آیدانیتو > رابطه ازدواج و خوشبختی
زندگی مشترک

رابطه ازدواج و خوشبختی






 

ازدواج و خوشبختی

ازدواج یک اتفاق ساده نیست. وقتی ازدواج می کنیم و با کسی برای زندگی مشترک زیر یک سقف می رویم، تصمیم بسیار مهمی برای باقی روزهای زندگی مان گرفته ایم. تصمیمی که بر ابعاد مختلف زندگی تأثیر می گذارد و به نوعی مسیر پیش روی یک انسان مجرد را به سمتی دیگر هدایت می کند.

 اما سؤال بسیاری از افراد مختلفی که قصد ازدواج دارند، برای ازدواج کردن مردد هستند، از ازدواج می ترسند، یک بار ازدواج کرده اند و جدا شده اند، نمی خواهند هرگز ازدواج کنند و… این است که آیا میان ازدواج و خوشبختی رابطه ای وجود دارد؟ آیا متأهل ها از مجردها خوشبخت تر و راضی ترند؟ ازدواج چه تأثیرات مثبت و منفی ای را به همراه دارد؟ آیا زندگی مشترک آنقدری ارزش دارد که به خاطرش کسی را به دنیای خودمان راه بدهیم؟

رابطه ازدواج و خوشبختی

نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهند که افراد متأهل خوشحال تر و سلامت تر از مجردها هستند و سطح شادی و رضایت در آن دسته از متأهل هایی که همسرشان را بهترین دوست خودشان می دانند بیشتر است. ازدواج به طور کلی سطح نشاط افراد را بالا می برد اما ازدواج با کسی که دوست نزدیک ما است، از باقی انواع ازدواج ها هم بهتر و کارآمد تر است.

همچنین بر اساس نتایج پژوهش های متعدد، متأهل ها از نظر اقتصادی وضعیت بهتری دارند و بیشتر زندگی می کنند. مردان و زنانی که ازدواج کرده اند کمتر احتمال دارد که به سراغ مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی بروند و اختلالات روانی هم در میان متأهل ها کم تر دیده می شوند.

 

ازدواج و موفقیت

علاوه بر رابطه میان ازدواج و خوشبختی باید به تأثیر مثبتی هم که ازدواج بر عملکرد فردی و اجتماعی انسان ها می گذارد توجه کرد. ازدواج و موفقیت هم به دلایلی می توانند با هم هم سو باشند. دلایلی مثل:

  • ازدواج مثل یک حامی در مواجهه با سختی های زندگی است و دوستی میان دو همسر از آن ها در برابر مشکلات حفاظت می کند.
  • همسران در تصمیم گیری های مهم زندگی به همدیگر کمک می کنند.
  • ازدواج موجب پایدارتر شدن سطح خوشحالی و رضایت می شود و آدم های خوشحال در زمینه های تحصیلی و شغلی بهتر عمل می کنند.
  • آدم های متأهل انگیزه بیشتری نسبت به متأهل ها دارند. چون علاوه بر خودشان مسئول فرد دیگری هم هستند.

خوشحالی فردی و خوشبختی در ازدواج

به طور طبیعی آدم های خوشحال همسران بهتری هستند و ازدواج های موفق تری را تجربه می کنند. همچنین نتایج پژوهش ها نشان می دهند که احتمال ازدواج زنان و مردان خوشحال بیشتر از افراد غمگین است. خوشحالی مثل غم قابل سرایت است. تعامل با انسان های غمگین ما را غمگین و رابطه با افراد خوشحال ما را شاد و امیدوار می کند.

آیا هر ازدواجی ما را خوشبخت می کند؟

وقتی در مورد تأثیرات مثبت ازدواج و زندگی مشترک مطالعه می کنیم و از فواید ازدواج آگاه می شویم، ممکن است به این فکر کنیم که آیا رابطه میان ازدواج و خوشبختی در هر زندگی مشترکی وجود دارد؟ آیا ازدواج کردن برای بالارفتن سطح رضایت و خوشحالی کافی است و هر زن یا مرد متأهلی احساس خوشبختی می کند؟

قطعاً پاسخ به این سؤالات منفی است. آمار طلاق روز به روز در سراسر جهان بالا می رود. همین موضوع نشان می دهد که الزاماً با ازدواج کردن خوشبخت نمی شویم و بسیاری از مجردها نسبت به متأهل ها زندگی آرام تر و با کیفیت تری دارند.

آنچه سطح سلامتی، امید به زندگی و موفقیت های فردی و اجتماعی را افزایش می دهد، ازدواج موفق است. اگر بدون شناخت کافی و عشق ازدواج کنیم، احتمال شکستمان در زندگی مشترک بالا می رود.

زنان و مردانی که قصد ازدواج دارند باید از معیارهای ازدواج آگاه باشند و آن هایی که ازدواج کرده اند، باید اصول همسرداری را بلد باشند تا بتوانند از مزایای زندگی مشترک برخوردار شوند.

در این مقاله به موضوع رابطه ازدواج و خوشبختی پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله معیارهای ازدواج را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه رابطه ازدواج و خوشبختی ، می توانید با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *