افسردگی

تاثیر ویتامین دی بر افسردگی





 

تاثیر ویتامین دی بر افسردگی

ویتامین D به عنوان ویتامین «نور آفتاب» شناخته می شود. این ویتامین کمک می کند که استخوان ها سالم و قوی بمانند، سلول ها رشد کنند و عملکرد سیستم ایمنی ارتقا پیدا کند. بدن ما از طریق نور آفتاب، ویتامین  D را جذب می کند. البته مکمل های غذایی و بعضی غذاهای خاص هم منبع آن هستند.

کمبود ویتامین دی وقتی اتفاق می افتد که بدن شما به اندازه کافی آن را جذب نکند. سطح ناکافی ویتامین دی باعث تغییر شکل، شکنندگی و نازک شدن است استخوان ها می شود. این کمبود می تواند منجر به مشکلاتی شامل موارد زیر هم بشود:

  • نرمی استخوان
  • کاهش تراکم استخوان
  • آرتروز
  • بیماری قلبی
  • سرطان

ویتامین D و افسردگی

نتایج پژوهش ها نشان می دهند که میان کمبود ویتامین دی و افسردگی رابطه ای وجود دارد. تاثیر ویتامین دی بر افسردگی به این صورت است که سطح پایین آن می تواند منجر به این اختلال شود. در واقع کسانی که درگیر کمبود ویتامین دی هستند، در خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند.

محققان معتقدند که از آنجایی که ویتامین D  برای عملکرد سالم مغز بسیار مهم است، سطح پایین آن ممکن است نقش مهمی در ابتلا به افسردگی یا دیگر بیماری های روانی ایفا کند. تحقیق دیگری در سال 2005 به این نتیجه رسید که گیرنده های ویتامین  Dدر همان قسمت هایی از مغز قرار گرفته اند که مرتبط با افسردگی است.

چه عواملی موجب کمبود ویتامین دی می شوند؟

وقتی از تاثیر ویتامین دی بر افسردگی آگاه می شویم، شاید اولین سوال پیش روی ما این باشد که «چه عواملی ویتامین دی را کاهش می دهند؟» در اینجا به این عوامل می پردازیم:

نور آفتاب

در معرض نور آفتاب قرار گرفتن، اولین منبع ویتامین D برای بیشتر آدم ها است. اگر در معرض آفتاب قرار نگیرید یا بیش از حد از ضد آفتاب استفاده کنید ممکن است دچار کمبود ویتامین D شوید.

مقدار نور آفتابی که شما به آن نیاز دارید، بستگی به آب و هوا، ساعت روز و زمانی در سال دارد که در آن قرار دارید. آدم هایی که پوست روشن تری دارند با سرعت بیشتری ویتامین D را جذب می کنند. معمولاً افراد هر روز باید بین 15 دقیقه تا 2 ساعت برای جذب ویتامین D در معرض آفتاب قرار بگیرند.

رژیم غذایی

غذاهای کمی از ویتامینD غنی هستند. بهتر است برای تأمین این ویتامین، مواد غذایی زیر را بیشتر بخورید:

  • ماهی سالمون
  • دیگر ماهی های چرب
  • روغن کبد ماهی
  • چربی حیوانات
  • ویتامین D محصولات غذایی غنی شده مثل آب پرتقال و غلات

پوست تیره 

آدم هایی که پوست تیره ای دارند، مقدار بیشتری ملانین دارند. ملانین تولید ویتامین D را در پوست کاهش می دهد. تحقیقی در سال 2006، در آمریکا به این نتیجه رسید که کمبود این ویتامین در میان آفریقایی- آمریکایی ها بیشتر از باقی آمریکایی هاست.

اگر پوست تیره ای دارید، می توانید با دکترتان مشورت کنید و به روش های دیگری این ویتامین را جذب کنید.

اضافه وزن

میان اضافه وزن و کمبود ویتامین D رابطه ای وجود دارد. ممکن است آدم هایی که اضافه وزن دارند، نسبت به افرادی با وزن متوسط، به ویتامین D بیشتری احتیاج داشته باشند.

سن

سن می تواند در کمبود این ویتامین مهم نقش داشته باشد. وقتی پیر می شوید، کارایی پوست شما در ساخت ویتامین D کمتر می شود. همچنین ممکن است سالمندان بیشتر در خانه بمانند، کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرند یا غذاهایشان به اندازه کافی ویتامینD نداشته باشد.

در آخر می توان گفت که نتایج پژوهش های بسیاری تأثیر ویتامین دی بر افسردگی را ثابت می کند. اما هنوز دقیقاً نمی دانیم که این رابطه چطور کار می کند. اما بهترین کار این است که با تأمین ویتامین D مورد نیاز، با روش های مختلف، از افسردگی پیشگیری کنیم.

در ادامه مطالعه مقاله «افراد مستعد افسردگی» را به شما پیشنهاد می کنیم.

چنانچه شاهد نشانه های افسردگی در خودتان هستید، برای آگاهی از روش های درمان این اختلال با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 


 

 

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *