد مختلف جسمی و روانی اتفاق می افتند.

این تغییرات نه تنها نوجوانان که والدین را هم درگیر می کنند. ممکن است ناگهان کودک شیرین و ودوست داشتنی دیروز به یک نوجوان عاصی، پرخاشگر، غمگین و آشفته تبدیل شود. به همین دلیل شناخت دوران بلوغ  به نوجوانان کمک می کند تا به درک درستی از آن چه تجربه می کنند برسند و بزرگسالان را آگاه می کند تا با استفاده از بهترین راهکارها، مواجهه درستی با نوجوانان داشته باشند.

در این مقاله تلاش کرده ایم که به موضوع نوجوان و بلوغ بپردازیم و اطلاعاتی را از ویژگی های دوران بلوغ در اختیار خوانندگان قرار دهیم.

تغییراتی جسمی در دوران بلوغ

در بررسی نوجوان و بلوغ قبل از هر چیز باید بدانیم که تغییرات جسمی واضح ترین نشانه بلوغ هستند. در دختران این تغییرات با بزرگ شدن سینه ها، رشد موها در بعضی نواحی بدن، عادت ماهانه، و… خودشان را نشان می دهند.

در پسران بلوغ با بزرگ شدن اندام تناسلی، کلفت شدن صدا و رویش موهای صورت خودش را نشان می دهد. همچنین در این دوران، جوش زدن پوست صورت و بلند شدن قد در هر دو جنسیت قابل مشاهده است.

تغییرات روانی در دوران بلوغ

عدم ثبات احساسی و اخلاقی یکی از مهم ترین تغییرات در دوران بلوغ است و فقط نوجوان را آزار نمی دهد و والدین هم بابت آن زجر می کشند.

البته ریشه این تغییر روانی هم یک وضعیت جسمی است. در حقیقت نوسانات شدید هورمون ها خلق یک نوجوان را بالا و پایین می کنند. یک دختر یا پسر نوجوان می تواند در مدت کوتاهی، انواع هیجاناتی مثل اضطراب، خشم، افسردگی، شادی، شوق، غم و… را تجربه کنند.

بیداری جنسی

نوجوانان به واسطه تغییرات هورمونی و رشد اندام های جنسی به بلوغ جنسی می رسند. اگر والدین از این موضوع آگاه باشند، می توانند اطلاعات مناسبی را در مورد این موضوع در اختیار فرزندشان قرار بدهند تا نوجوان بداند که احساسات جنسی و عاطفی اش نتیجه چه فرایندی هستند.

نقش والدین و مسئولین مدرسه در دوران بلوغ

در بررسی دوران بلوغ، فقط نباید به رابطه نوجوان و بلوغ توجه کنیم. والدین، معلم ها و مسئولین مدرسه هم در این مرحله از زندگی نوجوان نقش پررنگ و پر اهمیتی دارند.

اگر بزرگسالان بدانندکه چه فعل و انفعالاتی در بدن نوجوان رخ می دهد و روان او دچار چه تغییراتی شده است. رفتارهای جدید و عجیب دختر یا پسر نوجوان را درک می کنند و با واکنش های غیر صمیمانه و ناسالم به او آسیب نمی زنند.

مطالعه درباره دوره بلوغ و آگاهی از ویژگی های این دوران به ایجاد تعاملی سالم میان بزرگسالان و نوجوانان کمک می کند.

در ادامه مطالعه مقاله «ارتباط والدین با فرزندان در دوران بلوغ» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه رابطه نوجوان و بلوغ، می توانید با مشاوران حرفه ای و باتجربه آیدانیتو تماس بگیرید.

 


0 دیدگاه در “نوجوان و بلوغ

  1. مهربانو گفت:

    سلام
    معلم ها و روانشناسان نوجوان در دوران بلوغ تاثیرات به سزایی دارند، گاهی اونقدر افراطی عمل میکنند و حق هایی به نوجوانان میدن که دیگه نمیشه جلوشون رو گرفت

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله رفتارهای افراطی در هیچ زمینه ای تاثیر مثبتی ندارند. آنچه در زمینه موضوع نوجوان و بلوغ اهمیت دارد این است که بزرگسالان با آگاهی از بلوغ و ویژگی هایش، رفتار آسیب زننده ای نداشته باشند و به نوجوان برای پشت سر گذاشتن این مرحله کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *