آیدانیتو > انتخاب رشته پایه نهم 98
مدرسه

انتخاب رشته پایه نهم 98






انتخاب رشته پایه نهم 98

در این مقاله به موضوع انتخاب رشته پایه نهم 98 پرداخته شده است. به دانش آموزانی که قصد ورود به پایه نهم را دارند، توصیه می شود این مقاله را مطالعه کنند تا از جزئیات و حساسیت های پایه نهم مطلع باشند. دانش آموزان پایه نهم در مرحله انتخاب رشته می باشند. بنابراین لازم است نکات قابل توجهی که در این مقاله درج شده است را بدانند. دانش آموزان عزیز به این نکته توجه داشته باشید که برای انتخاب رشته پایه نهم، نمرات درسی سه سال دوران متوسطه اول مورد بررسی قرار می گیرد و تنها شامل نمرات پایه نهم نمی باشد. بنابراین با توجه به نمرات سال هفتم، هشتم و نهم، دانش آمزان وارد رشته های مورد نظر خود می شوند. در صورتی که دانش آموزان رتبه قابل قبول برای ورود به رشته ریاضی –فیزیک را به دست نیاورند، می بایست سایر رشته های مجاز شده را انتخاب کنند

موارد قابل بررسی برای داشتن انتخاب رشته صحیح چیست؟

دانش آموزان عزیز در انتخاب رشته پایه نهم به سهمیه ها توجه داشته باشید، اما برای انتخاب رشته چه معیار و ملاک هایی را بررسی کنیم تا انتخاب رشته ی صحیح و مناسبی داشته باشیم. در ادامه به طور کامل مواردی که در انتخاب رشته مورد توجه قرار می گیرد را ذکر می کنیم:

  • علاقمندی به رشته ی انتخابی
  • نظر و مشاوره والدین
  • نظر معلمان تمامی دروس
  • نتیجه ی کسب شده در آزمون های مشاوره ای
  • نمرات درسی دانش آموزان
  • نظر مشاوره تحصیلی

موارد گفته شده در انتخاب رشته دانش آموزان مورد بررسی قرار می گیرد. هر یک از موارد گفته شده امتیاز خاصی را در بر دارد، برای اطلاع از امتیازات موارد گفته شده، جدول زیر را مشاهده کنید.

موارد بررسی شده

امتیاز به درصد
علایق دانش آموزان

10

نظر و مشاوره والدین دانش آموزان

5

نظر معلمان تمامی دروس

10
آزمون مشاوره ای

35

نمرات درسی

35
نظر مشاوره تحصیلی

10

 

معرفی رشته های پایه نهم

شاخه های تحصیلی در دوره دوم متوسطه را مشاهده کنید:

  1. شاخه نظری (ریاضی، تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی)
  2. شاخه فنی و حرفه ای
  3. شاخه کاردانش

همان طور که مطلع هستید، شاخه نظری که شامل رشته های ریاضی، تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی می شود، از شاخه های پرطرفدار در بین دانش آموزان می باشد.

انتخاب رشته پایه نهم انسانی

    دانش آموزانی که در دروس ادبیات فارسی و عربی تخصص دارند، وارد رشته علوم انسانی می شوند. در این رشته دانش آموزان از حافظه قوی بهره مند هستند و حفظیات آنان نقش مؤثری در مجموع سه نمره خرداد و شهریور در هر یک از دروس زبان و ادبیات فارسی، عربی و مطالعات اجتماعی در دوره متوسطه نمره بالاتر از 42 کسب کنند.
از بازار کار و شرایط پذیرش رشته های انسانی باخبرید؟ با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

انتخاب رشته پایه نهم تجربی

نمرات دروس نام برده شده در سه سال دوره اول متوسطه با در نظر گرفتن ضرایب گفته شده حداقل 378 می باشد. دانش آموزانی که در دروس زیست شناسی، ریاضی، شیمی قوی هستند وارد رشته علوم تجربی می شوند، در سال های اخیر استقبال دانش آموزان از رشته ی علوم تجربی زیاد شده است و این امر موجب رقابت سنگین و سخت در کنکور تجربی می شود. 
تصمیم گرفته اید که رشته تجربی را انتخاب کنید؟ با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

انتخاب رشته پایه نهم ریاضی

نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی در سه پایه اول متوسطه، حداقل 252 می باشد. دروس ریاضی و علوم با ضریب 3 محاسبه می شود. اما دانش آموزانی که وارد رشته ریاضی فیزیک می شوند، از مهارت ریاضی و حل مسائل و فیزیک بهره مند هستند. هر یک از فصول درس فیزیک رشته و گرایش دانشگاهی را تشکیل می دهد. دروس ریاضی و فیزیک برای دانش آموزان این رشته با ضریب 3 درنظر گرفته شده  است و حداقل نمره کسب شده در سه پایه دوره اول متوسطه 252 می باشد. 
شاید در رشته ای دیگری جز ریاضی موفق تر باشید! با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

انتخاب رشته پایه نهم فنی حرفه ای

رشته فنی و حرفه ای شامل 4 زیر گروه هنر، مدیریت، خدمات و صنعت و کشاورزی می باشد. با توجه به مهارت فنی که در این رشته کسب می شود، دانش آموزان راحت تر وارد بازار کار می شوند.
دانش آموزانی که وارد این رشته می شوند، باید مجموع نمرات مرتبط با رشته در دوره راهنمایی و پایه اول متوسطه حداقل 120 و معدل آن ها نیز بالای 12 باشد.
میدانید کدام یک از رشته های فنی حرفه ای بازار کار بهتری دارند؟ با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

انتخاب رشته پایه نهم کاردانش

کار و دانش شباهت زیادی به رشته فنی و حرفه ای دارد. برای ورود به این رشته، نمرات درسی ریاضی (ضریب 2) و درس کار و فناوری (ضریب 3) در سه سال دوره اول متوسطه باید حداقل 180 و معدل بالای 12 باشد. زیر گروه های این رشته مانند رشته فنی و حرفه ای است. 

اگر در رشته ی دیگری تحصیل کنید، شاید موفق تر شوید! با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

با توجه به موارد گفته شده، دانش آموزان عزیز با توجه به استعداد و توانایی های خود و همچنین با توجه به علاقه ی فردی، رشته مناسبی را انتخاب می نمایند. با شناخت استعداد ها و شناخت رشته های گفته شده و همچنین توجه به امکانات و شرایط هر رشته، می توانید با انتخابی صحیح، آینده تحصیلی مطلوبی داشته باشید.

ملاک های انتخاب رشته پایه نهم

اولین موردی که بایستی در انتخاب رشته پایه نهم به آن دقت کنید، نمرات پایه هفتم، هشتم و نهم است. از آنجایی که ضرایب دروس برای همه ی رشته ها یکسان است، انتخاب رشته پایه نهم به رتبه بستگی دارد. از طرفی سهمیه نیز بر انتخاب رشته تاثیر دارد. اگر قصد انتخاب رشته را دارید، پیشنهاد می کنیم علاقه مندی و توانایی خود را در نظر بگیرید و برای آگاهی از بهترین رشته مناسب خودتان، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.
برای انتخاب رشته حرفه ای منحصر به فرد خود با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

حداقل نمره برای انتخاب رشته نهم تجربی

ورود به هریک از شاخه ها و رشته های تحصیلی نیاز به کسب حداقل نمرات دروس تخصصی پایانی نوبت دوم (نمره خرداد ماه) مربوط به آن رشته است. به عبارت دیگر در صورت عدم کسب حداقل میانگین دروس تخصصی در سه پایه هفتم، هشتم و نهم (هفتم و هشتم با ضریب 1 و نهم با ضریب 3) برای رشته ها، سایر عوامل و ملاک های هدایت تحصیلی آن دانش آموز در تنظیم نمون برگ هدایت تحصیلی بی اثر خواهد بود و اولین شرط کسب رشته به دست آوردن حداقل نمره است.
یعنی اگر دانش آموز میانگین لازم دروس اعلام شده زیر را کسب نکند بقیه امتیازها ( 10 امتیاز نظر دانش آموز- 30 امتیاز آزمون مشاوره ای – 10 امتیاز نظر دبیر- 5 امتیاز نظر والدین – 10 امتیاز نظر مشاور و 35 امتیاز عملکرد تحصیلی) حتی در صورت امتیاز بالا بی اثر خواهد بود و (در فرم هدایت تحصیلی 6 و 7) به معنای عدم کسب رشته است. برای رشته تجربی حداقل معدل درس ریاضی 14 و درس علوم 13 در نظر گرفته می شود.

برای آگاهی از میزان تاثیر نمره و سهمیه در انتخاب رشته تجربی با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

حداقل نمره برای انتخاب رشته نهم ریاضی

اگر داوطلب انتخاب رشته ریاضی هستید، بایستی علاوه بر کسب امتیاز در آزمون مشاوره ای، نظر والدین، نظر دبیر و عملکرد تحصیلی، حداقل میانگین را در نمرات هفتم، هشتم و نهم در درس ریاضی 14 و در درس علوم 13 کسب کرده باشید. شایان ذکر است که کسب حداقل نمره برای انتخاب رشته ریاضی در دروس ریاضی و علوم الزامی است.
برای آگاهی از میزان تاثیر نمره و سهمیه در انتخاب رشته ریاضی با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

حداقل نمره برای انتخاب رشته نهم انسانی

در هنگام انتخاب رشته، علاوه بر علاقه مندی، باید به شرایط لازم برای پذیرش در رشته انسانی هم توجه کنید. به عبارتی علاوه بر کسب امتیاز آزمون مشاوره ای، امتیاز حاصل از نظر دبیر، امتیاز والدین، مشاور و امتیاز عملکرد تحصیلی، بایستی حداقل میانگین را نمرات هفتم و هشتم و نهم در درس زبان و ادبیات فارسی 14، در درس مطالعات اجتماعی 13 و در درس عربی 12 کسب کنید.
برای آگاهی از میزان تاثیر نمره و سهمیه در انتخاب رشته انسانی با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.
در نهایت پس از بررسی نکات مرتبط با انتخاب رشته پایه نهم 98 ، پیشنهاد می کنیم سری هم به انتخاب رشته پایه نهم انسانی بزنید.


4 دیدگاه در “انتخاب رشته پایه نهم 98

  1. مهربانو گفت:

    برای انتخاب رشته پایه نهم تا چه زمانی بچه ها فرصت دارند؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز؛ برای انتخاب رشته پایه نهم تا پس از پایان امتحانات خرداد ماه زمان خواهید داشت.

  2. Ali گفت:

    سلام
    شما مشاوره انتخاب رشته پایه نهم به صورت حضوری هم دارین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *