برنامه ریزی کنکور

روش درس خواندن کنکور 98


روش درس خواندن کنکور 98
از آنجایی که کنکور در یک سال فقط یک بار برگزار می شود، پس از دست دادن یک کنکور، یعنی از دست دادن آن سال. نتیجه آن که روش آزمون و خطا برای شرکت در کنکور، روش مناسبی نیست و کسی که بخواهد از این روش در زندگی کاری و تحصیلی خود استفاده نکند، مجبور است از برنامه ریزی اصولی استفاده کند. در ذیل با بررسی برخی از عوامل موثر به بررسی روش درس خواندن کنکور  می پردازیم. قبل از اینکه بخواهید موارد را مشاهده کنید نکته ای را در مورد داوطلبانی که میخواهند کنکور ندهند بگویم داوطلب گرامی شما میتوانید با توجه به لیست رشته های بدون کنکور هر دانشگاهی که میخواهید بروید ثبت نام را انجام دهید.
1- برای خودتان برنامه ریزی کنید؛ می پرسید چرا؟
چون:

  • با برنامه ریزی صحیح در هر روز، می دانید چه مباحثی و از هر یک چه مقدار باید مطالعه کنید.
  • برای آزمون های آزمایشی و برنامه های کاری  هماهنگی ایجاد می کنید.
  • دقیقاً می دانید چه مقدار زمان برای مرور مطالعه هایتان لازم دارید..
  • زمان لازم و مناسب برای تست زدن خود را تعیین می کنید.
  • خواهید دانست که در مطالعه دروس اختصاصی و عمومی چه مقدار زمان بایستی اختصاص دهید که نتیجه ی بهتری عایدتان شود.
2- خودتان را نبازید
چرا از فکر کردن به اینکه رقبای شما خیلی قوی تر از شما هستند، دست بر نمی دارید؟ این کار باعث می شود که شما به جای دقت و تمرکز بر روی کارها و برنامه های خودتان، در یک گرداب بی سر و ته گرفتار شوید. یادتان باشد مهم ترین رقیب شما در کنکور خودتان هستید نه هیچ کس دیگر!
3- شرایط محیطی تان باید مناسب باشد
جایی را انتخاب کنید که در آن برای درس خواندن، راحت هستید ولی نه آن قدر راحت که در حال درازکش، در رختخواب و یا در جلوی تلویزیون، درس بخوانید. شرایط اتاق مطالعه تان را از نظر شرایط فیزیکی به ویژه از نظر نوری (سفید و زرد) حتماً تنظیم کنید.
4- برای خودتان تقویم کاری درست کنید
یک تقویم کاری برای خود درست کنید و کارهای روزانه خود را ثبت کنید. با این کار اولاً از کارهای انجام شده و انجام نشده خود کاملاً مطلع هستید و ثانیاً هر روز سعی می کنید فعالیت ها را نسبت به روز قبل، بیشتر و بیشتر انجام دهید. این دفتر برنامه ریزی به شما کمک می کند تا هر روز ساعات بیشتری را به مطالعه اختصاص دهید.
5- روش مطالعه هر درس را فرا بگیرید
تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا یک نفر در تمام دروس نمره ی عالی می گیرد ولی دیگری نه؟ از آنجا که روش های مطالعه برای هر درس با درس دیگر متفاوت است، کسی که روش های مطالعه هر درس را فرا گرفته باشد، می تواند بهتر از عهده یادگیری آن بر آید. من هنوز هم کسانی را می شناسم که کتاب هندسه را مانند تاریخ در دست گرفته و در حالیکه حرکت می کنند به حفظ کردن آن می پردازند!!! آخر مگر میتوان هندسه را حفظ کرد؟ برای یادگیری هندسه علاوه بر نیاز به مطالعه، نیاز به محاسبه و استدلال هم داریم. به عبارتی اگر بخواهیم دروس را طبقه بندی نماییم، یک نوع از طبق بندی می تواند به صورت زیر باشد:

  • درس هایی که فقط باید مطالعه شوند و به حافظه سپرده شوند مانند تاریخ.
  • درس هایی که باید مطالعه شوند و نیاز به حل تمرین و محاسبه هم برای مهارت یافتن در آن نیاز است مانند ریاضی.
  • درس هایی که علاوه بر مطالعه و حل تمرین و محاسبه نیاز به استدلال نیز دارند مانند هندسه و فلسفه.
6- خودتان را ارزیابی کنید
دائماً خودتان را ارزیابی کنید. بیشترین یادگیری ها در ارزیابی و امتحان اتفاق می افتد. در ارزیابی با خطاهایمان رو برو می شویم و به علت از دست دادن نمره (هرچند که بسیار ناراحت کننده است)، سعی می کنیم که بار دیگر آن خطا را تکرار نکنیم. بهتر است در آزمون های آزمایشی شرکت کرده و دائماً خود را ارزیابی کنید. با این کار در هر بار آزمون علاوه بر رو به رو شدن با خطاها و تصحیح آن ها، به دلیل قرار گرفتن در شرایط مشابه کنکور، به اضطراب ناشی از آن نیز به مرور عادت و در نهایت آن را کنترل می نمایید.
7- به خودتان استراحت بدهید
می دانم که اصلا حس خوبی نخواهید داشت، وقتی که هزار و یک کار بر سرتان ریخته ولی حال انجام دادنشان را هم ندارید. در این شرایط (مخصوصاً وقتی از آزمون برگشته اید و یا ساعات زیادی را مطالعه نموده اید)، حتما به خودتان استراحت دهید و اصلاً هم استرس نگیرید که ای وای! از دیگران عقب افتادم! مطمئن باشید استراحت هر چند کوتاهی که به خود می دهید، می تواند برایتان بسیار مفید باشد.
در این مقاله به بررسی روش درس خواندن کنکور98پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره کنکور بزنید. 
اگر سوالی در زمینه روش درس خواندن کنکور 98 ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *