مهاجرت به آلمان

پزشکی و پیراپزشکی آلمان

 


پزشکی و پیراپزشکی آلمان
تحصیل در آلمان آرزوی بسیاری از دانشجویان در سراسر جهان است چون دانشگاه های این کشور از نظر علمی در سطح بسیار بالایی هستند، امکانات آموزشی و پژوهشی با کیفیتی دارند و تحصیل در آن ها تقریباً رایگان است.
در این مقاله تلاش کرده ایم که به موضوع تحصیلی رشته های پزشکی بدون کنکور و پیراپزشکی آلمان و شرایط پذیرفته شدن در این رشته ها بپردازیم.

رشته پزشکی در آلمان

اگر کسی متقاضی جدی تحصیلی رشته پزشکی در آلمان باشد، انتخاب بسیار خوبی کرده است چون 32 دانشگاه آلمانی در فهرست بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل رشته پزشکی قرار دارند.
دوره پزشکی در دانشگاه های آلمان حدود شش سال طول می کشد و بعد از آن فرد می تواند در یک آزمون ایالتی شرکت کند و در صورت به دست آوردن نمره قبولی گواهی رسمی برای کار در آلمان را، به عنوان یک پزشک، دریافت کند.

سطوح مختلف رشته پزشکی در آلمان

رشته پزشکی در آلمان دارای سه سطح پیش بالینی، بالینی و عملی است.
دوره پیش بالینی
این دوره چهار ترم (دو سال) است و دانشجو در آن با علوم طبیعی، زیست شناسی و مفاهیم پایه پزشکی آشنا می شود.
دوره بالینی
در این دوره که شش ترم (سه سال) طول می کشد دروس اصلی رشته پزشکی و دروس عملی، کارورزی و سمینارها تدریس می شوند.
دوره عملی
در این دوره یک ساله دانشجوی رشته پزشکی از نظر عملی با رشته خودش آشنا می شود و کارهایی مثل عمل جراحی و… را یاد می گیرد.
آزمون کشوری
در این آزمون که در سطح ملی برگزار می شود، متقاضیان با شرکت در یک امتحان استاندارد، در صورت قبولی و گرفتن مجوز پزشکی، می توانند به عنوان پزشک مشغول به کار شوند.

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

متقاضی تحصیل پزشکی در آلمان باید 12 سال در ایران تحصیل کرده باشد و برای کسب آمادگی برای تحصیل رشته پزشکی، بعد از ورود به آلمان به کالجی برود که در آن درس های زیست شناسی، شیمی و زبان آلمانی تدریس می شوند. نام این کالج ها M- Kurs است. کسانی می توانند در این کالج ها ثبت نام کنند که سطح زبان آلمانی شان حداقل B 1  باشد.
مزیت پشت سرگذاشتن دوره یک ساله در کالج این است که اگر معدل دیپلم متقاضی در ایران پایین باشد، بعد از فارغ التحصیلی از کالج M-kurs، هر چه معدلش بالاتر باشد می تواند معدل دوره های پیشین را جبران کند. کسانی که در ایران به دانشگاه رفته اند، مدرک لیسانس دارند و می خواهند در آلمان پزشکی بخوانند نمی توانند وارد کالج شوند و باید از شرایط زیر برخوردار باشند:
  • مدرک زبان آلمانی حداقل B2
  • معدل دیپلم و پیش دانشگاهی بالای 19-5/19
  • معدل بالای دانشگاهی

هزینه تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

تحصیل در اکثر دانشگاه های دولتی آلمان تقریباً رایگان است و دانشجویان فقط هر ترم هزینه ای را بابت ثبت نام، برخورداری از امکانات دانشگاه و جهت استفاده از وسایل نقلیه عمومی می پردازند که حدود 300 یورو است. برای تحصیل در مقطع ارشد بدون کنکور هم میتوانید اقدام کنید و از مشاوران آیدانیتو مشاوره های بسیار خوبی بگیرید.

تحصیل رشته های پیراپزشکی در آلمان

همان طور که گفتیم تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی آلمان بسیار پرطرفدار است. در اینجا به شرایط تحصیل در بعضی دیگر از رشته های پزشکی و پیراپزشکی آلمان می پردازیم.
 تحصیل رشته فیزیوتراپی در آلمان
با تحصیل در رشته فیزیوتراپی در آلمان ، که مقطع کارشناسی آن چهار سال و مقطع کارشناسی ارشدش دو سال طول می کشد، فارغ التحصیل می تواند با دریافت مجوز، به عنوان یک فیزیوتراپیست مشغول به کار شود.
رشته فیزیوتراپی در مدارس آلمان، در سطحی پلی تکنیک، تدریس می شود. در مدارس مدرک دانشگاهی ارائه نمی شود اما این دیپلم به دانش آموز اجازه می دهد که برای دوره کارشناسی در دانشگاه پذیرفته شود.

تحصیل رشته دندانپزشکی در آلمان

تحصیل در رشته دندانپزشکی در آلمان ده سال طول می کشد و در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته ارائه می شود. تحصیل در این رشته به دو بخش تقسیم می شود. در طول پنج ترم اول، دانشجویان با علومی مثل زیست شناسی، شیمی و فیزیک آشنا می شوند.
دانشجویان این رشته یک بار بعد از ترم دوم تحصیلی و یک بار پس از نیم سال پنجم تحصیل در امتحان هایی شرکت می کنند و در صورت قبول شدن وارد دوره دوم تحصیل می شوند و در کلینیک ها و مراکز درمانی حضور پیدا می کنند. در واقع دوره دوم، دوره کارورزی است.
در نهایت با پشت سرگذاشتن دوره کارورزی و شرکت در مرحله پایانی که یک دوره شش ماهه امتحانات است فرد می تواند مشغول به کار شود.

تحصیل رشته داروسازی در آلمان

رشته داروسازی در آلمان مثل دندانپزشکی در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته است. دانشجویان رشته داروسازی در این کشور، بخش اول تحصیلات مقدماتی را که دو سال طول می کشد برای خواندن شیمی، فیزیک و زیست شناسی پشت سر می گذارند. بعد از آن وارد بخش دوم می شوند که چهار ترم و شامل دروس تخصصی و عملی است.
علاقه مندان به دریافت مدرک دکترا در رشته داروسازی، بعد از دریافت مدرک کارشناسی ارشد، می توانند موضوعشان را به یک راهنما ارائه بدهند و در صورت پذیرش در مقطع دکترا مشغول به تحصیل شوند.
در این مقاله به موضوع پزشکی و پیراپزشکی در آلمان پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله «ویزای تحصیلی آلمان» را به شما پیشنهاد می دهیم.
برای اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل در آلمان و شرایط تحصیل در دانشگاه های آلمان با مشاوران آیدانیتو، در زمینه مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور، تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *