آیدانیتو > انتخاب رشته ارشد معدن 98
انتخاب رشته ارشد, انتخاب رشته ارشد مهندسی معدن

انتخاب رشته ارشد معدن 98

انتخاب رشته ارشد معدن 98

رشته مهندسی معدن کارشناسی ارشد که در گروه فنی و مهندسی قرار دارد در هفت گرایش در دانشگاه ها ارائه شده است: دانشجویانی که نمره معدلشان بالا است میتوانند از طریق کارشناسی ارشد بدون کنکور ثبت نام کنند.
  1. فرآورده های معدنی
  2. مکانیک سنگ
  3. استخراج معدن
  4. اکتشاف معدن
  5. تونل و فضاهای زیر زمینی
  6. معدن و محیط زیست
  7. اقتصاد و مدیریت معدنی

معرفی گرایش های معدن

در ادامه به بررسی گرایش های رشته معدن می پردازیم :

 فرآورده های معدنی

یکی از بخش های اسای در فرایند معدن کاری، تولید ماده معدنی است که در گرایش فراورده های معدنی ارائه می شود. طراحی و مدلسازی ، بهینه سازی بخش های مختبف ازجمله وظایف دیگر متخصصان فراورده های معدنی می باشد.

مکانیک سنگ

در گرایش مکانیک سنگ به چگونگی رفتار سنگ در مقابل عوامل بیرونی و درونی می باشد ، در این گرایش به نیروهای وارد به سنگ پرداخته می شود.

استخراج معدن

حفاری ، آتشباری (جهت خرد کردن سنگ ) و… که از فعالیت های مهم در رشته مهندسی معدن می باشد در گرایش استخراج معدن انجام میشود.

اکتشاف معدن

در گرایش اکتشاف معدن حجم و شکل منابع داخل زمین مدلسازی میشود. این مدلسازی با استفاده از دانش زمین شناسی و شبیه ساز رایانه ای و آمار می باشد.

تونل و فضاهای زیر زمینی

طراحی روش هاسی حفاری، نگهداری و سیستم های پشتیبانی انواع تونل ها و فضاها زیر زمینی در این گرایش انجام پذیر است.

معدن و محیط زیست

حفاظت از محیط زیست در برابر آلاینده ها و آلودگی در خاک و منابع آبی در سطح زمین و زیر زمین از موضوعاتی است که در اسن گرایش مورد بررسی قرار میگیرد.

اقتصاد و مدیریت معدنی

ارزیابی ذخایر معدنی و بررسی های فنی و اقتصادی فرایند مواد معدنی و منابع زیرزمینی و سازماندهی نیروهای انسانی و … ازجمله فعالیت های گرایش اقتصاد و مدیریت معدنی است.

کدضریب رشته معدن

گرایشکد ضریب
فرآورده های معدنی1
مکانیک سنگ2
استخراج معدن3
اکتشاف معدن4
تونل و فضاهای زیرزمینی2
معدن و محیط زیست5
اقتصاد و مدیریت معدنی3
  گرایش های مهندسی معدن را به همراه کد ضریب های ارشد مشاهده کردید. داوطلبانی که قصد انتخاب رشته ارشد معدن 98 را دارند به کد رشته (1268) و کد ضریب های هر گرایش توجه کنند. در انتخاب رشته مقطع کارشناسی ارشد 2 کد  را وارد خواهید کرد، کد رشته معدن (1268) و کد ضریب های هر گرایش.
اما هدف از این مقاله، موفقیت داوطلبان ارشد مهندسی معدن در انتخاب رشته ارشد معدن می باشد. همان طور که مطلع هستید، انتخاب رشته از مهم ترین مراحل در مقطع کارشناسی ارشد محسوب می شود و داوطلبانی که با بی توجهی از انتخاب رشته عبور کنند، در مدت تحصیل خود در دوره کارشناسی با مشکلاتی رو به رو خواهند شد. بنابراین برای موفقیت در انتخاب رشته ارشد معدن 98، تا انتهای مقاله همراه ما باشید و پیشنهاد میکنیم که از مقاله پرستاری بدون کنکور هم دیدن نمائید.

زمان و نحوه انتخاب رشته ارشد معدن 98

انتخاب رشته ارشد معدن 98 در دهه دوم خرداد ماه میباشد، انتخاب رشته ارشد 98 در هفته ی دوم خرداد ماه آغاز خواهد شد و به مدت 1 هفته ادامه خواهد داشت. به داوطلبان ارشد معدن توصیه میشود در روزهای ابتدایی مهلت انتخاب رشته فرم مخصوص انتخاب رشته را تکمیل نمایند و انتخاب رشته خود را به ساعات پایانی موکول نکنند. داوطلبانی که قصد انتخاب رشته ارشد معدن 98 را دارند باید به رتبه ی کسب شده در آزمون دقت کنند. همان طور که می دانید معیار پذیرش دانشجویان ارشد در دانشگاه ها رتبه ی کسب شده در آزمون ارشد می باشد.
داوطلبان با ورود به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org می توانند نتایج آزمون خود را مشاهده کنند و داوطلبانی که قصد انتخاب رشته ارشد معدن سراسری را دارند در همان سایت سازمان سنجش انتخاب رشته خود را انجام می دهد.
اما داوطلبانی که قصد انتخاب رشته دانشگاه آزاد را دارند، با مراجعه به سایت دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی www.azmoon.org انتخاب رشته خود را انجام خواهند داد. داطلبان در هر کدام از دانشگاه های گفته شده (سراسری و آزاد) می توانند 100 کد رشته را به صورت مجزا انتخاب کنند و با دریافت کد 15 رقمی به پایان انتخاب رشته می رسند.
داوطلبانی برای انتخاب رشته های شناور در مرحله انتخاب رشته میتوانند همراه با رشته های اصلی انتخاب رشته خود را انجام دهند و مجموعا 100 کد رشته را درج نمایند.

معیار های داوطلبان موفق در انتخاب رشته چیست؟

همان طور که می دانید در انتخاب رشته اصولی و صحیح باید به عوامل تأثیر گذار در انتخاب رشته توجه کرد که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.
  • اطلاع از ظرفیت دانشگاه های ارائه دهنده معدن در سال 98
  • تحلیل کارنامه و رتبه قبولی داوطلبان سال گذشته معدن
  • توجه به رتبه ی خود و ظرفیت پذیرش
  • اولویت بندی انتخاب ها که در ادامه بیشتر با این گزینه آشنا خواهید شد.
اولویت بندی کدهای وارد شده در انتخاب رشته اهمیت ویژه ای دارند که در ادامه به مواردی که اولویت بندی توجه می شود، خواهید دید.

1- علاقمندی به رشته تحصیلی

2- هزینه دوره انتخابی

3- مسیر و شهر دانشگاه انتخابی

4- کیفیت دانشگاه انتخابی

5- درنظر داشتن بازار کار رشته

دانشگاه های برتر ارائه دهنده رشته مهندسی معدن

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه تربیت مدرس
در نهایت پس از انتخاب رشته ارشد معدن 98 ، پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله معرفی گرایش های ارشد 98 بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *