اختلال خواب

راه رفتن در خواب






 

راه رفتن در خواب

راه رفتن در خواب یا خوابگردی ، یکی از اختلالات خواب است. کسی به این اختلال مبتلا باشد، ممکن است در خواب راه برود، حرف بزند، غذا بخورد و حتی سوار ماشین بشود و رانندگی کند.

معمولاً یک فرد خوابگرد، در حالی که خواب است در رخت خواب می نشیند و به اطراف نگاه می کند. در این حالت چشمان او باز است اما نسبت به اطرافش آگاه نیست و به سختی می شود او را بیدار کرد. بعد از جا بلند می شود و کارهای مختلفی می کند.

راه رفتن در خواب در میان کودکان 4 تا 6 ساله فراگیرتر از بزرگسالان است و ممکن است در کودکان با شب ادراری و وحشت شبانه هم همراه بشود.

علت راه رفتن در خواب

علت دقیق راه رفتن در خواب هنوز مشخص نشده است.  عوامل بسیاری منجر به خوابگردی می شوند. ممکن است این اختلال در افراد یک خانواده دیده شود و ارثی باشد.

پژوهشگران میان عوامل زیر و خوابگردی رابطه هایی را مشاهده کرده اند:

شیوع اختلال راه رفتن در خواب

راه رفتن در خواب در میان کودکان شایع تر از بزرگسالان است. دو تا چهار درصد بزرگسالان در خواب راه می روند.

نشانه های راه رفتن در خواب

وقتی کسی در خواب راه می رود، ممکن است، در سکوت، در اتاق راه برود یا برای فرار کردن تلاش کند. به طور معمول، چشم های خوابگردها باز است. اگر با آن ها صحبت کنید، خیلی کند پاسخ می دهند یا اصلاً پاسخ نمی دهند.

اگر بدون بیدار کردن فردی که در خواب راه می رود، او را به رخت خواب ببرید، بعداً اتفاقی که افتاده را به خاطر نمی آورد. معمولاً کودکان خوابگرد راحت تر بیدار می شوند.

درمان اختلال راه رفتن در خواب

اگر راه رفتن در خواب گه گاه اتفاق بی افتد و همیشگی نباشد، معمولاً نیازی به درمان ندارد. اگر یک بیماری جسمی، مثلاً رفلکس معده، آپنه خواب، سندرم پای بی قرار یا تشنج علت راه رفتن در خواب باشد، قبل از هر چیز باید این بیماری ها را درمان کرد.

در شرایطی مثل شرایط زیر، برای درمان اختلال راه رفتن در خواب، دارو درمانی توصیه می شود:

  • فرد موقع راه رفتن در خواب به خودش یا دیگران آسیب بزند.
  • راه رفتن در خواب موجب مشکلاتی در خانه و خانواده بشود.
  • فرد به علت ابتلا به این اختلال دچار کم خوابی شود و در طول روز بخوابد.

بیدار کردن پیشگیرانه هم یکی از روش های درمان خوابگردی است که به معنی بیدار کردن فرد، کمی بعد از زمانی است که شروع به راه رفتن در خواب می کند.

در ادامه مطالعه مقاله «اختلالات خواب» را به شما پیشنهاد می کنیم.

چنانچه از مشکل راه رفتن در خواب رنج می برید، برای آگاهی از روش های درمان اختلال راه رفتن در خواب، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *