سن بلوغ دختران

سن بلوغ در دختران

سن بلوغ در دختران

دوران بلوغ دختران در چه سنی آغاز می‌شود؟ بلوغ چه موقع زودرس و چه موقع دیررس است؟ چه تغیرات جسمی و روانی‌ای در دوران بلوغ رخ می‌دهند؟ چه ویژگی‌هایی مخصوص سن بلوغ دختران هستند؟

در این مقاله به سن بلوغ در دختران ، نشانه‌های بلوغ دختران، بلوغ زودرس و بلوغ دیررس دختران می‌پردازیم.

 

دختران در چه سنی به بلوغ می‌رسند؟

معمولاً سن بلوغ در دختران بین 8 تا 14 سالگی است. اگر دوران بلوغ یک دختر قبل از سن 8 سالگی آغاز شود، زودرس محسوب می‌شود و اگر دختری بعد از 14 سالگی به بلوغ برسد، بلوغش دیررس است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که در دنیای امروز، بلوغ زودرس رو به افزایش است.

نشانه‌های بلوغ دختران

اولین نشانه‌ی بلوغ دختران که معمولاً در سن ده‌سال تا ده‌سال‌و‌نیمگی قابل مشاهده است، رشد سینه‌هاست. معمولاً هم زمان با رشد سینه‌ها، قد دختر هم سریعاً بلند می‌شود.

حدود شش ماه بعد از آغاز رشد سینه‌ها، رشد موهای اندام جنسی و نواحی اطراف آن آغاز می‌شود. البته گاهی اوقات در بعضی کودکان، رشد موهای این ناحیه، از اولین نشانه‌های بلوغ است. بعد کم‌کم موهای زیربغل ظاهر می‌شوند و در کنار این تغییرات همچنان سینه‌ها رشد می‌کنند.

معمولاً اولین قاعدگی حدود دو سال بعد از شروع بلوغ (سن 12 تا 13 سالگی) اتفاق می‌افتد. در اکثر مواقع، اولین قاعدگی هم‌زمان با رشد سریع دختر است. رشد دختر همراه با این تغییرات جسمی ادامه پیدا می‌کند و در طول 4-3 سال کامل می‌شود. ممکن است در دختری رشد قد تا دو سال بعد از اولین عادت ماهیانه ادامه پیدا کند.

بلوغ زودرس دختران

اگر نشانه‌های بلوغ قبل از 8 سالگی در دختری مشاهده شوند، بلوغ او زودرس محسوب می‌شود. دلیل بلوغ زودرس می‌تواند مسائل ژنتیکی، یک بیماری یا عوامل روانشناختی باشد.

از آنجایی که افسردگی، افزایش احتمال مصرف مواد مخدر و کاهش اعتماد به نفس می‌توانند از نتایج بلوغ زودرس دختران باشند، خیلی مهم است که اگر پدر یا مادر دختری با بلوغ زودرس هستید، همراه با فرزندتان به یک روانشناس کودک و نوجوان مراجعه کنید.

بلوغ دیررس دختران

اگر دختری بعد از سن 14 سالگی وارد دوران بلوغ بشود، بلوغ او دیررس است. این نوع از بلوغ می‌تواند عواقب روانی ناخوشایندی داشته باشد. چون دختر نوجوان خودش را با هم‌سالانش مقایسه و احساس می‌کند که نقصی دارد. معمولاً عوامل ژنتیکی، دلیل بلوغ دیررس هستند و این ویژگی در افراد مختلف یک خانواده قابل‌مشاهده است. گاهی اوقات هم این حالت یک دلیل پزشکی دارد.

کمک گرفتن از یک متخصص برای درک بهتر بلوغ دیررس و یک گذر سالم از این مرحله بسیار مفید است.

دغدغه‌ها و نگرانی‌های دوران بلوغ دختران

بلوغ دختران فقط با تغییرات جسمی همراه نیست و دختر نوجوان از نظر احساسی شبیه به یک ترن هوایی است که با سرعت بالا و پایین و چپ و راست می‌شود. آنچه بسیار اهمیت دارد، این است که والدین دختر نوجوان در مورد ویژگی‌های دوران بلوغ و سن بلوغ در دختران اطلاعات کافی داشته باشند تا در این دوران بحرانی با رفتارهای اشتباه به فرزندشان آسیب وارد نکنند.

 

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «سن بلوغ در پسران» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *