انتخاب رشته زبان, انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته کنکور زبان

انتخاب رشته کنکور زبان

همه ما در روز های نهایی کنکور فشار زیادی را تحمل می کنیم و با پایان یافتن کنکور، گویا بار سنگینی از روی دوشمان برداشته می شود. اگرچه راه زیادی تا رسیدن به هدفی که داشتیم نمانده است، ولی همین راه کم (انتخاب رشته) مثال بارز فلفل نبین چه ریزه، است! چرا که اگر از ابتدا به راهی که آماده ایم فکر کنیم، اهمیت انتخاب رشته برایمان بیش از پیش مشخص می شود. مرحله انتخاب رشته از مهم ترین مراحل تحصیلی است. کنکور زبان، از جمله کنکورهایی است که هم متقاضیان رشته زبان های خارجی و هم متقاضیان سایر گروه ها مجاز به شرکت در آن هستند. به همین خاطر معمولاً داوطلبان سایر گروه ها، به عنوان راهی مجزا از راه اصلی در آن قدم می گذارند و چه بسا پس از مشخص شدن نتایج اولیه، راهشان را به سمت این گروه تغییر می دهند.
مشاوره تحصیلی تلفنی را نیز در این راه در کنار خود دارید تا با راهنمایی ها شما را در تصمیم گیری کمک کند. اما برای انتخاب رشته اصولی چه نکاتی را بایستی مدنظر قرار دهیم؟

انواع رتبه بندی در کارنامه اولیه چیست؟

رتبه در منطقه

در کل 3 منطقه توسط سازمان سنجش آموزش کشور تعریف می شود که شما در هنگام ثبت نام، به یکی از این مناطق تعلق خواهد گرفت. پس در واقع  رتبه در منطقه، رتبه ای است که در یکی از این سه منطقه کسب نموده اید. اگر بخواهیم در این مورد مثالی بزنیم رتبه در منطقه اینگونه تعریف می شود: اگر در منطقه 3 رتبه 5915 کسب کرده باشید و تعداد کل افرادی که در منطقه 3 در آزمون شرکت کرده اند، 150.000 نفر باشد و 100.000 نفر به انتخاب رشته مجاز شده باشند، شما نفر 5915 از بین 100.000 نفر مجاز به انتخاب رشته در منطقه 3 هستید.

رتبه در سهمیه

رتبه های خانواده های شاهد، ایثارگر و رزمنده، به تعداد شرکت کنندگان در سهمیه ی مختص خود، در کارنامه اولیه درج می شود. برای مثال اگر رتبه کسب شده شما در سهمیه ایثارگر 100 و رتبه آخرین فرد مجاز به انتخاب رشته 1000 اعلام شده باشد، شما نفر 100 ام از 1000 نفر مجاز به انتخاب رشته در سهمیه ایثارگری هستید.

رتبه کشوری

یکی دیگر از رتبه هایی که در کارنامه خو می بینید ربه کشوری می باشد. این رتبه وضعیت شما را درمیان تمامی داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در گروه آزمایشی زبان در کل کشور نشان می دهد.

رتبه در زیرگروه

اگر کارنامه را به دقت مورد بررسی قرار دهید، متوجه خواهید شد که با توجه به ضرایب دروس امتحانی در هر گروه آزمایشی، چند زیرگروه تعریف می شود  و در واقع این ضرایب دروس امتحانی موجب تغییر در رتبه در زیرگروه می شوند.

ناامید نشوید…. رشته محل های بدون آزمون زبان را امتحان کنید….

حتماٌ در جریان هستید که بیشتر رشته محل های ارائه شده به صورت بدون آزمون اقدام به گزینش دانشجویان در شمار زیادی از دانشگاه ها می کنند. در نتیجه و با وجود تعداد زیاد رشته های بدون کنکور در دانشگاه ها به مراتب شاهد وجود نگرانی کمتری در میان داوطلبان ورود به دانشگاه ها هستیم. حتی شما دوست عزیز می توانید در رشته محل های بدون آزمون گروه زبان نیز اقدام به ثبت نام و سپش ادامه تحصیل نمایید.

اهمیت سهمیه در انتخاب رشته

یکی از تاثیر گذار ترین عناصر در نتیجه کنکور سهمیه ها می باشند. سهمیه های مختلفی در کنکور سراسری تعریف می شوند که شامل سهمیه مناطق، رزمندگان، شاهد، جانبازان، ایثارگران، بهیاران، آموزگاران و … است. در واقع یکی از سهمیه هایی که تأثیر زیادی در قبولی دارد، سهمیه مناطق است.

اهمیت ظرفیت پذیرش در رشته و دانشگاه

توزیع ظرفیت در آزمون سراسری متأثر از سهمیه ها و گزینش بومی است (البته به غیر از رشته هایی که به صورت خاص از داوطلبان برخی استان ها یا شهرستان ها پذیرش می نمایند) مشاوره تحصیلی تلفنی کنکور سراسری نیز می تواند شما را در جواب دادن به سوال هایتان کمک کند.

بومی گزینی

آیا میدانید بومی گزینی یعنی چه؟ گزینش در رشته های تحصیلی مختلف به صورت قطبی، ناحیه ای، استانی و کشوری صورت می پذیرد. سازمان سنجش در برخی از رشته محل ها، به منظور رفع برخی از مشکلات، اقدام به بومی گزینی می نماید. در واقع علت اصلی این موضوع کاهش مهاجرت های درون کشوری و مشکلات ناشی از آن شامل اقامت، دوری از خانواده و … است.
  • گزینش کشوری: این رشته ها تنها در تعدادی از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ارائه می شود.
  • گزینش استانی: این رشته ها در اکثر استان ها گسترش داشته و به صورت بومی گزینش می شوند.
  • گزینش ناحیه ای: این رشته ها در چند استان مجاور تحت عنوان یک ناحیه بومی گسترش دارند.
  • گزینش قطبی: این رشته ها در چند ناحیه بومی مجاور گسترش دارند.

نواحی بومی

ردیفناحیه 1ناحیه 2ناحیه 3ناحیه 4ناحیه 5ناحیه 6ناحیه 7ناحیه 8ناحیه 9
1البرزآذربایجان شرقیاصفهانسیستان و بلوچستانبوشهرکردستانایلامخراسان رضویگلستان
2تهرانآذربایجان غربیچهارمحال و بختیاریکرمانفارسکرمانشاهخوزستانخراسان شمالیگیلان
3زنجاناردبیلیزدکهگیلویه و بویر احمدهمدانلرستانخراسان جنوبیمازندران
4سمنانهرمزگان
5قزوین
6قم
7مرکزی

نواحی قطبی

ردیفقطب 1قطب 2قطب 3قطب 4قطب 5
1البرزخراسان جنوبیآذربایجان شرقیاصفهانبوشهر
2تهرانخراسان رضویآذربایجان غربیایلامفارس
3زنجانخراسان شمالیاردبیلچهارمحال و بختیاریکهگیلویه و بویر احمد
4سمنانسیستان و بلوچستانکردستانخوزستانهرمزگان
5قزوینکرمانکرمانشاهلرستان
6قمهمدانیزد
7گلستان
8گیلان
9مازندران
10مرکزی
در این مقاله به بررسی انتخاب رشته کنکور زبان پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره کنکور بزنید. 
اگر سوالی در زمینه انتخاب رشته کنکور زبان ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *