آیدانیتو > بازار کار گرایش های دکتری مهندسی برق
انتخاب رشته دکتری, انتخاب رشته دکتری مهندسی برق کنترل, انتخاب رشته دکتری مهندسی برق-الکترونیک, انتخاب رشته دکتری مهندسی برق-قدرت, انتخاب رشته دکتری مهندسی برق-مخابرات, مهندسی برق

بازار کار گرایش های دکتری مهندسی برق

بازار کار گرایش های دکتری مهندسی برق

برای ورود به یک رشته و گرایش و ادامه تحصیل در آن در مقطع دکتری معمولاً دید افراد واقع بینانه تر و استنباط های آنان منطقی تر است. از این رو توجه به بازار کار و در آمد و جایگاه شغلی در صدر سنجش های فرد قرار می گیرد. بازار کار گرایش های دکتری مهندسی برق نیز از این قائده مستثنی نیست. رشته مهندسی برق در مقطع دکتری دارای 4 گرایش است و قطعاً کسانی که قصد ورود به دکتری هر یک از این گرایش ها را دارند، قصد دارند درآمد و جایگاه شغلی آنها را بشناسند از این رو در ادامه به بررسی بازار کار گرایش های دکتری مهندسی برق  می پردازیم.

بازار کار دکتری رشته مهندسی برق – الکترونیک

از جمله گرایش های دکتری رشته مهندسی برق، گرایش الکترونیک است که به طراحی، ساخت و استفاده بهینه از قطعات الکتریکی توجه دارد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مراکز و صنایع تولید و طراحی انواع وسایل الکترونیک مانند سیستم های صوتی و تصویر، طراحی مدارهای الکتریکی، انواع لامپ های روشنایی و سایر سیستم هایی که در آنها انرژی الکتریکی نقش بارزی دارد، فعالیت نمایند. تولید و طراحی و ارتقاء این قطعات و سیستم ها از نیازهای اساسی جامع است و روز به روز هم در حال گسترش است از این رو فارغ التحصیلان رشته مهندسی برق گرایش الکترونیک به تناسب مدرک تحصیلی و میزان تخصص و مهارت امکان اشتغال و احراز انواع جایگاه های شغل های مربوط به حوزه خود را دارند. هر چقدر مدرک و میزان تحصیلات فرد بالاتر می رود، به مهارت و تخصص وی نیز افزوده می شود. بنابراین دکتری گرایش الکترونیک موجب ارتقاء مهارت های فرد می شود. البته علاقه شرط اصلی برای پیشرفت متقاضیان این رشته است. در کنار فعالیت در صنایع، کارخانه ها و مراکز تولید و طراحی انواع سیستم های الکترونیکی، دارندگان مدرک دکتری گرایش الکترونیک می توانند در زمینه تحقیق و بررسی و پژوهش نیز کار کنند و در دانشگاه ها تدریس نمایند.

بازار کار دکتری رشته مهندسی برق – قدرت

متخصصان گرایش قدرت در مقطع دکتری در زمینه تولید، انتقال و پیش انرژی برق به مراکز مصرفی و اماکن مسکونی فعالیت دارند. انرژی برق از بازوهای اصلی چرخش انواع کارخانه ها، صنایع و مراکز مسکونی است که متخصصان آن در مقطع دکتری به عنوان کارشناسان حرفه ای در نیروگاه ها می توانند مشغول به فعالیت شوند و سمت های شغلی بالا و درآمد قابل توجه داشته باشند. کشور ما در زمینه تولید برق با کمبود رو به روست و برای رفع این کمبود احداث نیروگاه ها لازم است که نیروگاهها نیز توسط متخصصان مهندسی برق و گرایش قدرت فعال شوند. از این رو بازار کار گرایش قدرت در مقطع دکتری مطلوب و قابل توجه است و در صورت داشتن مهارت های لازم و کاربردی فارغ التحصیلان این گرایش هرگز بیکار نمی مانند. همچنین می توانند در انواع دانشگاه های دارای رشته مهندسی برق قدرت به عنوان استاد دانشگاه تدریس نمایند و در عرصه پژوهش و تحقیق ایفای نقش کنند.

بازار کار دکتری مهندسی برق- مخابرات

مهندسین گرایش مخابرات در زمینه طراحی و ساخت انواع شبکه های ارتباطی مانند سیستم های ارتباطی بانک ها، طراحی خطوط تلفنی و موبایل و نیز ابزارهای ارتباطی نظامی مثل رادارهای هوایی مشغول به کار می شوند. اهمیت مخابرات در جوامع امروزی غیر قابل انکار است و بسیاری از صنایع و مراکز نظامی، صنعتی و پولی به آن وابسته هستند. میزان مدرک تحصیلی هرگز ملاک برخورداری  از یک جایگاه شغلی عالی نیست و آنچه که اهمیت دارد، میزان تخصص و حرفه ای بودن فرد است. اما نکته ای که وجود دارد، این است که افراد دارای مدرک دکتری گرایش مخابرات با توجه به پیچیدگی های این گرایش، آسان وارد مقطع دکتری نشده اند از این رو ثابت کرده اند که توانایی ها و مهارت متناسب با مدرک تحصیلی خود را دارند. بنابراین با توجه به این شرایط می توانند از  فرصت های شغلی و درآمد بالا بهره مند شوند. همچنین فرصت های آموزشی و تدریس در دانشگاه ها نیز برای آنها فراهم است.

بازار کار دکتری مهندسی برق – کنترل

گرایش های دکتری مهندسی برق – کنترل به کنترل عملکرد انواع سیستم ها متناسب با ورودی های آن می پردازد. این گرایش در تمامی صنایع هوافضا، نیروگاهها، کارخانجات و صنایع نظامی و شیمیایی کاربرد دارد. از این رو متخصصان آن، حوزه کاری وسیعی دارند که می توانند با توجه به مدرک و مهارت خود، جایگاه شغلی و درآمد کسب کنند. در کنار علاقه و تخصص، ارتقاء مدرک نیز یک امتیاز مثبت در بازار کار است. هر چند مقطعی نیست. بازار کار دکتری گرایش کنترل در ایران خوب و رو به رشد است. چرا که تخصص متخصصان آن، نیاز جامعه است و با ارتقاء دانش و مدرک، شغل و درآمد نیز ارتقاء می یابد. بازار کار گرایش های دکتری مهندسی برق مجموعا مطلوب و قابل توجه است و فارغ التحصیلان این رشته و گرایش های آن در صورت داشتن سطح متوسطی از مهارت و دانش می توانند شغل مناسب خود را پیدا کنند.

در این مقاله به بررسی بازار کار گرایش های دکتری مهندسی برق پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره کنکور دکتری بزنید.
اگر سوالی در زمینه بازار کار گرایش های دکتری مهندسی برق ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

1 دیدگاه در “بازار کار گرایش های دکتری مهندسی برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *