آیدانیتو > علل بلوغ دیررس دختران
بلوغ دیررس دختران

علل بلوغ دیررس دختران

بلوغ دیررس دختران

بلوغ دختران زمانی اتفاق می‌افتد که غده‌ی هیپوفیز دو هورمون LH و FSH را آزاد کند و این دو هورمون موجب بزرگ شدن تخمدان‌ها و تولید استروژن بشوند. رشد پرسرعت دختران کمی بعد از بزرگ شدن سینه‌ها اتفاق می‌افتد و 2 تا 3 سال بعد، اولین عادت ماهانه اتفاق می‌افتد. بلوغ دختری که تا سن 13 سالگی هنوز سینه‌هایش رشد نکرده باشند، دیررس است.

 

 

در این مقاله به موضوع بلوغ دیررس دختران ، علل، نحوه‌ی تشخیص و درمان آن می‌‌پردازیم.

علت بلوغ دیررس دختران

بعضی دختران با بلوغ دیررس، فقط نسبت به هم‌سالانشان دیرتر بالغ می‌شوند. اما به محض اینکه دوران بلوغ آن‌ها آغاز شود، این دوران کاملاً عادی پیش خواهد رفت. به این حالت بلوغ دیررس جسمی می‌گویند. و در پسران شایع‌تر از دختران است. در اغلب مواقع این ویژگی از والدین به فرزندان به ارث می‌رسد. اگر اولین عادت ماهانه‌ی مادر بعد از سن 14 سالگی اتفاق افتاده باشد یا پدر دیرتر از 14 سالگی به بلوغ رسیده باشد، ممکن است فرزندشان هم دیرتر از دوستانش وارد دوران بلوغ شود.

کاهش چربی بدن یک دلیل اصلی بلوغ دیررس در دختران است. این حالت می‌تواند در دختران ورزشکار، مخصوصاً ژیمناست‌ها و شناگرهای حرفه‌ای دیده شود. همچنین دخترانی که اختلال بی‌اشتهایی عصبی دارند و رژیم های غذایی خیلی شدید می‌گیرند، ممکن است دیرتر از دیگران بالغ شوند.

به‌طورکلی می‌توان گفت هر بیماری یا وضعیتی که چربی بدن را شدیداً کاهش بدهد، می‌تواند منجر به بلوغ دیررس شود.

علت بلوغ دیررس بعضی دختران مشکلات تخمدان است. در این حالت تخمدان‌ها یا رشد مناسبی ندارند یا آسیب دیده‌اند. ممکن است سیستم ایمنی بدن منجر به آسیب دیدن تخمدان شود. بعضی مواقع هم علت بلوغ دیررس، هورمون‌های LH و FSH هستند که از غده‌ی هیپوفیز آزاد می‌شوند. مثلاً ممکن است نقص‌هایی در هیپوفیز وجود داشته باشد که هورمون‌ها نتوانند رشد کنند.

تشخیص بلوغ دیررس دختران

تشخیص بلوغ دیررس دختران معمولاً با دکتر غدد است. او با انجام آزمایش‌های خون که سطح هورمون‌های FSH و LH را اندازه گیری می‌کنند و در بعضی موارد با آزمایش‌های دیگر تشخیص می‌دهد کهمقدار خیلی زیاد LH و FSH باعث می‌شوند که تخمدان ها به خوبی کار نکنند.

اگر علت ناکارآمدی تخمدان‌ها مشخص نباشد، یک مطالعه‌ی کروموزومی می‌تواند انجام شود. شاید علت بلوغ دیررس کمبود بعضی سلول‌ها یا بخشی از کروموزوم x باشد.

در صورتی که مقدار LH و  FSH کم باشد، مشکل می‌تواند ناشی از کمبود چربی بدن یا یک نقص دائمی در هورمون‌های LH و FSH باشد.

اگر این حدس وجود داشته باشد که هورمون‌های غده‌ی هیپوفیز نقص دارند، آزمایش‌های دیگری هم می‌توانند مفید باشند. معمولاً عکس برداری از مغز به روش MRI یا تصویر x-ray از دست دختر به منظور آگاهی از سن استخوان انجام می‌شود و گاهی نشان می‌دهد که رشد دختر 2 سال یا بیشتر تأخیر دارد و این ثابت می‌کند که هنوز زمان برای رشد باقی است.

درمان بلوغ دیررس دختران

در دخترانی با بلوغ دیررس، رشد سینه‌ها بالاخره در زمانی هرچند دیر اتفاق خواهد افتاد. گاهی اوقات استفاده از استروژن به مدت 4 تا 6 ماه کمک می‌کند تا بلوغ جلو بی‌افتد. ممکن است در دخترانی که علت بلوغ دیررس کمبود چربی بدن است، افزایش وزن به شروع بلوغ کمک کند.

در دخترانی که تخمدان‌هایشان ناکارآمد هستند، یا یک نقص دائمی دارند، جایگزین استروژن مورد نیاز است و می‌تواند به صورت مصرف روزانه‌ی قرص یا وصل کردن آن به پوست به مدت دو بار در هفته باشد. دکترها معمولاً با مقدار کم استروژن شروع می‌کنند و هر شش ماه آن را افزایش می‌دهند.

بعد از 18-12 ماه مصرف هورمون بعدی به نام پروژسترون آغاز می شود که بعد از چند ماه، یک یا دو روز بعد از توقف پروژسترون عادت ماهانه آغاز می‌شود.

معمولاً بلوغ دیررس دختران مسئله‌ی چندان مهمی نیست و با کمک گرفتن از یک متخصص برطرف می‌شود. آنچه اهمیت دارد این است که والدین از علل و نشانه‌های بلوغ دیررس دختران باخبر باشند و اطلاعات لازم را در اختیار دختران قرار بدهند تا فرزندشان دچار اضطراب و نگرانی نشود.

 

 

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «بلوغ دیررس پسران» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

1 دیدگاه در “علل بلوغ دیررس دختران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *