آیدانیتو > انتخاب رشته دانشگاه آزاد
انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته دانشگاه آزاد

انتخاب رشته دانشگاه آزاد 

حالا دیگر به مرحله ای رسیده ایم که شاید بتوان گفت خوان ششم رستم را پشت سر گذاشته ایم و فقط مانده خوان هفتم! که صد البته این مرحله ، از جمله مهم ترین مراحل زندگی یک داوطلب کنکور به حساب می آید. انتخاب رشته حرفه ای را می توان به عنوان تیر نهایی موفقیت در کنکور معرفی کرد، زیرا دور از انتظار نیست که پس از طی مراحل دشوار کنکور، با یک انتخاب اشتباه، چهار سال  از مهم ترین سال های زندگی خود را به باد دهید. البته این را هم بایستی خاطرنشان کنیم که پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی ، تعداد کمی از داوطلبان هستند که اگر قصد ادامه ی تحصیل داشته باشند و رشته ی تحصیلی شان مورد علاقه شان نباشد، تصمیم به تغییر رشته می گیرند. در واقع پس از فارغ التحصیلی تصمیم به تغییر رشته بسیار سخت است، به همین سبب بهتر است از این جمله بزرگان که «خشت اول چون نهند معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج» درس بگیریم و از ابتدای کار و از همین نقطه ابتدایی انتخاب رشته کنکور کارشناسی، با دقت و هوشمندانه پیش برویم! پس به دلیل اهمیت این موضوع، بر آن شدیم تا به بررسی دقیق انتخاب رشته دانشگاه آزاد بپردازیم. مشاوره تحصیلی تلفنی انتخاب رشته کنکور سراسری را هم بخوانید.

 

مگر انتخاب رشته سراسری و آزاد جداست؟

ممکن است این سوال را افراد مختلف در زمان های مختلف بپرسند. پاسخ به این سؤال بستگی به این موضوع ندارد که شما در چه زمانی این سؤال را پرسیده اید! اگر چند سال قبل این سؤال را پرسیده بودید، پاسخمان «بلی» بود و اگر حالا هم بپرسید پاسخمان همان « بلی » است. باید به این نکته دقت کنید که اساساً روند انتخاب رشته دانشگاه آزاد همیشه همین گونه بوده است (انتخاب رشته دانشگاه آزاد و دانشگاه سراسری به صورت جدا از هم انجام می شده است). آنچه در سال های اخیر تفاوت ایجاد نموده، ادغام آزمون دانشگاه آزاد و سراسری است که این آزمون در یک روز و یک ساعت و توسط مجری آن یعنی سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می شود. در نهایت نیز نتایج اولیه توسط همان سازمان سنجش و آموزش کشور منتشر می شود. اما تفاوت این دو دانشگاه از همین نقطه آغاز می شود. پس از اعلام نتایج اولیه توسط سایت سنجش، در صورتی که مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد شده باشید، می توانید به سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به نشانی (Azmoon.org) مراجعه نموده و اقدام به انتخاب رشته نمایید. بایستی دقت کنید که اگر پس از مشاهده کارنامه اولیه، هم در دانشگاه های سراسری و هم آزاد مجاز شده اید، می توانید در هر دو این دانشگاه ها انتخاب رشته نمایید. برای انتخاب رشته دانشگاه سراسری کافی است به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید.

آیا با لیست رشته های بدون کنکور و غیره آزاد آشنایی دارید؟

همان طور که می دانید شماری از رشته های ارائه شده در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت بدون کنکور و شماری از آن ها با کنکور جذب دانشجو دارند. اما آیا شما داوطلب مایل به شرکت در انتخاب رشته دانشگاه آزاد با لیست کلیه رشته های بدون کنکور و با کنکور این دانشگاه به نام آشنایی کافی را دارید؟ در صورت نیاز به کسب اطلاعاتی دقیق درباره رشته های بدون آزمون و همین طور با آزمون دانشگاه آزاد با مشاوران تحصیلی زبده و برجسته آیدانیتو تماس حاصل فرمایید. مشاوره تحصیلی تلفنی کنکور سراسری هم می تواند به شما کمک کند.

زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد

زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد معمولا 4-3 روز پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته سراسری است . با این حساب دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99 در اوایل مهر ماه از طریق سایت سنجش و آموزش دانشگاه آزاد منتشر می شود.

نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد چگونه می باشد؟

همان طور که ذکر کردیم، انتخاب رشته دانشگاه آزاد به صورت اینترنتی است و پس از مشاهده کارنامه اولیه و به شرط مجاز شدن در دانشگاه های آزاد، بایستی به سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org مراجعه کنید.

تنها مجاز به انتخاب 20 کد رشته محل خواهید بود!

در این زمینه ها سوالات زیادی در ذهن مردم نقش می بندد. جالب است بدانید که اکثر داوطلبان انتخاب رشته دانشگاه آزاد تصور می کنند که به تعداد 150 انتخابی که می توانند به شرط مجاز شدن در انتخاب رشته سراسری داشته باشند، انتخاب کنند. اما واقعیت امر این است که از آنجایی که کد رشته محل های دانشگاه آزاد نسبت به سراسری بسیار محدودتر است، انتخاب ها نیز محدود می شوند. در این نقطه است که اهمیت انتخاب رشته حرفه ای در دانشگاه آزاد بیش از پیش مشخص می شود. پس یادتان باشد که در انتخاب رشته آزاد ، تنها می توانید 20 کد رشته محل را انتخاب کنید.

چگونه انتخاب رشته حرفه ای داشته باشیم؟

کنکور دانشگاه آزاد و روند انتخاب رشته آن تا قبل از سال 92 با روند امروزی آن بسیار متفاوت است. در روند قدیمی، یک داوطلب کنکور در هنگام ثبت نام در کنکور دانشگاه آزاد (چون آزمون دانشگاه آزاد با سراسری متفاوت بود و در دو روز مجزار برگزار می شدند)، بایستی رشته و دانشگاه های مورد نظرش را انتخاب می کرد و سپس در جلسه کنکور حاضر می شد. دومین تفاوت این بود که اولین انتخاب داوطلب بسیار حائز اهمیت بود. در قالب یک مثال می توان این گونه بیان کرد که اگر شما تراز 4000 را کسب کرده بودید و اولین انتخابتان مهندسی برق تهران شمال بود، در صورتی که در انتخاب اولتان پذیرفته نمی شدید، سیستم به سراغ نفر بعدی می رفت و انتخاب اول داوطلبی که تراز او از شما کمتر بود را مورد بررسی قرار می داد. با این روش، احتمال پذیرش در انتخاب دوم بسیار کاهش می یافت زیرا ممکن بود چندین نفر انتخاب دوم شما را انتخاب اولیشان قرار داده بودند و در نتیجه قبل از رسیدن به انتخاب دوم شما، صندلی ها را پر می کردند. اما در سال های اخیر و پس از ادغام دو کنکور سراسری و آزاد، داستان انتخاب رشته کنکور متفاوت شد، به این صورت که ابتدا تمامی انتخاب های شما مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتی که انتخاب رشته حرفه ای داشته باشید، در یکی از انتخاب هایتان قبول خواهید شد و پس از تعیین تکلیف شما (پذیرش و یا عدم پذیرش) به سراغ نفر بعدی با تراز پایین تر خواهد رفت.

در انتخاب رشته کنکور آزاد به چه نکاتی باید دقت کنیم!

1 چند اصطلاح در کارنامه اولیه اطلاعات کافی داشته باشید:
  • تراز و رتبه:
بایستی دقت کنید که مفهوم تراز و رتبه متفاوت است. تفاوت این دو را در قالب یک مثال توضیح می دهیم: فرض کنید که شما در آزمون سال X ، تراز 6000 را کسب کرده اید و رتبه تان در آن سال 120 شده است. حال فرض کنید در آزمون سال Y، با کسب همان تراز 6000، رتبه 2 را کسب کرده اید به نظرتان علت چیست؟ تنها تفاوت این است که رتبه، سختی آزمون را مشخص نمی کند. در مثال فوق الذکر در سال X، سؤالات سخت تر بوده اند. به همین دلیل همه ی داوطلبان نتوانسته اند تراز بالایی را کسب کنند. به همین سبب تراز اهمیت بیشتری نسبت به رتبه دارد. در انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز تراز در زیر گروه ، از اهمیت زیادی برخوردار است. مشاوره تحصیلی تلفنی آزمون دکتری سراسری و آزاد هم در مقطع بعدی به کمک شما می آید.

چگونه تراز را محاسبه کنیم؟

فرمول محاسبه تراز به شرح زیر است
1. ابتدا بایستی انحراف معیار (standard deviation) را محاسبه کنیم:

2. سپس انحراف معیار را در فرمول Z قرار می دهیم:

3. و در نهایت Z را در فرمول T قرار می دهیم:

  • رتبه در سهمیه :
همان طور که از نام آن پیدا است، رتبه داوطلب را در سهمیه مشخص می نماید که در انتخاب رشته دانشگاه آزاد حائز اهمیت نیست.
  • رتبه کشوری :
رتبه کشوری بیانگر رتبه داوطلب در سطح کشور است، که در انتخاب رشته دانشگاه آزاد اهمیت ندارد.
  • سهمیه بومی گزینی:
1) این سهمیه در دانشگاه آزاد وجود ندارد و فقط مختص رشته های دانشگاه های سراسری است.
2) به سهمیه ها دقت کنید: در دانشگاه آزاد داشتن برخی از سهمیه مانند سهمیه بسیج فعال و سهمیه ایثارگران می تواند تأثیر بسزایی در قبولی داشته باشد. به این نکته هم دقت کنید که امکان استفاده از چند سهمیه به طور همزمان وجود ندارد.
3) اگر قصد انتخاب کد رشته محل های بدون آزمون دانشگاه آزاد را دارید، تنها کافی است که در کنکور سراسری 99 ثبت نام کرده باشید، اما اگر قصد انتخاب کد رشته محل هایی را که بر اساس آزمون، پذیرش دارند را دارید، بایستی علاوه بر ثبت نام در کنکور سراسری 99، حتماً در جلسه آزمون حضور یابید.
4) انتخاب هایتان را بر اساس علاقه مندی تان قرار دهید: تنها 20 انتخاب دارید، پس انتخاب هایتان را بر اساس علاقه مندی تان ابتدا بر روی یک کاغذ مرتب کرده و سپس اطلاعات کافی در مورد تمامی مواردی که ممکن است در آینده دغدغه تان شوند، به دست آورید. به عنوان مثال می توانید در مورد بازار کار رشته انتخابی، حقوق دریافتی و … پرس و جو کنید. در نهایت اگر لازم است، اولویت هایتان را تغییر دهید.
5) از نرم افزار های انتخاب رشته کمک بگیرید: نرم افزارهای انتخاب رشته این فرصت را در اختیار شما قرار می دهند که با وارد کردن رتبه و ترازتان، دریابید کسانی که در سال های گذشته در موقعیت شما بوده اند، در چه رشته محل هایی پذیرفته شده اند.
در نهایت پس از بررسی نکات مهمی که بایستی در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99، به آن ها دقت کنید پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله انتخاب رشته ریاضی دانشگاه آزاد 98 بزنید.
با توجه به اهمیت انتخاب رشته ، پیشنهاد می کنیم انتخاب رشته خود را به مشاوران حرفه ای آیدانیتو بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *