آیدانیتو > پایان نامه ارشد
دسته‌بندی نشده

پایان نامه ارشد





پایان نامه ارشد

مقطع ارشد یکی از مقاطعی است که مدت زمان تحصیل آن کوتاه و دو ساله است و حدود یکسال از این زمان هم به پایان نامه ارشد اختصاص می یابد. اما چگونه باید برای پایان نامه ارشد آماده شد؟ مراحل طی کردن و نوشتن پایان نامه ارشد چگونه است؟ آیا می توان بدون ارائه پایان نامه ارشد فارغ التحصیل شد؟ در ادامه این مقاله به تمام سؤالات پیرامون پایان نامه ارشد پاسخ می دهیم.

پایان نامه کارشناسی ارشد

برای فارغ التحصیل شدن در مقطع کارشناسی ارشد نیاز به ارائه پایان نامه کارشناسی ارشد است. پایان نامه ارشد یک درس شش واحدی در چارت درسی دانشجویان ارشد است و این یک تا دو ترم و گاهی بیشتر نیز برای آن زمان در نظر گرفته می شود. اما مراحل پایان نامه ارشد به چه صورت است و چگونه باید آن را آغاز کرد؟

اولین قدم برای آغاز پایان نامه ارشد، انتخاب موضوع به صورت حدودی است. یعنی شما باید تصمیم بگیرید می خواهید بر روی چه موضوعی کار کنید. بعد از آن که موضوع خود را به صورت حدودی انتخاب کردید، باید به انتخاب استاد راهنما بپردازید.

انتخاب استاد راهنما یک گام مؤثر است. زیرا شما می توانید از دانش و اطلاعات استاد خود کمک بگیرید و البته امکان گذرندان پایان نامه ارشد بدون استاد راهنما امکان پذیر نیست. در پایان نامه کارشناسی ارشد هر دانشجو می تواند سه استاد را انتخاب کند. البته این اساتید بین استاد راهنما و مشاور مستقیم می شوند. بعد از انتخاب استاد باید موضوع مورد نظر خود را با استاد خود در میان بگذارید و یک موضوع نهایی را انتخاب کنید.

سپس باید پیرامون موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد خود به مطالعه بپردازید. بهتر است از مقالات معتبر استفاده کنید. این مطالعات به شما کمک می کند تا مسیر پیش روی خود را بشناسید و با چراغی در درست آن را طی کنید. سپس لازم است مراحل تکمیل و ارائه پروپوزال را طی کنید.

پروپوزال یک فرم معتبر دانشگاهی است که به شما و سایرین اطلاع می دهد که شما در حال بررسی و تحقیق بر روی چه موضوعی هستید. فرم پروپوزال دارای بخش های مختلفی است. بخش اول آن به نام دانشجو و اساتید و اطلاعات فردی هر یک پرداخته است. قسمت های دیگر آن نیز پیرامون موضوع پایان نامه، شرح کار، مواد و ابزار لازم، جدول زمان بندی و تست های لازم است.

بهتر است در نوشتن پروپوزال دقت کافی داشته باشید و با استاد راهنمای خود مشورت کنید تا مبدأ دچار مشکل نشوید. بعد از نوشتن و طی کردن مراحل اداری پروموزال، می توانید پایان نامه خود را شروع کنید.

نگارش پایان نامه ارشد

نگارش پایان نامه ارشد کمی دشوار است زیرا باید تمام اصول نگارشی را رعایت کنید. بهتر است فرم نگارش پایان نامه ارشد دانشگاه خود را دریافت و مطالعه کنید تا با آن چه مورد تأیید دانشگاهتان است آشنا شوید. نوشتن پایان نامه ارشد زمان بر است. بهتر است از ابتدای آغاز کار بر روی پایان نامه کارشناسی ارشد نگارش آن را نیز آغاز کنید.

به طور معمول فصل اول و دوم به کلیات و مرور منابع تعلق می گیرد. نوشتن پایان نامه ارشد خود را با این فصول آغاز کنید. ذکر و یادداشت کردن منابع را فراموش نکنید زیرا در تمام مراحل باید منبع متن نوشته شده را معرفی کنید.

فصول دیگر پایان نامه ارشد به بررسی کار شما و بحث و نتیجه گیری می پردازد، بهتر است از استاد خود برای نگارش و ارزیابی صحیح این فصول کمک بگیرید. به شما توصیه می کنیم نوشتن پایان نامه ارشد خود را به تأخیر نیندازید تا دچار مشکل نشوید.
اگر قصد شرکت در آزمون دکتری را دارید انتخاب موضوع پایان نامه ارشدتان میتواند به شما کمک فراوانی کند. پیشنهاد میکنیم مقاله برنامه ریزی دکتری را نیز مطالعه کنید.
اگر سوالی پیرامون نحوه نگارش، انتخاب موضوع و یا ضرورت انجام پایان نامه دارید میتوانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید. 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *