آیدانیتو > علل و عوامل خیانت | دلایل و راه های پیشگیری از خیانت زناشویی
عوامل خیانت

علل و عوامل خیانت | دلایل و راه های پیشگیری از خیانت زناشویی

خیانت و علل و عوامل آن

علل و عوامل خیانت

علل و عوامل خیانت از جمله مواردی است که امروزه بسیار مد نظر است و بر روی آن مطالعات فراوانی انجام می شود. متأسفانه امروزه خیانت به یک آسیب اجتماعی شایع تبدیل شده است و افراد زیادی در سراسر جهان بر خلاف پیمانی که موقع ازدواج می‌بندند و قول می‌دهند که به همدیگر متعهد بمانند، بی‌وفایی می‌کنند.

مشاوره خیانت میتواند کمکی باشد برای افراد جامعه و خیانت تجربه‌ی غم‌انگیز و ناراحت‌کننده‌ای است و معمولاً کسی که از خیانت همسرش باخبر می‌شود، احساسات هولناک بسیاری را تجربه می‌کند؛ احساساتی مثل غم، ناامیدی، خشم، اضطراب، ترس و … حتی ممکن است همسر خائن هم در فرایند خیانت و بعد از آشکار شدن بی وفایی‌اش آسیب‌های متعدد روانی‌ را تجربه کند.

 

مشاوره خانواده از جمله موارد کمک کننده به موضوع خیانت میباشد. اما سؤالی که احتمالاً حداقل یک‌بار ذهن همه‌ی مردم دنیا را به خود مشغول کرده است این است که علل و عوامل خیانت چه مواردی هستند و انسان‌ها به چه دلیل در زندگی مشترک به همسر خودشان خیانت می‌کنند؟ خیانت زنان متاهل چرا اتفاق می افتد؟ علت خیانت مردان چیست؟حالات زن بعد از خیانت  به چه شکل است؟

در این مقاله به تعدادی از شایع‌ترین عوامل خیانت می‌پردازیم:

چرا به دنبال علل و عوامل خیانت هستیم ؟

فرار از مشکلات یکی از اصلی‌ترین عوامل خیانت است. گاهی اوقات همسران در زندگی مشترک دچار مشکلات و تعرضاتی می‌شوند اما به جای اینکه با هم مشورت و هم‌فکری کنند و برای حل مشکلات تلاش کنند بر روی آن‌ها سرپوش می‌گذارند. در چنین موقعیت‌هایی ممکن است یکی یا هر دو زوجین برای آرام شدن به شخص دیگری پناه ببرند. زنان و مردان بسیاری در جلسات مشاوره‌ی خانواده اعتراف کرده‌اند که در ابتدا برای دردودل کردن در مورد مشکلات زناشویی معاشرت با یک همکار را آغاز کرده‌اند و آن معاشرت‌ کم‌کم تبدیل به خیانت شده است.

از جمله علل و عوامل خیانت مشکلات جنسی است

در یک زندگی زناشویی، رابطه جنسی بر همه چیز تأثیر می‌گذارد و کیفیت رابطه جنسی با کیفیت زندگی مشترک رابطه‌ی مستقیمی دارد. خسته‌کننده شدن رابطه جنسی، کاهش آن یا مشکلاتی مثل انواع اختلالات جنسی می‌‌توانند باعث خیانت شوند. هیچ عاملی مثل یک رابطه جنسی سالم، منظم و پرشور تداوم یک زندگی مشترک را تضمین نمی‌کند.خيانت مردان متاهل در این موضوع زیاد است. درباره مشکلات جنسی بیشتر بدانید.

ملال

ملال‌آور شدن یک زندگی مشترک می‌تواند به خیانت ختم شود. بعد از مدتی که از زندگی مشترک همسران می‌گذرد، همه چیز مثل رابطه جنسی، شغل، کارهای خانه، فرزندپروری و … تکراری می‌شوند. وقتی یک زندگی زناشویی خسته کننده شود، بسیاری از همسران در جایی دیگر به دنبال هیجان می‌گردند. بعضی به دنبال مصرف مواد مخدر و اعتیاد می‌روند، بعضی با فعالیت‌های مورد علاقه‌شان سرگرم می‌شوند و بعضی خیانت می‌کنند.

دور شدن از همدیگر از علل و عوامل خیانت است

گاهی اوقات همسران در طول سال‌ها زندگی مشترک از هم دور می‌شوند. آن‌ها در کنار هم رشد می‌کنند و پیر می‌شوند اما ممکن است یکی از آن‌ها یا هر دو تغییر کنند. این تغییر می‌تواند از لحاظ اعتقادی، نگاه به زندگی و اهداف باشد. ممکن است کسی به این درک برسد که دیگر با همسرش چیزی در اشتراک ندارد و به جای صحبت کردن در مورد این مشکل به واسطه‌ی ارتباط با شخصی که فکر می‌کند او را بهتر می‌فهمد، خیانت کند.از دلایل خیانت به این موضوع میتوان اشاره کرد.

علل و عوامل خیانت زوجین

تنوع طلبی

گاهی اوقات یکی زندگی مشترک سالم است و همسران مشکلات چندانی ندارند، اما یکی از زوجین به علت ویژگی‌ شخصیتی تنوع طلبی به همسرش خیانت می‌کند. این افراد معمولاً در گذشته هم خیانت‌کار بوده‌اند و اصولاً به دلایل مختلفی نمی‌توانند فقط با یک نفر در رابطه باشند. معمولاً اختلالات شخصیتی ریشه‌ی تنوع طلبی هستند.

کمبود احترام در محیط خانه

همه‌ی آدم‌ها دوست دارند احترامشان حفظ شود و مورد ستایش قرار بگیرند. وقتی به کسی در خانه بی‌احترامی شود، حرمتش شکسته شود، به او توهین شود یا قدرش دانسته نشود، ممکن است تحمل محیط خانه و خانواده به نظرش دشوار بیاید و از خانه فراری شود. در چنین موقعیتی اگر فردی سر راه او قرار بگیرد که رفتار دیگری داشته باشد، احتمال دارد خیانت اتفاق بی‌افتد.

کمبود عشق و محبت

انسان‌های سالم نیازهای عاطفی دارند. اکثر زنان و مردان می‌خواهند که دوست بدارند و دوست داشته شوند. شاید مهم‌ترین دلیل ازدواج برآورده کردن انواع نیازهای جنسی و عاطفی باشد. گاهی به دلایل مختلف همسران دیگر به همدیگر ابراز عشق نمی‌کند و محبتشان را به روش‌های کلامی و غیر کلامی نشان نمی‌دهند. در چنین شرایطی خیانت می‌تواند روشی برای برطرف کردن نیازهای عاطفی باشد.

تماشای فیلم‌های غیراخلاقی

اعتیاد به فیلم‌های غیراخلاقی یک عامل مهم در شکست ازدواج است. افراد با تماشای این فیلم‌ها دچار یک توقع کاذب از رابطه جنسی می‌شوند و وقتی که توقعاتشان در دنیای واقعی و در کنار همسرشان برطرف نمی‌شود، به امید یک تصور جنسی دروغین به دیگران رو می‌آورند.چرا مردا خیانت میکنن هم موضوعی هست که در مقالات به آنها اشاره میکنیم.

دنیای مجازی

متأسفانه در دنیای امروز، فضای مجازی فرصت دست‌یابی خیلی سریع به ارتباطات را فراهم کرده است و انواع شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های دوست‌یابی آدم‌ها را به هم نزدیک کرده‌اند. این موضوع در زندگی زوج‌های بسیاری تبدیل به یک معضل شده است. بعضی از افراد به راحتی و هر بار که در زندگی مشترک با مشکلی روبه‌رو می‌شوند، با برقراری ارتباط در دنیای مجازی خودشان را آرام می‌کنند.با خیانت مجازی شوهرم چه کنم ؟ سوال و پرسش مهم برای این افراد هست.

مسائل مربوط به افزایش سن و کاهش جذابیت‌های ظاهری

بعضی از همسران وقتی زن یا شوهرشان پا به سن می‌گذارد یا از جاذبه‌های ظاهری‌اش کم می‌شود به او خیانت می‌کنند و انگار که در حال تعویض یک کالا باشند، همسرشان را با فردی جوان‌تر و جذاب‌تر عوض می‌کنند. این اتفاق کاملاً بی رحمانه است. اما نباید این نکته را فراموش کنیم که افراد با گذر از مرحله‌ی عاشقانه‌ی اولین ماه‌ها یا سال‌های ازدواج دیگر مثل گذشته به ظاهر خود اهمیت نمی‌دهند، چاق می‌شوند، لباس‌های زیبا نمی‌پوشند و بوی خوش نمی‌دهند. تلاش برای حفظ جذابیت‌های ظاهری می‌تواند گرمای یک زندگی مشترک را حفظ کند. بدون شک خیانت در زندگی زناشویی یک شوک بزرگ و حادثه‌ای ناگوار است. اما اگر همسران از علل و عوامل خیانت آگاه باشند، می‌توانند تا حد زیادی زندگی‌شان را در برابر خیانت واکسینه کنند. در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی مشاوره خانواده را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *