آیدانیتو > نحوه انتخاب رشته آزاد 98
انتخاب رشته کنکور

نحوه انتخاب رشته آزاد 98





نحوه انتخاب رشته آزاد 98

چند سال است که آزمون های سراسری و آزاد ادغام شده اند و در قالب یک آزمون هماهنگ و به صورت همزمان توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود. بنابراین تا مرحله شرکت در آزمون، تفاوتی بین دانشگاه سراسری و آزاد وجود ندارد. اما مسیر این دو در مرحله انتخاب رشته از هم جدا می شود و انتخاب رشته در هر یک از دانشگاه های آزاد و سراسری ترفندهای خاص خود را دارد و برای انتخاب خوب و اصولی که در نهایت به رضایت از رشته و شهر قبولی منجر شود باید این ترفند و راهکارها را به کار بست. در ادامه مطلب نحوه انتخاب رشته آزاد 98 از ترفندهای و نکته های انتخاب رشته دانشگاه آزاد برایتان می گوییم.

برای انتخاب رشته آزاد 98 چه کنید؟

گفتیم که مسیر آزمون ورود به دانشگاه ها در مرحله انتخاب رشته از هم جدا می شود و هر کدام به راه خود می رود؛ البته نتایج اولیه را هم سازمان سنجش اعلام می کند. تمام مراحل انتخاب رشته آزاد به صورت اینترنتی است. اگر در دانشگاه آزاد مجاز باشید که انتخاب رشته کنید، در ادامه مسیر انتخاب رشته باید به سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس www.azmoon.org بروید و دفترچه انتخاب رشته گروه آزمایشی مربوطه‌تان را دانلود کنید و در وهله اول با دقت مطالعه کنید. سپس رشته های مدنظرتان را از دفترچه انتخاب کنید و براساس علاقه‌مندی مرتب کنید. اقدام بعدی وارد کردن کد رشته‌محل‌ها در فرم انتخاب رشته است.

در انتخاب رشته آزاد امکان انتخاب چند کدرشته را دارید؟

یکی از نکته هایی که در ارتباط با نحوه انتخاب رشته آزاد 98 باید بدانید این است که  تعداد کدرشته‌محل‌هایی که انتخاب رشته دانشگاه آزاد مجازید انتخاب کنید بسیار کمتر از دانشگاه سراسری است. در دانشگاه آزاد فقط امکان وارد کردن 100 کدرشته‌محل را در فرم انتخاب رشته دارید. همین تعداد کم انتخاب ها حساسیت انتخاب درست و اولویت بندی صحیح را بیشتر نشان می دهد.

چگونه در دانشگاه آزاد انتخاب رشته اصولی و درست داشته باشید؟

یکی از ترفندهایی که در  نحوه انتخاب رشته آزاد 98 باید در نظر داشته باشید این است که در اولویت بندی کدرشته محل‌ها دقت کنید و آنها را کاملا براساس علاقه تان از بالا به پایین بچینید. در حال حاضر، روند کلی انتخاب رشته دانشگاه آزاد مانند دانشگاه سراسری است یعنی تمام کدرشته های انتخابی شما از اول بررسی می شوند و بررسی هنگامی که در رشته ای پذیرفته شوید، متوقف می شود. در گذشته انتخاب رشته دانشگاه آزاد قبل از آزمون این دانشگاه صورت می گرفت و رشته اول شما اهمیت داشت و اگر در اولین رشته انتخابی قبول نمی شدید، انتخاب داوطلب بعدی بررسی می شد و به این ترتیب حتی احتمال قبولی در رشته دوم هم کم میشد چون ممکن بود انتخاب دوم یک داوطلب انتخاب اول داوطلب دیگری بوده باشد. پس با توجه به تغییرات رخ داده، بازهم تأکید می کنیم که اولویت بندی حرفه ای و درست قبولی شما در رشته مطلوب تان را تضمین می کند.

داوطلبان ورود به دانشگاه آزاد از چه سهمیه هایی می توانند استفاده کنند؟

سهمیه ایثارگران، خانواده شهدا و بسیج فعال و سهمیه عادی در دانشگاه آزاد وجود دارد که داوطلبان برحسب وضعیت‌شان می توانند از آنها استفاده کنند. در دانشگاه آزاد سهمیه عادی جای سهمیه مناطق در دانشگاه سراسری را گرفته است و همه داوطلبان مشمول سهمیه عادی هستند، اما این سهمیه در انتخاب رشته تأثیری ندارد و معیار قبولی و پذیرش در دانشگاه آزاد فقط ترازی است که در آزمون کسب کرده اید.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد چه زمانی است؟

هنوز زمان دقیق انتخاب رشته دانشگاه آزاد توسط مرکز سنجش و پژوهش این دانشگاه اعلام نشده است ولی با توجه به همزمانی اعلام نتایج آزاد و سراسری که در نیمه دوم مرداد است و انتخاب رشته اصولا پس از اعلام نتایج صورت می گیرد، می توان گفت، در حوالی هفته دوم یا سوم مرداد منتظر اعلام نتایج اولیه کنکور 98 و اعلام زمان انتخاب رشته باشید. در مقاله انتخاب رشته دانشگاه آزاد 98 هم نکته های جالبی درباره نحوه انتخاب رشته آزاد 98 پیدا می کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتخاب رشته کارشناسی آزاد و قوانین نظام وظیفه ، با مشاوران آیدانیتو در تماس باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *