مشاوره تحصیلی

شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان






شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان

شغل معلمی یکی از شغل های مقدس به شمار می رود و مخاطبان زیادی را به خود اختصاص می دهد. به همین منظور داوطلبان علاقه مند به رشته معلمی می توانند در صورت دارا بودن شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، در کنکور سراسری شرکت کنند و اگر پذیرفته شوند، در وزارت آموزش و پرورش استخدام شوند. لازم است داوطلبان قبل از ثبت نام، از شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان مطلع شوند. پذیرش دانشجو در این دانشگاه از طریق کنکور سراسری صورت می گیرد. پس از اینکه داوطلبان رتبه قبولی را در کنکور سراسری کسب نمودند، می بایست در مصاحبه و آزمون عملی نیز نمره ی مورد نظر را بدست آورند تا مورد پذیرش این دانشگاه قرار گیرند. در سال تحصیلی 96-97، دانشگاه فرهنگیان حدود 10 هزار نفر دانشجو در مقطع کارشناسی، تعداد 10 هزار نفر دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش داشته است که از این تعداد بالای 6000 نفر آقا و مابقی خانم بوده اند. در ادامه مطلب، شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان را که شامل شرایط ثبت نام دانشگاه فرهنگیان، شرایط تحصیل دانشجویان فرهنگی در مقاطع کارشناسی پیوسته، ناپیوسته و کارشناسی ارشد و شرایط پذیرش داوطلبان آزاد در دانشگاه فرهنگیان است را مورد بررسی قرار می دهیم.

شرایط ثبت نام در دانشگاه فرهنگیان

1) داوطلبان می بایست حکم کارگزینی رسمی یا پیمانی آموزش و پرورش را در زمان ثبت نام ارائه دهند. 2) داوطلبان باید فرم معلم را جهت موافقت با ادامه تحصیل از کارگزینی اداره آموزش و پرورش محل خدمت خود دریافت نموده و در زمان ثبت نام ارائه دهند. 3) داوطلبان نباید اشتغال به تحصیل در هر یک از دوره های کاردانی و بالاتر، در زمان ثبت نام و یا در حین تحصیل داشته باشند. 4) اگر تعداد پذیرفته شدگان از تعداد حد نصاب لازم برای تعداد پذیرفته شدگان که 15 نفر می باشد، نرسد قبولی داوطلبان لغو خواهد شد. 5) داوطلبانی که دارای مدرک کارشناسی و بالاتر باشد، نمی تواند انتخاب رشته ویژه فرهنگیان را انجام دهند. 6) دانشگاه های پردیس فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران به عنوان محل تحصیل پذیرفته شدگان در نظر گرفته می شود.

شرایط تحصیل دانشجویان فرهنگی

داوطلبانی که از طریق کنکور سراسری و پس از انجام مصاحبه و گزینش در مقطع کارشناسی پیوسته پذیرفته شده اند، به صورت تمام وقت مشغول به تحصیل می شوند. برنامه کلاسی آنها در روزهای شنبه تا چهارشنبه می باشد. این دسته از دانشجویان پس از اینکه فارغ التحصیل شوند، به عنوان معلم مشغول به فعالیت می شوند و مدت تحصیلشان نیز جز سنوات شغلی آنها محسوب می شود. در واقع از ابتدای تحصیل به استخدام وزارت آموزش و پرورش در می آیند. داوطلبانی که دارای مقطع کاردانی بوده اند و در مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده اند، به عنوان دانشجوی کارشناسی ناپیوسته تحصیل خود را آغاز می نمایند. برنامه کلاسی این دسته از دانشجویان معمولاً روزهای پنج شنبه و جمعه می باشد. در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان در تعداد محدودی رشته در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش دانشجو دارد. اما افزایش رشته در مقطع کارشناسی ارشد از برنامه های آینده این دانشگاه است.

شرایط پذیرش داوطلبان آزاد در دانشگاه فرهنگیان

داوطلبان غیر فرهنگی، که به عنوان داوطلبان آزاد در نظر گرفته می شوند، در صورت دارا بودن شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان می توانند در انتخاب رشته ویژه فرهنگیان شرکت کنند و در صورت پذیرفته شدن در این دانشگاه ادامه تحصیل دهند. شرایط پذیرش داوطلبان آزاد در دانشگاه فرهنگیان به صورت زیر است: 1) بومی بودن داوطلب 2) حداکثر 20 سال تمام در ابتدای ورودی به دانشگاه داشته باشند. 3) کسب نمره علمی کل 6500 و بالاتر در زیر گروه مربوطه 4) دارا بودن مدرک پیش دانشگاهی و معدل کل 15 در دوره ی متوسطه دوم 5) ارائه تعهد خدمت. داوطلبان می بایست 2 برابر مدت تحصیلشان، در آموزش و پرورش خدمت کنند. 6) داوطلبان در ابتدای استخدام بیشتر از 28 سال سن نداشته باشند. 7) در مصاحبه اختصاصی که شامل توانمندی ها و جنبه های جسمی، روانی و شخصیتی داوطلبان می باشد، پذیرفته شوند.

در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان بزنید. 
اگر سوالی در زمینه شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *