مصاحبه دکتری مهندسی شیمی

مصاحبه دکتری سراسری مهندسی شیمی 98





مصاحبه دکتری سراسری مهندسی شیمی 98

حالا که دیگر غول کنکور را پشت سر گذاشتیم و به حول و قوه الهی در نتایج اولیه ای که توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شد ، مجاز شناخته شدیم و در مرحله ی بعدی تصمیم گرفتیم که برای انتخاب رشته یکی از دانشگاه های سراسری را انتخاب نماییم و از اقبال خوبمان ، دعوت به مصاحبه شدیم ، بایستی بدانیم که در کنکور دکتری سال 96 میزان تاثیر آزمون از 20 درصد در سال 95 ، به 50 درصد افزایش یافت و این بدان معنی است که نتایج حاصل از آزمون و مصاحبه به یک میزان در پذیرش نهایی داوطلبان تاثیر گذار خواهند بود. موارد امتیازبندی سوابق علمی ، تحصیلی ، آموزشی و پژوهشی داوطلبان دعوت شده به مصاحبه دکتری ، توسط دفتر برنامه ریزی آموزش عالی دانشگاه تنظیم می شود ، به طوری که امتیازات پژوهشی (شامل مقالات علمی پژوهشی ، گواهی ثبت اختراع ، برگزیدگی در جشنواره های علمی معتبر بین المللی مانند فارابی ، خوارزمی  ، ابن سینا و رازی) حداکثر تا 40 امتیاز ، امتیازات تحصیلی و آموزشی که شامل سوابق تحصیلی (معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد ) ، آموزشی (در صورت دارا بودن مدرک معتبر زبان انگلیسی نیز مطابق جدول زیر امتیازی حدوداً مابین 1تا 8 امتیاز در نظر گرفته می شود) و افتخارات ( برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی) است حداکثر تا 30 امتیاز و امتیازات مصاحبه نیز حداکثر تا 40 امتیاز در نظر گرفته می شود.

(MSRT -MCHE)IELTS EquivalentTOEFL IBTTOEFL ComputerTOEFL PAPER + TOLIMOحداکثر امتیاز
90-1007.0-9.096-120250-300600-6808
85-896.5-6.986-95232-249575-5997
80-846.4-6.076-85213-231550-5746
75-795.5-5.966-75196-212525-5495
70-745.0-5.456-65173-195500-5244
65-694.5-4.946-55152-172475-4993
60-644.0-4.436-45133-151450-4742
50-593.5-3.929-35113-132425-4491

  قبل از هر چیزی بیایید به سوالات زیر پاسخ دهیم:

  • استراتژی درس خواندنتان چگونه است؟

اکثر داوطلبانی که در کنکور دکتری پذیرفته می شوند و رتبه خوبی کسب می کنند معمولاً درس ها را به خوبی مطالعه کرده اند. ولی در برخی موارد (هرچند با درصد بسیار اندک) ، شانس و اقبال به سراغشان می آید و قبول می شوند . در واقع بایستی اینگونه بیان نماییم که رتبه ی خوب در کنکور ، به معنای تسلط کامل بر دروس نمی باشد . پس اگر دروس را به صورت سطحی مطالعه کرده اید و یا احساس می کنید که ممکن است بعضی نکات را فراموش کنید ، حتما دروس را تا زمان مصاحبه مرور نمایید.

  • آیا اطلاعاتتان را چند وقت یکبار به روز می کنید؟

آیا عادت به مطالعه ی آخرین مقالات یا کتاب های مرتبط با رشته تان دارید ؟ اگر پاسختان نه است پیشنهاد ما به شما این است که تمام تلاشتان را در این راه به کار گیرید تا اطلاعات خود را در زمینه های مختلف رشته ی تحصیلی تان به روز نمایید. یادتان باشد که صحبت نمودن در مورد آخرین دستاوردها ، شما را مقتدر و علاقه مند به تحصیل در رشته تان نشان می دهد .

  • پایان نامه تان در چه مرحله ای است؟

اگر از پایان نامه تان دفاع نموده اید که از همین تریبون به شما تبریک گفته و برایتان آرزوی موفقیت داریم . اما اگر هنوز در ترم آخر دوره کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستید و از پایان نامه خود دفاع نکرده اید ، لطفا زودتر دست بجنبانید ، چرا که باید مقاله نیز بنویسید.

  • برای نوشتن رزومه تان وقت کافی دارید ؟

رزومه ، معرف شماست وقتی که شما در جایی حضور ندارید . پس برای آن وقت بگذارید و با دقت آن را تکمیل نمایید.

  • توصیه نامه تان را تهیه کرده اید؟

ارائه توصیه نامه به معنی تایید صلاحیت داوطلب است که معمولا توسط اساتید دوره کارشناسی ارشد تنظیم می شود . معمولاً علاوه بر استاد راهنما ، یک یا دو استاد دیگر نیز بایستی صلاحیت داوطلب را برای ادامه ی تحصیل در مقطع دکتری تایید نمایند . پس اگر هنوز توصیه نامه ندارید ، هرچه زودتر برای تهیه آن اقدام نمایید.

  • کن یو اسپیک انگلیش؟

اگر تا به امروز از آموختن زبان انگلیسی شانه خالی کرده اید ، دیگر وقت آن رسیده که دست به کار شوید . تنبلی را کنار گذاشته و از همین امروز شروع به خواندن قواعد و بهبود سطح مکالمه ای خود نمایید . در اولین قدم استفاده صحیح از کلمات در عبارات ، جمله سازی و رعایت قواعد در پاسخ دادن به سوالات را تمرین کنید . سپس بر روی تلفظ صحیح کلمات و عبارات تمرکز کرده و سعی کنید با فرد مقابل خود ارتباط خوبی برقرار کنید . اگر هم وقت کافی برای آموختن پایه ای و اصولی ندارید ، سعی کنید که بتوانید در مورد موضوع های زیر صحبت نمایید:

  • در مورد خودتان ، ویژگی های شخصی و علایق تان
  • در مورد اینکه چرا دانشگاه بایستی شما را از بین سایر داوطلبین در مقطع دکتری انتخاب کند . به عبارتی شما چه مزایایی نسبت به سایرین دارید که موجب ارتقاء سطح دانشگاه می شود.
  • در مورد اینکه چرا می خواهید در مقطع دکتری در رشته مورد نظرتان ادامه ی تحصیل دهید
  • در مورد موضوع پایان نامه ای تان : هدفتان از انتخاب موضوع پایان نامه تان چه بوده است و به چه نتایجی دست یافتید؟

البته این امکان هم وجود دارد که با قرار دادن متنی در اختیارتان ، از شما خواسته شود که آن متن را ترجمه نمایید. یادتان باشد که جملات را به دقت مطالعه کنید و پس از بررسی اجزای جمله ، نتیجه نهایی را به صورت کاملا مرتب شده و با رعایت قانون قرار دادن هر جزء در جای خودش ، اعلام نمایید . بهترین راه این است که به جای ترجمه ی کلمه به کلمه سعی کنید مفهوم جمله را به شیوایی بیان نمایید.

  • آیا استرس دارید؟

تابحال شنیده اید که مشکلی با استرس گرفتن حل شده باشد ؟ آیا می دانید که استرس و ترس نه تنها چیزی را درست نمی کند بلکه آن را خراب هم می کند. شما به حدی پرقدرت ظاهر شده اید که برای مصاحبه از شما دعوت به عمل آمده است . پس لطفا اعتماد به نفس داشته باشید و سعی کنید خونسردی خود را حفظ نمایید و یادتان باشد که اقتدار ، اعتماد به نفس و متانت سه راس مثلث قبولی شما در مصاحبه هستند .

  • می دانید که عجله کار شیطان است ؟

این نکته را آویزه ی گوش هایتان کنید که سرعت شما در پاسخ دادن به هیچ وجه نشانه ی برتری شما نسبت به سایرین نیست . جلسه مصاحبه دو ماراتن نیست که هر چقدر سریع تر پاسخ دهید برایتان امتیاز بیشتری قائل شوند . به دقت به سوال ها دقت کنید و در ذهنتان به دنبال پاسخی منطقی بگردید . کلام شیوا می تواند بسیار حائز اهمیت باشد بایستی سعی کنید جملات را به صورت صحیح به کار ببرید.

  • چه مهارت هایی دارید؟

شما دعوت شده اید که از خودتان بگویید و از اینکه چرا دانشگاه باید شما را به جای فردی دیگر انتخاب کند ؟ پس فرصت را از دست ندهید و از هر آنچه طی سال های پیش فرا گرفته اید ، از اینکه چرا رشته ی مورد نظر را انتخاب کرده اید و یا اینکه چه برنامه هایی برای آینده دارید صحبت کنید .

  • برای جنگ کردن که نمی روید؟

اگر از شما سوالی پرسیده شد و پاسخ آن را نمی دانستید ، لطفا حالت تدافعی به خود نگیرید . بلکه سعی کنید که در مورد سوال بیشتر فکر کنید و با نوعی جواب هوشمندانه حدسیات خود را در مورد آن موضوع بیان نمایید .

  • می دانید که اتاق مصاحبه چه شکلی است؟

معلوم است که اتاق مصاحبه هم مشابه سایر اتاق هاست و افراد داخل آن نیز مانند سایر افراد ، پس کار سختی نیست که سعی کنید موقعیت آن را در ذهنتان شبیه سازی کنید . این کار شبیه آزمون های آزمایشی پیش از کنکور است. کنکور نیست ولی حس آن را به شما منتقل می کند و شما را برای مواجهه با آن آماده تر می نماید .

  • دکتر ها منظم اند . شما چطور؟

خیلی مهم است که منظم و وقت شناس باشید! حتما زودتر از زمانی که برای مصاحبه تان تعیین شده ، در محل حضور داشته باشید . مدارکی را که برای مصاحبه همراه خود دارید را در پوشه ای مرتب نمایید و در نهایت تاکید می کنیم که : اگر نهایت تلاشتان را برای قبولی در آزمون دکتری نمودید ، مابقی کار را به خداوند بسپارید و مطمئن باشید که اگر به صلاحتان باشد ، حتما قبول خواهید شد.

در این مقاله به بررسی مصاحبه دکتری سراسری مهندسی شیمی 98 پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره کنکور دکتری بزنید. 
اگر سوالی در زمینه مصاحبه دکتری سراسری مهندسی شیمی 98 ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *