آیدانیتو > تاثیرات جسمی افسردگی
افسردگی

تاثیرات جسمی افسردگی






 


تاثیرات جسمی افسردگی

افسردگی، از نظر احساسی و ذهنی بر انسان تأثیر می گذارد و منجر به نشانه هایی مثل غم و اختلالاتی در تفکر می شود. اما تأثیرات افسردگی فقط به روان محدود نمی شود و جسم را هم درگیر می کند.

به همین دلیل عجیب نیست که وقتی کسی افسرده است در مراجعه به یک متخصص فقط از علائم روانی افسردگی شکایت نکند و به دنبال درمان بیماری های جسمی هم باشد. تاثیرات جسمی افسردگی می توانند شامل موارد زیر باشند:

درد

آدم های مبتلا به افسردگی ممکن است دردهایی را در مفاصل، دست ها، پاها یا پشت شان حس کنند. ممکن است کسی به علت درد کشیدن افسرده شود و از سویی دیگر این احتمال هم وجود دارد که درد و مشکلات خلقی، هر دو یک دلیل واحد داشته باشند: اختلالاتی در انتقال دهنده های عصبی ای مثل سروتونین و نوراپی نفرین.

در بیمارانی که درد را به عنوان یک نشانه افسردگی تجربه می کنند، مصرف داروهای ضد افسردگی که بر این انتقال دهنده های عصبی در مغز تأثیر می گذارند، می تواند بهترین روش درمان است.

مشکلات دستگاه گوارشی

آدم های افسرده ممکن است نشانه هایی مثل معده درد، اسهال یا یبوست داشته باشد. دلیل این نشانه ها این است که انتقال دهنده عصبی سروتونین که نقش مهمی در تنظیم خلق ایفا می کند، بر معده هم اثر می گذارد.

در واقع بیشتر سروتونین تولید شده در بدن در معده ذخیره می شود.

خستگی

وقتی آدم ها افسرده می شوند، ممکن است همیشه احساس خستگی کنند. مهم نیست فرد افسرده چقدر استراحت کرده یا خوابیده، او احساس خستگی می کند. وقتی صبح از خواب بیدار می شود، به سختی می تواند از تخت خواب بیرون بیاید و حتی ساده ترین فعالیت های روزمره را انجام دهد.

تغییراتی در فعالیت های روان حرکتی

نوع دیگری از تاثیرات جسمی افسردگی این است که فرد احساس سنگینی یا کرختی دارد و  ممکن است حس آشفتگی یا اضطراب را تجربه کند.

تغییراتی در اشتها و وزن

در بسیاری از افراد، افسردگی موجب از دست رفتن اشتها و در برخی منجر به پر اشتهایی می شود. در نتیجه ممکن است فرد افسرده ای بدون هیچ تلاشی وزن زیادی کم کند یا دچار افزایش وزن شود.

مشکلات خواب

افسردگی می تواند منجر به اختلالات زیادی در خواب شود. مشکلاتی در به خواب رفتن، بیدار ماندن و کمبود یا افزایش بیش از حد خواب.

در برابر تاثیرات جسمی افسردگی چه باید کرد؟

مهم ترین نکته در مواجهه با تاثیرات جسمی افسردگی ، یک تشخیص درست از جانب یک متخصص است. اگر نشانه هایی مثل احساس غم و بی علاقگی به فعالیت هایی را که قبلاً مورد علاقه تان بودند تجربه می کنید، حتماً این نشانه ها را با دکترتان در میان بگذارید.

اگر فقط بابت تاثیرات جسمی افسردگی به  دکتر مراجعه کنید، ممکن است فقط بیماری های جسمی تشخیص داده شوند و دلایل روانی زیربنایی آن درک نشوند.

در حالی که نشانه های جسمی و روانی افسردگی کاملاً با همدیگر مرتبط هستند یک تشخیص مناسب درمان مناسبی را به دنبال دارد و همچنان که نشانه های روانی افسردگی از بین بروند و تعدیل بشوند، نشانه های جسمی هم درمان می شوند.

در ادامه مطالعه مقاله «تاثیر ویتامین دی بر افسردگی» را به شما پیشنهاد می کنیم.

چنانچه تأثیرات جسمی و روانی افسردگی را تجربه می کنید، برای اطلاع از روش های درمان این اختلال، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *