آیدانیتو > ترس از دست دادن
ترس

ترس از دست دادن






 


ترس از دست دادن

ترس از دست دادن هر روز فراگیرتر می شود. همه ما آدم هایی را دیده ایم که همچنان که در حال رانندگی هستند، پیامک می فرستند چون ارتباطات اجتماعی برایشان با اهمیت تر از زندگی خودشان و زندگی دیگران است. شاید این حالت را تجربه کرده باشیم یا دوستانمان را دیده باشیم که مدام از این شبکه اجتماعی به آن شبکه اجتماعی می روند و می ترسند که از رابطه ای، خبری یا تعاملی اجتماعی جا بمانند.

ترس از دست دادن معمولاً بسیاری از ما را به یاد ترس از دست دادن عشق می اندازد اما در اینجا منظور نوعی تمایل اجباری به انجام دادن کاری یا بودن در جایی است، فقط به این دلیل که فرد حس می کند اگر فعالیت خاصی را تجربه نکند چیزی مهمی را از دست می دهد. در واقع او به دنبال بهره بردن از آن چه می خواهد انجام بدهد نیست بلکه تنها می خواهد احساس کمبود نکند.

سندرم ترس از دست دادن، موجب نوعی نگرانی شدید و دلهره درونی نسبت به جاماندن و بی خبرماندن می شود. در زمانه ما این ترس مخصوصاً پیوند عمیقی با اخبار و اتفاقات آنلاین دارد. به عنوان مثال وقتی فرد در جایی قرار دارد که به اینترنت دسترسی ندارد، مشغول این تصور می شود که حتماً در زندگی آنلاین خبری است که او نمی داند و این تصور مضطربش می کند.

افراد برای پیشگیری از این اضطراب، مدام گوشی هوشمندشان را چک می کنند تا پیامی نخوانده باقی نماند، هر عکسی که منتشر می شود حتماً دیده شود، همه ایمیل ها چک شوند، همه نظرات خوانده شوند و….

با این چک کردن دائمی، اضطراب کاهش پیدا می کند و به محض دور ماندن از وسایل الکترونیکی و شبکه های اجتماعی، دوباره بالا می گیرد.

دلایل سندرم ترس از دست دادن

ما انسان ها نیازهای روانی ای داریم. یکی از مهم ترین نیازهای روانی، نیاز به دوست داشته شدن است. گاهی اوقات نیازهای عاطفی افراد برطرف نمی شوند و این موضوع بر سلامت روانی تأثیر منفی می گذارد. وقتی زندگی کسی از تعاملات انسانی مورد نیاز، روابط اجتماعی، عشق، صمیمیت و… خالی باشد، ممکن است افسرده و مضطرب شود یا به روش های ناسالمی برای برآورده کردن نیازهایش روبه بیاورد.

با توجه به پیشرفت سریع و عمیق تکنولوژی، بخش اعظمی از روابط انسان ها از شکل رو در رو به شکل آنلاین تبدیل شده است. شبکه های اجتماعی و گوشی های هوشمند، روش راحت و کم هزینه ای را برای تعاملات انسانی فراهم کرده اند و آدم های زیادی به آنلاین بودن وابسته شده اند.

در نتیجه این وابستگی زیاد می تواند ریشه سندرم ترس از دست دادن باشد. در واقع فرد یک ارتباط جدی با فضای مجازی برقرار می کند و اگر از آن دور بماند می ترسد و احساس جاماندگی می کند.

ترس از دست دادن می تواند به شکل های مختلف دیگری هم اتفاق بی افتد. به عنوان مثال ممکن است فردی ببیند که بیشتر آدم های اطرافش فعالیت خاصی را انجام می دهند و دچار این تصور شود که اگر آن فعالیت را تجربه نکند، چیزی را از دست می دهد.

به عنوان مثال او می بیند که همه دوستانش آخر هفته ها به مهمانی می روند. پس او هم حتماً این کار را انجام می دهد حتی اگر لذت نبرد. عکس های سفرهای دوستانش را در اینستاگرام تماشا می کند ودچار این استرس می شود که چیزی در زندگی اش کم است و اگر مسافرت نکند آدمی غیر عادی به نظر می آید. در نتیجه چمدان هایش را می بندد و راهی سفر می شود. حتی اگر چندان علاقه ای به این کار نداشته باشد.

شاید ترس از دست دادن همیشه در بشر وجود داشته. اما به نظر می رسد این ترس امروزه به علت در معرض دید بودن سبک های زندگی، به واسطه دنیای مجازی، به حداکثر رسیده است و اگر در گذشته ترس از دست دادن عشق مهم ترین ترس بود، امروزه انسان ها دچار ترس از دست دادن شبکه های اجتماعی شده اند.

عوارض ترس از دست دادن

این ترس می تواند منجر به اعتیاد شدید به اینترنت و شبکه های اجتماعی شود و افراد را منزوی و تنها کند. همچنین شواهد بسیاری در سراسر جهان نشان می دهند که وابستگی به تعاملات اجتماعی در عملکرد تحصیلی و شغلی افراد اختلال ایجاد می کند و تمرکز آن ها را برای انجام مسئولیت هایشان کاهش می دهد.

چه باید کرد؟

آدم هایی که گرفتار ترس از دست دادن می شوند، بالاخره درک می کنند که این سندرم به زندگی شان لطمه وارد کرده است و خواهان رهایی از آن هستند اما کنار گذاشتن ترس از دست دادن کار ساده ای نیست و به ترک اعتیاد شبیه است.

 

در اینجا به راهکارهایی برای مقابله با ترس از دست دادن می پردازیم:

زمان انتظار را با گوشی های هوشمند پر نکنید

اگر منتظر اتوبوس هستید یا در مطب دکتر نشسته اید و انتظار می کشید، تصور نکنید که حتماً باید خودتان را با گوشی هوشمند مشغول کنید تا زمان زودتر بگذرد. سعی کنید در جایی که هستید باقی بمانید و با همه حواس متوجه اطراف باشید.

تعاملات رو در رو را جدی بگیرید

حتماً در دنیای واقعی با آدم ها معاشرت کنید. اگر دوستانتان را ملاقات نکنید یا به معاشرت های خانوادگی نپردازید، کم کم به تعاملات مجازی خو می گیرید و بعد از مدتی به طور کلی در برقراری روابط واقعی ناتوان می شوید.

برای استفاده از فضای مجازی، محدودیت جدی قائل شوید

زمان محدودی را در طول شبانه روز به استفاده از فضای مجازی اختصاص بدهید و قانون مند عمل کنید. احتمالاً شما به فضای مجازی معتاد شده اید و ترک این اعتیاد کار ساده ای نیست. اما اگر استفاده از شبکه های اجتماعی مرزی نداشته باشد، ترس از دست دادن هر روز بیشتر و عمیق تر می شود.

به دنبال لذت های واقعی باشید

اجازه ندهید که رسانه های مجازی و سبک زندگی دیگران شما را کنترل کنند. خودتان را بشناسید. ببینید علائق واقعی شما چه چیزهایی هستند و از چه فعالیت هایی لذت می برید. تفریحات و سرگرمی های شما باید متناسب با علائق شما باشند نه تمایلات دیگران و تبلیغات رسانه ها.

در این مقاله به موضوع ترس از دست دادن پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله «اعتیاد به شبکه های اجتماعی» را به شما پیشنهاد می کنیم.

چنانچه نشانه های ترس از دست دادن را در خودتان مشاهده می کنید، برای اطلاع از روش های درمان این ترس، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *