آزمون ارشد

آزمون کارشناسی ارشد






آزمون کارشناسی ارشد

چرخه ی زندگی هر انسانی از مقاطع کوچک و بزرگ زمانی تشکیل می شود که مجموعه ی این بازه های زمانی، هویت دینی، شغلی و اجتماعی او را تشکیل می دهد. کسی که طالب گذراندن دوره ی تحصیلات تکمیلی است، پس از دریافت مدرک کارشناسی و قبولی در آزمون کارشناسی ارشد، بایستی 32-28 واحد درسی را به مدت 3-2 سال بگذراند. در این مقاله به بررسی آزمون کارشناسی ارشد می پردازیم.

زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 

ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد در روز16 آذرماه آغاز شد و تا روز 25 آذر ادامه یافت. اطلاعات ثبت نامی داوطلبان نیز به منظور مشاهده و ویرایش همزمان با ثبت نام در سایت سازمان سنجش استقرار یافت.

زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد 

چند سالی است که زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد از بهمن ماه به اردیبهشت ماه تغییر یافته است. در سال جاری نیز آزمون کارشناسی ارشد در روزهای پنجشنبه و جمعه (5 و 6 اردیبهشت ماه) برگزار خواهد شد.

زمان اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

مطابق دفترچه راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی دوره ی کارشناسی ارشد سال 98، نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد به صورت کارنامه و از طریق سایت سازمان سنجش در دهه ی دوم خردادماه 98 اعلام می شود.

زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد

انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری به صورت مجزا از دانشگاه آزاد صورت می پذیرد. از نظر بازه ی زمانی معمولاً در نیمه ی دوم خردادماه و پس از اعلام نتایج اولیه و در صورت مجاز اعلام شدن به داوطلبان مجوز انتخاب رشته داده می شود.

اسامی چند برابر ظرفیت رشته های دارای شرایط خاص و بورسیه

در دهه ی اول تیرماه سازمان سنجش اطلاعیه ای را مبنی بر معرفی اسامی چند برابر ظرفیت کد رشته محل های دارای شرایط خاص و یا بورسیه، تاریخ دومین مرحله آزمون و مصاحبه برای کد رشته هایی که آزمون تشریحی دارند، منتشر می کند.

زمان اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد

در دهه ی اول شهریورماه نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد از طریق سایت سازمان سنجش (sanjesh.org) اعلام می شود.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد

با وجود اینکه کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری و آزاد در یک روز و در یک زمان برگزار می شوند ولی پس از اعلام نتایج اولیه، به منظور انتخاب رشته داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه سراسری بوده و تمایل به انتخاب رشته در دوره ی روزانه، نوبت دوم، پیام نور، پردیس خودگردان و غیر انتفاعی را دارند، بایستی به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه نمایند. داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد بوده و خود نیز تمایل به انتخاب رشته از واحدهای این دانشگاه را دارند، بایستی به در موعد مقرر اعلام شده به سایت آزمون دانشگاه آزاد اسلامی (به نشانی azmoon.org) مراجعه نمایند.

شاه کلیدهای انتخاب رشته

اگر جزو داوطلبانی هستید که رتبه بسیار عالی کسب کرده اید و در هر رشته و دانشگاهی که مورد علاقه تان است ، پذیرفته می شوید : به شما تبریک می گوییم و امیدواریم که شاهد موفقیت های شما در مراحل بالاتر زندگی و تحصیلی باشیم . اما اگر در قبولی تان شک دارید ، پیشنهاد می کنیم نکات زیر را به دقت مورد مطالعه قرار دهید:

  • متناسب با رتبه تان انتخاب رشته کنید!

پر واضح است که اگر رتبه ای کسب کرده اید که از گرایش و دانشگاه رویاهایتان بسیار دور است ، نباید فرصت انتخاب رشته ای که دارید را با انتخاب نادرست بسوزانید. البته این موضوع به اطلاعات آماری صحیح و تجزیه و تحلیل نیاز دارد. پیشنهاد ما این است که در اولین گام ، انتخاب های پرت و بسیار دور را از ذهنتان حذف کنید.

  • عجله نکنید! عجله کار شیطان است!

آیا کسی در حالی که دنبالتان کرده فریاد می زند اگر انتخاب رشته نکنی می کشمت؟ انتخاب رشته آخرین مرحله ی پروژه ی عظیم کنکور است و اشتباه در آن می تواند شما را دوباره به خانه ی اول برگرداند . پس عجله نکنید و در مورد انتخاب هایی که در ذهن دارید بیشتر فکر کنید.

  • دفترچه انتخاب رشته را بجوید!

مطالعه ی دقیق دفترچه را در برنامه ی روزانه خود قرار دهید. با مطالعه ی آن می توانید اطلاعات مفیدی در مورد سهمیه ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد، نحوه تخصیص معدل، امتیازات و … کسب کنید.

  • بدبین نباشید!

بدبینی دردی را درمان نمی کند، فقط ممکن است باعث شود شانس قبولی تان را از دست بدهید. پس خوشبینانه انتخاب رشته کنید.

  • انتخاب اول یا آخر؟

انتخاب اول، از نظر اولویت نمره هیچ تفاوتی با انتخاب آخر ندارد . پس سعی کنید که بر اساس علاقه و توانمندی هایتان انتخاب رشته نمایید.

  • محرومیت در کنکور!

انتخاب رشته در مراکز غیرانتفاعی، پیام نور و نیمه حضوری شما را از شرکت در کنکور در سال آینده، محروم نخواهد کرد. پس حتما شانس خود را امتحان کنید.

  • در نهایت چه کنیم؟

لیستی از دانشگاه ها و گرایش های رشته مورد نظرتان تهیه نمایید. سپس آن ها را به ترتیب احتمال قبولی تان از حداکثر قبولی به حداقل آن مرتب کنید. یادتان نرود که برای انتخاب رشته نرم افزارهایی وجود دارند که بر اساس اطلاعات آماری سال قبل، شما را در انتخاب رشته اصولی تر راهنمایی می کنند. در ضمن باز هم تاکید می کنیم که به علاثه مندی هایتان نیز فکر کنید و سعی کنید بر اساس آن ها انتخاب رشته کنید.
در این مقاله به بررسی موضوع آزمون کارشناسی ارشد پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره کنکور ارشد بزنید. 
اگر سوالی در زمینه آزمون کارشناسی ارشد ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *