آیدانیتو > سیستم آموزشی سوئد
مهاجرت به سوئد

سیستم آموزشی سوئد






 


سیستم آموزشی سوئد

سیستم آموزشی سوئد در سطح بسیار بالایی قرار دارد و از نظر آموزشی و پژوهشی بسیار پیشرفته و متفاوت با سایر نقاط جهان است. تحصیل در سوئد از سن هفت تا شانزده سالگی اجباری است و همه کودکان و نوجوانان در این بازه سنی باید حتماً به مدرسه بروند.

 سیستم آموزشی سوئد در حقیقت شامل دو دوره است. دوره اول، شامل آموزش ابتدایی و 9 ساله است و دوره دوم که اختیاری است یک دوره سه ساله یا دبیرستان است که به ادامه تحصیل در دانشگاه یا آموزش های فنی و حرفه ای ختم می شود.

در این مقاله تلاش کرده ایم که سیستم آموزشی سوئد را به صورت جامع و کامل به شما معرفی کنیم.

پیش دبستانی در سوئد

مقطع پیش دبستانی در سوئد توسط نهاد شهرداری فراهم و در اختیار کودکان یک تا پنج ساله قرار می گیرد. پیش دبستانی های سوئد بیشترین تمرکز را بر بازی می گذارند و اعتقاد دارند که بازی کردن نقش پررنگی در شکل گیری شخصیت کودک دارد. آموزش برابری جنسیتی هم بخش مهمی از برنامه آموزشی در مقطع پیش دبستانی است.

آموزش ابتدایی یا  اجباری در سوئد

آموزش ابتدایی در سوئد 9 سال و اجباری است. این دوره از شش یا هفت سالگی آغاز می شود و تا 15 یا 16 سالگی ادامه دارد. در این دوره تلاش می شود تا رشد ذهنی، گسترش ارزش ها و معیارهای اخلاقی، یادگیری مطالب درسی در حوزه های مختلف، احترام به حقوق دیگران، برابری جنسیتی، یادگیری هنرهایی مثل آواز، موسیقی، نمایش، هنر و… ، یادگیری اهمیت ورزش و… در کودک درونی شود و در پایان 9 سال تصمیم بگیرد که چه برنامه ای برای آینده دارد و می خواهد وارد چه مسیری شود.

دبیرستان در سوئد

دوره دوم در سیستم آموزشی سوئد اجباری نیست. این دوره سه ساله است. در این دوره 18 برنامه درسی ارائه می شوند. شش برنامه دانش آموزان را برای تحصیلات عالی و دانشگاه آماده می کند و 12 برنامه دیگر شامل آموزش های فنی و حرفه ای هستند. دانش آموزان می توانند در طول سه سال از میان این برنامه ها دروسی را انتخاب کنند.

در سوئد دبیرستان هایی هم برای افراد معلول یا کم توان وجود دارند که برنامه هایی را با توجه به نیازهای آن ها ارائه می دهند.

تحصیلات عالی در سوئد

بعد از این که دانش آموزان دوره اختیاری سه ساله را پشت سر می گذارند می توانند وارد کالج یا دانشگاه شوند.

کالج یا دیپلم دانشگاهی در سوئد

کاج یا دیپلم دانشگاهی یک دوره دو ساله و شامل 120 واحد درسی است. کسانی می توانند وارد کالج شوند که دوره سه ساله دبیرستان را پشت سر گذاشته باشند.

کارشناسی در سوئد

مقطع کارشناسی در سوئد سه سال و شامل 180 واحد است. دانش آموزانی که  دوره اختیاری را در مدرسه پشت سر بگذارند می توانند با توجه به مهارت ها و علاقه مندی هایشان به دانشگاه بروند و لیسانس بگیرند.

کارشناسی ارشد در سوئد

دانشجویانی که مدرک کارشناسی داشته باشند، می توانند وارد مقطع کارشناسی ارشد بشوند. این دوره در سیستم آموزشی سوئد یک یا دو سال است و در پایان دوره دانشجو باید از پایان نامه اش دفاع کند.

دکترا در سوئد

دوره دکترا در سوئد پژوهش محور است و بر پایان نامه بیشتر از هر چیزی تأکید دارد دانشجویان در این دوره باید بیشتر وقت خود را به تحقیق برای آماده کردن پایان نامه اختصاص بدهند.

دانشجویان تمام وقت دوره دکتری می توانند در طول چهار سال تحصیل خود را به پایان برسانند.

هزینه تحصیل در سوئد

ساز و کار سیستم آموزشی سوئد به شکلی است که تحصیل در همه مقاطع تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان رایگان باشد. حتی ساکنان دیگر کشورهای اتحادیه اروپا هم می توانند بدون پرداخت شهریه در دانشگاه های سوئد تحصیل کنند اما دیگر دانشجوهای بین المللی باید برای تحصیل در سوئد شهریه بدهند.

در ادامه مطالعه مقاله «مدارس سوئد» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در سوئد و مهاجرت به این کشور، می توانید با مشاوران آیدانیتو در زمینه تحصیل، مهاجرت و اخذ ویزا تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *