آیدانیتو > رسیدن به آرزوها، بدون هدف گذاری ممکن نیست
رشد و توسعه ی فردی

رسیدن به آرزوها، بدون هدف گذاری ممکن نیست






 

هدف گذاری

شاید بسیاری از ما در موقعیت های مختلف زندگی شنیده باشیم که هدف گذاری اولین قدم در مسیر موفقیت است. کمتر کسی به این موضوع شک دارد اما گاهی اوقات ما نمی دانیم که فرایند هدف گذاری در زندگی دقیقاً به چه صورت است و باید از کجا شروع کنیم و به کدام سمت برویم.

مهم ترین بخش این فرایند، رسیدن به هدف است. بدون اقدام عملی، نمی توان به هدف رسید. به بیان دیگر می توان گفت، فقط کافی نیست که بدانیم چه می خواهیم، بلکه بهتر است از زمان و میزان تلاشی که برای رسیدن به هدف نیاز داریم هم آگاه باشیم.

ما علاوه بر هدف گذاری باید مسیر را مشخص کنیم و در نظر بگیریم که در این مسیر چه مراحلی را باید طی کنیم، چه موانعی سر راهمان قرار دارند و تقریباً به چقدر زمان نیاز داریم.

اصول هدف گذاری در زندگی

برای درک بیشتر مسیر هدف گذاری در زندگی ، می توان اصولی را برای آن  در نظر گرفت. در اینجا به توضیح بیشتر این اصول می پردازیم:

اولویت های خودتان را بشناسید

هدف شما باید مهم ترین بخش زندگی تان باشد. از خودتان بپرسید، در میان همه کارهایی که می توانم در زندگی ام انجام بدهم، به چه چیزی بیشتر از همه اهمیت می دهم؟ اولویت های اصلی من چه چیزهایی هستند؟ بعد آن ها را جایی بنویسید، تا تمرکزتان برای برآورده کردنشان بیشتر شود.

مشخص کردن اولویت ها از هدر رفتن زمان و انرژی جلوگیری می کند، به فعالیت های شما نظم می دهد و موجب وضوح بیشتر آینده می شود.

هوشمندانه هدف گذاری کنید

یک روش مناسب برای هدف گذاری این است که هوشمندانه باشد و ویژگی های زیر را شامل شود:

واضح بودن

هدف باید مشخص و واضح باشد. اگر دقیقاً ندانید که چه می خواهید، چطور می توانید به آن برسید؟

قابل اندازه گیری بودن

دقیقاً بدانید که چه هدفی دارید و چند مرحله را باید برای رسیدن به هدف پشت سر بگذارید.

قابل دست یابی بودن

واقع گرا باشید، مهارت هایتان را بررسی کنید و ضعف ها و توانمندی هایتان را در نظر بگیرید. اهداف شما باید با قابلیت های شما هم سو باشند.

زمان بندی داشتن

به منظور افزایش انگیزه، برای خودتان محدودیت زمانی ایجاد کنید. به عنوان مثال به خودتان قول بدهید که تا پایان هفته، ماه یا سال فعالیت خاصی را به پایان برسانید.

عمل کنید

بعد از مشخص شدن هدف و برنامه ریزی دقیق برای آن، وقت عمل است. به عبارتی هدف گذاری در زندگی بدون از جا بلند شدن و حرکت برای رسیدن به هدف ممکن نیست. بعد از برنامه ریزی باید عمل کرد تا اهداف محقق شوند.

یک نکته مهم در این مرحله این است که عوامل پرت کننده حواس را کنار بگذارید تا در مسیر متوقف نشوید یا حرکتتان کند نشود. به عنوان مثال اگر باید درس بخوانید تا در امتحان خاصی قبول شوید، گوشی، تبلت، تلویزیون و… را خاموش کنید تا متمرکز باقی بمانید.

در ادامه مطالعه مقاله بی هدفی ریشه در چه عواملی دارد؟ را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل هدف گذاری می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


0 دیدگاه در “رسیدن به آرزوها، بدون هدف گذاری ممکن نیست

  1. آرزو ضیایی گفت:

    بسیار مطلب مفیدی بود ممنونم اگر هدف گذاری درست انجام بشه رسیدن بهش قطعیه

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله هیچ آرزویی بدون هدف گذاری و تلاش برای رسیدن به هدف محقق نمی شود. ما باید برای رسیدن به اهدافمان برنامه ریزی و به منظور رسیدن به آن ها تلاش کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *