رشد و توسعه ی فردی

چرا بی تفاوتی اجتماعی فراگیر می شود؟






 

بی تفاوتی

آیا تا به حال آدم هایی را دیده اید که به نظر می رسد هیچ احساسی نسبت به هیچ چیز ندارند؟ افرادی که نسبت به آنچه در اطرافشان می گذرد بی توجه اند، دغدغه خاصی ندارند و معمولاً فقط به برطرف کردن نیازهای فردی و زندگی شخصی خودشان اهمیت می دهند.

برای آن ها مهم نیست که ما انسان ها چه استفاده ای از منابع کره زمین می کنیم و چقدر به محیط زیست اهمیت می دهیم. آن ها در رفت و آمدهای زندگی روزمره، کودکان کار را می بینند و بی تفاوت از کنارشان می گذرند. بحران های اجتماعی مثل اعتیاد، آمار بالای طلاق، مشکلات اقتصادی، خشکسالی و… در نظر این افراد اهمیت چندانی ندارد. آن ها ترجیح می دهند که به زندگی خودشان بپردازند و حتی از در جریان اخبار قرار گرفتن فرار می کنند.

چنین آدم هایی را می شناسید؟ شاید خودتان هم یکی از آن ها باشید. اما دلیل این میزان از بی تفاوتی چیست؟

بی تفاوتی اجتماعی

جامعه ای که افرادش غرق در زندگی فردی و بی اهمیت به زندگی اجتماعی باشند، پویا نیست. همدلی اعضای آن و سرعت پیشرفتش شدیداً کاهش پیدا می کند. در بررسی بی تفاوتی اجتماعی می توان به علل متنوعی پی برد. عللی مثل:

بمباران اطلاعاتی

یک علت مهم بی تفاوتی اجتماعی می تواند این باشد که ما در طول شبانه روز بیش از حد اطلاعات دریافت می کنیم. گسترش روز افزون تکنولوژی و فضای مجازی و دسترسی اکثر اعضای جامعه به گوشی های هوشمند موجب شده است که ما هر لحظه اخبار بدی را دریافت کنیم.

اخباری که حکایت از جنگ، جنایت، فقر، خشونت و بی عدالتی در سراسر جهان دارند. این حجم از اخبار تلخ در بعضی افراد مکانیسم دفاعی ای ایجاد می کند که به واسطه آن، به طور کلی نسبت به هر آن چه در اطرافشان می گذرد بی تفاوت می شوند.

مشکلات اقتصادی

مشکلات اقتصادی می توانند دغدغه مندترین انسان ها را بی تفاوت کنند. وقتی کسی با فقر دست و پنجه نرم کند. آنقدر درگیر برطرف کردن نیازهای روزمره می شود که دیگر نمی تواند به مسائل اجتماعی فکر کند. به عبارتی می توان گفت که مشکلات مالی انسان ها را سطحی می کند.

 

مسائل خانوادگی

تصور کنید که شخصی در محیط خانه و خانواده با یک بحران روبرو باشد. مثلاً یکی از نزدیکانش بیمار باشد، خودش در شرف طلاق باشد یا به تازگی یکی از اعضای خانواده اش را از  دست داده باشد. او در چنین موقعیتی چطور می تواند به مسائل جز مشکلات خانوادگی توجه کند؟

تنش های زناشویی حتی می توانند منجر به بی تفاوتی زن به شوهر و بالعکس نشوند.

خودخواهی

همدلی اجتماعی چیزی است که باید از دوران کودکی در مان انسان ها نهادینه شود. اگر آموزش های خانوادگی و آنچه در محیط های تحصیلی یاد می گیریم این پیام را به ما بدهند که باید فقط در جهت رسیدن به اهداف شخصی و بهبود زندگی فردی قدم برداریم، مواجهه با فقر هم وطنان، مشکلات ساختاری جامعه، رعایت نشدن حقوق شهروندی، افزایش اعتیاد و طلاق در جامعه، آسیب های اجتماعی و… برایمان بی اهمیت می شود.

حتماً بسیاری از ما در مورد مقایسه مهد کودک های ایران و ژاپن شنیده ایم. در مهد کودک های ایران، 9 صندلی را در اختیار کودکان قرار می دهند و به 10 کودک می گویند که هر کس نتواند در صندلی بازی یک صندلی را به خودش اختصاص بدهد، باخته. در مهد کودک های ژاپن 9 صندلی را در اختیار 10 کودک قرار می دهند و به آن ها می گویند که اگر یک نفر روی صندلی ها جا نشود، همه شما باخته اید. نگرش ژاپنی مانع بی تفاوتی می شود و فرهنگ همدلی و همکاری اجتماعی را آموزش می دهد.

در ادامه مطالعه مقاله هویت اجتماعی را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه دلایل بی تفاوتی اجتماعی می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *