آیدانیتو > انتخاب رشته کنکور تجربی
انتخاب رشته تجربی, انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته کنکور تجربی

انتخاب رشته کنکور تجربی

هر ساله پس از اعلام نتایج اولیه توسط سازمان سنجش آموزش کشور، تب انتخاب رشته بسیار داغ می شود! از آنجایی که انتخاب رشته نقشی بسیار مهم در موقعیت شغلی آتی مان دارد، توجه به نکاتی که به ما کمک می کند که انتخاب بهتری داشته باشیم، ضروری به نظر می رسد. به همین سبب در این مقاله به بررسی نکات مرتبط با انتخاب رشته کنکور تجربی می پردازیم. همچنین در دیگر صفحات مطالبی در مورد مشاوره تحصیلی تلفنی کنکور سراسری برای شما جمع آوری شده است.

زمان بندی انتخاب رشته برای کنکور تجربی

برای اعلام این زمان بندی ، مطابق جدول زمان بندی منتشر شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور، در نیمه ی دوم مردادماه، اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته های تحصیلی دارای شرایط خاص اعلام می گردد. سپس یک بازه ی 5-4 روزه به منظور انتخاب رشته تجربی درنظر گرفته می شود . انتخاب رشته منحصراً به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش (www.sanjesh.org) انجام می گیرد. اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته های دانشگاه های شاهد، علوم قضایی و علوم پزشکی بقیه الله و … در دهه ی اول شهریورماه اعلام می گردد و در نهایت نتایج نهایی آزمون سراسری ، هفته آخر شهریورماه از طریق سایت سازمان سنجش منتشر و کارنامه نهایی آزمون سراسری ، در هفته ی اول مهرماه بر روی سایت سازمان سنجش استقرار می یابد. اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته های نیمه متمرکز نیز هفته ی آخر مهرماه اعلام می گردد. هرچند در سال 99 به علت شیوع ویروس کرونا تاریخ برگزاری و انتخاب رشته کنکور سراسری به تعویق افتاد.

دسته بندی رشته های تحصیلی و نوع گرایش انتخاب رشته تجربی

دسته بندیتعریفنحوه گزینش
استانیرشته های دارای گسترش در بیشتر استان ها
  • روزانه
  • شبانه (بومی استانی)
  • نیمه حضوری (بومی استانی)
ناحیه ایرشته های دارای گسترش در استان های مجاور
  • روزانه غیر دولتی و غیر انتفاعی (بومی ناحیه ای)
قطبیرشته های دارای گسترش در نواحی بومی مجاور
  • روزانه
کشوریرشته های دارای گسترش در تعدادی از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی
  • روزانه
  • مجازی
  • پردیس خودگردان، مازاد و مشترک
  • 70% ظرفیت رشته های دانشگاه پیام نور در هر شهرستان به داوطلبان بومی همان شهرستان و 30% مابقی ظرفیت، به داوطلبان بومی شهرستان های تحت پوشش مرکز تخصیص می یابد.

نحوه انتخاب رشته کنکور تجربی

انتخاب رشته ها دیگر چند سالی است که به صورت اینترنتی انجام می شوند . با توجه به اینکه انتخاب رشته به صورت اینترنتی صورت می پذیرد، داوطلبان بایستی پس از دریافت نمودن کارنامه اولیه از طریق سایت سازمان سنجش، دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی را نیز که توسط سایت سازمان سنجش منتشر می شود، دریافت و به دقت مطالعه نمایند. از آنجایی که کد رشته ها در جداول موجود در دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج شده است، داوطلبان بایستی پس از دریافت کد رشته های انتخابی تجربی مورد نظر، آن را در فرم پیش نویس درج نمایند. از یکی از سه طریق زیر می توان اقدام به انتخاب رشته تجربی نمود:

  •  سریال 12 رقمی ثبت نام
  •   شماره شناسنامه
  •    شماره پرونده
  •     کد ملی
  •    شماره سریال شناسنامه
  •   شماره 16 رقمی رهگیری ثبت نام
  •     کد ملی
  * به یاد داشته باشید آن چیزی که بسیار مهم است، توجه به اولویت انتخابی ، مقطع تحصیلی رشته ها ، دانشگاه و شهر محل کد رشته و دوره های تحصیلی رشته می باشد. در نهایت بایستی فرآیند انتخاب رشته را تا دریافت رسید انتخاب رشته 15 رقمی ادامه دهید. مشاوره تحصیلی تلفنی انتخاب رشته کنکور سراسری را هم از دست ندهید.

دفترچه انتخاب رشته تجربی

دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری گروه علوم تجربی در سه فصل تنظیم می شود.

  • در فصل اول به بررسی شرایط و ضوابط کلی پذیرش دانشجو، کارنامه نتایج اولیه و گزینش دانشجو پرداخته می شود.
  • در فصل دوم، جداول زیر گروه ها، ضرایب، ظرفیت و کد رشته های تحصیلی گروه آزمایشی علوم تجربی مورد بررسی قرار می گیرد.
  • در فصل سوم به بررسی شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، جداول کارایی لازم اعضاء در رشته های مختلف تحصیلی و جداول نام واحدها و مراکز دانشگاه های پیام نور پرداخته می شود.

لزوم گرفتن مشاوره برای انتخاب رشته کنکور تجربی

اگر در آزمون سراسری شرکت نموده و مجاز به انتخاب رشته شویم، می توانیم حداکثر 100 کد رشته محل را انتخاب کنیم. در نهایت یک انتخاب از این 100 انتخاب بخشی از آینده ی ما را خواهد ساخت. پس بهتر نیست که در فرآیند انتخاب رشته تجربی کمی محتاطانه تر و با مشورت بیشتری پیش برویم؟ پیشنهاد می کنیم انتخاب رشته کنکور تجربی خود را با به مشاوران تحصیلی آیدانیتو بسپارید. مشاوره تحصیلی کنکور سراسری را از دست ندهید.

در این مقاله به بررسی موضوع انتخاب رشته کنکور تجربی پرداختیم.
اگر سوالی در زمینه انتخاب رشته کنکور تجربی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

0 دیدگاه در “انتخاب رشته کنکور تجربی

  1. ناشناس گفت:

    انتخاب رشته کنکور تجربی چقدر در قبولی پزشکی تهران بستگی داره؟
    مشاوره مدرسه میگه انتخاب رشته تو تهران مهم نیست فقط رتبه مهمه؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز؛ انتخاب رشته کنکور تجربی همانند انتخاب رشته سایر گروه ها نیازمند تجربه و مهارت است. ولی اگر قصد دارید که در رشته پزشکی در دانشگاه تهران پذیرفته شوید، برنامه ریزی، نحوه ی درس خواندن و آگاهی یافتن از تکنیک های تست زنی می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

  2. بهراد گفت:

    انتخاب رشته کنکور تجربی سال 98 نظام قدیمه یا جدید ؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز؛ به احتمال زیاد انتخاب رشته کنکور تجربی 98 برای داوطلبان نظام قدیم و جدید متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *