مهندسی معدن-استخراج

گرایش های دکتری مهندسی معدن-استخراج






گرایش های دکتری مهندسی معدن-استخراج

بشر برای ادامه حیات، به تولید، تجارت و استفاده کالاها و خدمات یا به طور کل اقتصاد نیازمند است و لازمه اقتصاد موفق داشتن صنایع موفق است. انقلاب صنعتی در اواسط قرن هجدهم از انگلستان آغاز شد و نیروی ماشینی جایگزین نیروی انسانی شد که بیشتر در زمینه های بافندگی، زغال سنگ و ذوب آهن بوده است. صنعت در واقع مجموعه ای از شرکت ها برای تولید و توزیع و مصرف کالا هاست. پس برای داشتن صنایع موفق باید نیاز های اولیه این شرکت ها برای تولید، ساخت و توزیع برآورده شود. یکی از این مواد اولیه، مواد معدنی است که ذخایر معدنی ای هستند که ارزش اقتصادی به همراه دارند. برای به دست آوردن مواد معدنی مورد نیاز صنعت، باید بتوان این مواد را در معادن اکتشاف و استخراج کرد. در اینجا به معرفی گرایش های دکتری مهندسی معدن-استخراج پرداخته می شود.

مهندسی معدن

رشته مهندسی معدن بدین دلیل پدید آمده است که مجموعه ای از اطلاعات و مهارت های لازم برای کشف، استخراج تا فرآوری مواد معدنی را در اختیار دانشجویان این رشته قرار دهد که در نهایت نیاز صنایع برطرف شده و انسان ها با استفاده از تولیدات این صنایع بتوانند زندگی راحت تری داشته باشند. با توجه به همه اینها، تحصیل در رشته مهندسی معدن بسیار حائز اهمیت است و به دلیل کار کردن در شرایط معدن به نسبت رشته های دیگر، رشته ای سخت محسوب می شود و به دلیل تنوع دروس ارائه شده با رشته های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، زمین شناسی و … اشتراکاتی دارد. این رشته در کشور ما در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شود. این رشته دارای چهار گرایش اکتشاف، استخراج، فرآوری و مکانیک سنگ است و دانشگاه های تهران، امیرکبیر و … در این رشته را دانشجو می پذیرند. در اینجا به خصوص به گرایش استخراج پرداخته می شود. استخراج شامل عملیات حفاری، آتشباری برای خرد کردن سنگ ها، بارگیری، باربری و فرآیند سنگ شکنی می شود که به عواملی چون شرایط فنی، اقتصادی، میزان دسترسی معدن بستگی دارد. سنگ شکنی فرآیندی است که در آن ابعاد کان سنگ را به اندازه مطلوب می رسانند. با توجه به این شرایط، عملیات استخراج به صورت روباز یا زیر زمینی و گاها در دریا انجام می شود.

مهندسی معدن در کارشناسی ارشد شامل گرایش های فرآوری مواد معدنی، مکانیک سنگ، استخراج معدن، اکتشاف معدن، تونل و فضاهای زیرزمینی، معدن و محیط زیست و اقتصاد و مدیریت معدنی می شود که در سطح دکتری چهار رشته، مهندسی معدن- اکتشاف، مهندسی معدن-استخراج، مهندسی معدن- فرآوری مواد معدنی و مهندسی معدن-مکانیک سنگ را دارد. دکتری مهندسی معدن- استخراج، تنها گرایش استخراج مواد معدنی را شامل می شود.

دکتری مهندسی معدن- استخراج گرایش استخراج مواد معدنی

در بازار کار، محدوده کاری مهندس معدن تنها به کار در معدن معطوف نمی شود و به دلیل اشتراکات این رشته با سایر رشته ها چون زمین شناسی و عمران، فارغ التحصیلان این رشته می توانند در زمینه های عمرانی، سد سازی، فضاهای زیرزمینی مانند مترو، تونل و … نیز فعالیت داشته باشند.
در این مقاله به معرفی گرایش های دکتری مهندسی معدن-استخراج پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله انتخاب رشته دکتری مهندسی معدن بزنید. 
اگر سوالی در زمینه گرایش های دکتری مهندسی معدن-استخراج ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *