دکتری بدون آزمون

دکتری بدون کنکور


دکتری بدون کنکور 98

دیگر آن زمان ها گذشته است که فردی روزهای زیبای رندگی اش را در پشت میله های کنکور سپری کند. حالا تنها راه ادامه تحصیل، شرکت در کنکور نیست، بلکه دانشگاه ها از طریق بدون کنکور نیز اقدام به جذب دانشجو می نمایند. در مقطع دکتری نیز این امر صادق است، اما دکتری بدون کنکور دارای شرایط و ضوابط و نیز زمان و نحوه پذیرش است که در ادامه به آنها می پردازیم. به دلیل اینکه موضوع دکتری بدون کنکور ، طرفداران زیادی دارد، در این مقاله به بررسی مهم ترین نکات در زمینه دکتری بدون کنکور می پردازیم. مشاوره تحصیلی تلفنی آزمون دکتری سراسری و آزاد هم می تواند در تصمیم گیری یاری رسان شما باشد.

زمان دکتری بدون کنکور 

برای آگاهی از این زمان باید سایت داشگاه های مورد نظر را بررسی کنید؛ چون که دانشگاه هایی که اعلام نیاز برای جذب دانشجوی دکتری بدون کنکور 98 می نمایند، در صورتی که سازمان سنجش این امکان را به آن ها بدهد در سایت دانشگاه خود اعلام دکتری بدون کنکور  می نمایند. زمان دکتری بدون کنکور 98 معمولاً بعد از کنکور 98 دکتری است و لازم است متقاضیان دارای شرایط بدون کنکور دکتری 98 در زمان های تعیین شده برای ثبت نام و ارائه مدارک لازم مورد درخواست هر کدام از دانشگاه های دارای دکتری بدون کنکور 98 اقدام کنند.

دکتری بدون کنکور مخصوص استعداد های درخشان 

برای این کار می توانید از سهمیه استعداد های درخشان استفاده کنید. همانند سایر مقاطع تحصیلی  دکتری بدون کنکور ، دانشگاه ها در مقطع دکتری نیز از طریق سهمیه استعدادهای درخشان اقدام به جذب دانشجو می نمایند. به این نکته بایستی دقت کنیم که پذیرش در مقطع دکتری بدون کنکور با استفاده از سمهیه استعداد درخشان ، منوط به این است که آیا دانشگاه در رشته و گرایش مورد نظر، نیاز به پذیرش از طریق سهمیه های استعداد درخشان دارد یا خیر. در واقع دانشگاه بر اساس صلاح دید ، ممکن است در سالی از طریق استعداد درخشان اقدام به جذب دانشجو نماید و در سال دیگر با توجه به ظرفیت پذیرش، تصمیم به عدم پذیرش بگیرد. 
اما آنچه در پذیرش از طریق سهمیه استعدادهای درخشان می تواند بسیار حائز اهمیت باشد ، رزومه علمی و پژوهشی شماست. مطابق آیین نامه پذیرش از طریق استعدادهای درخشان ، دانشگاه ها می توانند حداکثر تا معادل 20 درصد ظرفیت پذیرشی که می توانند از طریق آزمون سراسری جذب نمایند ، در دوره روزانه در مقطع دکتری، صورت مازاد بر طرفیت، اقدام به استفاده از سهمیه استعدادهای درخشان نمایند.
با توجه به اینکه پذیرش از طریق استعدادهای درخشان در مقطع ارشد ، فقط با توجه به معدل و قرار گرفتن در 20 درصد ظرفیت پذیرش ورودی آزمون انجام می گیرد، داوطلبانی که در مقطع ارشد نیز معدل بالایی کسب می کنند و در ظرفیت مورد قبول قرار می گیرند، تصور می کنند که می توانند به راحتی در مقطع دکتری و در رشته های بدون کنکور اعلام شده به ادامه تحصیل بپردازند. اما به منظور پذیرش در مقطع دکتری بدون کنکور استعدادهای درخشان 98 ، نیاز است که امتیازاتی را کسب نمایید و در صورتی که بتوانید حداقل امتیازات را به دست آورید، به شرط اینکه دانشگاه مورد نظرتان شما را تایید صلاحیت نماید، خواهید توانست در مقطع دکتری به ادامه تحصیل بپردازید. به دلیل اهمیت موضوع استفاده از سهمیه استعداد های درخشان در مقطع دکتری، در ادامه به بررسی امتیازاتی که یک داوطلب خواهان استفاده از سهمیه استعداد درخشان بایستی کسب کند تا بتواند از جلسه مصاحبه دکتری پیروزمندانه بیرون بیاید، می پردازیم. همچنین می توانید از مشاوره تحصیلی تلفنی نیز بهره بگیرید.

جدول امتیازات پژوهشی و آموزشی دکتری بدون کنکور استعدادهای درخشان 

برای این کار باید امتیازاتی را داشته باشید . در ابتدا به بررسی برخی از قوانین عمومی می پردازیم که شما به منظور اقدام برای بدون کنکور دکتری استعداد درخشان ، بایستی در مرحله اول این شرایط را داشته باشید:
  1. در قسمت امتیازات آموزشی از شما خواسته می شود که معدلتان در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را ثبت نمایید. پس از آنجایی که سوابق تحصیلی در پذیرش بدون کنکور بسیار اهمیت دارد ، داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری با استفاده از سهمیه استعدادهای درخشان را دارند ، بایستی به این نکته دقت کنند که میانگین معدل کل آن ها در دوره کارشناسی و ارشد بایستی به ترتیب بالاتر از 16 و 17 باشد. البته در مقطع ارشد معدل بدون در نظر گرفتن نمره پایان نامه ، بایستی بالاتر از 17 باشد.
  2. اگر در سال جاری فارغ التحصیل شده باشید، تنها دو سال زمان دارید تا برای پذیرش از طریق بدون کنکور استعدادهای درخشان اقدام نمایید.
  3. شما بایستی بتوانید حداقل 70 امتیاز را از جدول امتیازات پژوهشی و آموزشی و همچنین نظرات اساتید مصاحبه کننده کسب نمایید . شایان ذکر است که از مجموع این 70 امتیاز ، حداقل 10 امتیاز بایستی از امتیازات پژوهشی و حداقل 4 امتیاز بایستی از ردیف مدرک زبان امتیازات آموزشی کسب شود.
  4. تعداد ترم هایی که دوره کارشناسی و کارشناسی ارشدتان را به اتمام رسانده اید ، نیز حائز اهمیت است. برای دوره کارشناسی 8 ترم و برایدوره ارشد 4 ترم تحصیلی قابل قبول است.
بایستی به این نکته دقت داشته باشید که پذیرش از طریق سهمیه استعدادهای درخشان مطابق این قانون، در مقطع دکتری فقط در نوبت روزانه بوده و در نتیجه دانشجویان پذیرفته شده، موظف به پرداخت هیچ گونه شهریه ای نخواهند بود. بر این اساس این آیین نامه تنها برای دانشگاه های سراسری بوده و دانشگاه های پیام نور، آزاد، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان و … نمی توانند از این آیین نامه به منظور پذیرش استعدادهای درخشان استفاده نمایند. با توجه به اینکه در بین دانشگاه های سراسری نیز ممکن است تفاوت های در جزئیات امتیازبندی وجود داشته باشد، در ادامه به بررسی نمونه ای جداول مرتبط با امتیاز بندی پژوهشی، آموزشی و … می پردازیم.
ردیفنوع فعالیتحداقل امتیازحداکثر امتیازنحوه امتیاز بندی توسط هیئت داوران مصاحبه کنندهامتیاز کسب شده
1انتشار مقالات علمی پژوهشی داخلی مرتبط با پایان نامه1022هر مقاله تا 7 امتیاز که این امتیاز بندی بر اساس آیین نامه ارتقاء خواهد بود 
انتشار مقالات علمی پژوهشی خارجی مرتبط با پایان نامه 
گواهی ثبت اختراع معتبر داخلی مرتبط با رشته تحصیلیحداکثر 7 امتیاز 
گواهی ثبت اختراع معتبر بین المللی مرتبط با رشته تحصیلیحداکثر 5 امتیاز 
گواهی برگزیدگی در جشنواره های علمی معتبر (فارابی ، خوارزمی و…)حداکثر 3 امتیاز 
گواهی برگزیدگی در جشنواره های علمی معتبر ببن المللیحداکثر 7 امتیاز 
2مقالات علمی ترویجی مرتبط با پایان نامه 6هر مقاله تا 3 امتیاز که این امتیاز بندی بر اساس آیین نامه ارتقاء خواهد بود 
3مقالات منتشر شده در کنفرانس های معتبر داخلی  حداکثر تا 1 امتیاز 
مقالات منتشر شده در کنفرانس های معتبر خارجی  حداکثر تا 2 امتیاز 
4ترجمه و یا تالیف کتاب در حوزه رشته تحصیلی 4  
5درجه کیفی پایان نامه کارشناسی ارشد 4کیفیت عالی حداکثر 4 امتیاز و کیفیت خوب حداکثر 2 امتیاز 
  امتیازات آموزشی به شرح زیر است:
ردیفنوع فعالیتحداقل امتیازحداکثر امتیازنحوه امتیاز بندی توسط هیئت داوران مصاحبه کنندهامتیاز کسب شده
1معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل در دوره کارشناسی 6  
2معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل در دوره کارشناسی ارشد 5  
3ترم های تحصیلی در دوره کارشناسی 36 نیمسال :3 
7 نیمسال:2
8 نیمسال: 1
 ترم های تحصیلی در دوره کارشناسی ارشد 32 نیمسال: 3 
3 نیمسال: 2
4 نیمسال:1
4برگزیدگی المپیادهای علمی دانشجویی 5رتبه 1-3: 5 امتیاز 
رتبه 4-6: 4 امتیاز
رتبه 7-9: 3 امتیاز
رتبه 10-12: 2 امتیاز
رتبه 13-15: 1 امتیاز
 
5مدرک زبان معتبر48  
  جدول ذیل نیز حداکثر امتیاز مدارک معتبر زبان را نشان میدهد:
(MSRT (MCHEIELTS EquivalentTOEFL IBTTOEFL ComputerTOEFL PAPER + TOLIMOحداکثر امتیاز
90-1007.0-9.096-120250-300600-6808
85-896.5-6.986-95232-249575-5997
80-846.4-6.076-85213-231550-5746
75-795.5-5.966-75196-212525-5495
70-745.0-5.456-65173-195500-5244
65-694.5-4.946-55152-172475-4993
60-644.0-4.436-45133-151450-4742
50-593.5-3.929-35113-132425-4491

دکتری بدون کنکور آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی نیز در مقطع دکتری بدون آزمون ، دانشجو می پذیرد. بر طبق آخرین اطلاعیه های، ثبت نام بدون آزمون استعدادهای درخشان دکتری 98 دانشگاه آزاد اسلامی در خردادماه آغاز و تا اوایل تیر ادامه می یابد. متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد که می خواهند از سهمیه استعدادهای درخشان استفاده نمایند، بایستی شرایطی را دارا باشند که عبارتند از:
  1. شرط معدل: داوطلبانی که  خواهان ادامه تحصیل در یکی از رشته های گروه دامپزشکی هستند بایستی حداقل معدل 17 ، داوطلبانی که خواهان ادامه تحصیل در یکی از رشته های گروه  علوم انسانی هستند ، بایستی حداقل معدل 18.5 و داوطلبانی که خواهان ادامه تحصیل در یکی از رشته های سایر گروه ها هستند، بایستی حداقل معدل 17.5  را در دوره کارشناسی ارشد بدون در نظر گرفتن نمره پایان نامه کسب نموده باشند.
  2. اگر دروس معادلسازی دارید، نمی توانید در پذیرش بدون آزمون شرکت نمایید.
  3. نمره پایان نامه: داوطلبان متقاضی ادامه تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد بایستی حداقل نمره 18.5 را برای واحد پایان نامه کسب نمایند.
  4. بایستی دقت کنید که رشته انتخابی در مقطع دکتری ، نبید با رشته ای که از آن در مقطع کارشناسی ارشد، فارغ التحصیل شده اید، متفاوت باشد.
  5. طول دوره تحصیل نیز اهمیت دارد، برای استفاده از سهمیه استعدادهای درخشان در دانشگاه آزاد، بایستی مقطع کارشناسی ارشد خود را ظرف 6 نیمسال به پایان رسانید. البته بایستی دقت کنید که دوره های تابستانی و مرخصی ها جزو نیمسال های تحصیلی محسوب نمی شوند.

دکتری بدون کنکور دانشگاه های پردیس

می توانید برای این نوع ادامه تحصیل وارد دانشگاه های پردیس خودگردان شوید. پردیس های خودگردان نیز در مقطع دکتری ، بدون کنکور دانشجو می پذیرند. اگر به اطلاعیه های منتشر شده، توجه نمایید در دو نوبت سال (معمولا شهریور ماه و بهمن ماه) اطلاعیه هایی برای پذیرش بدون کنکور پردیس های خودگردان منتشر می شود. پذیرش بدون کنکور پردیس های خودگردان بر اساس سوابق تحصیلی بوده و پس از ثبت نام و بررسی توسط دانشگاه ، داوطلبان به مصاحبه دعوت می شوند.

شرایط دکتری بدون کنکور 

اگر بخواهیم به صورت خلاصه آن چه گفتیم را بیان کنیم : مطابق اطلاعیه سایت سازمان سنجش ،متقاضیانی که از شرایط زیر برخوردار باشند، می توانند در دکتری بدون کنکور استعدادهای درخشان 98 ، شرکت نمایند. ضوابط مورد نیاز برای ثبت نام دکتری بدون کنکور 98 شرکت نمایند.
1- داشتن بیشترین امتیاز بر اساس کل امتیازات مربوط به اقدامات آموزشی، مصاحبه و روزمه پژوهشی
2- معدل دوره لیسانس داوطلب  دکتری بدون کنکور 16 و معدل دوره کارشناسی ارشد وی 17 باشد.
3-  از زمان اتمام دوره کارشناسی ارشد تا تاریخ درخواست بیشتر از 2 سال نگذشته باشد. رزومه آموزشی و پژوهشی متقاضیان می بایست مطابق بندهای زیر باشد تا داوطلب بتواند امتیازات لازم را کسب نماید. امتیازات آموزشی شامل:
1 – ارائه مدرک زبان انگلیسی رسمی که دارای حداکثر 8 امتیاز است.
2- برندگان المپیادهای دانشجویی در رشته های علمی حداکثر 5 امتیاز
3 – تعداد ترم های گذرانده در دوره ارشد و کارشناسی به ترتیب 4 ترم و 8 ترم باشد.
4- معدل و نیز کیفیت دانشگاه مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مجموعاً 11 امتیاز دارد که برای دوره کارشناسی 6 امتیاز است. رزومه پژوهشی نیز شامل:
  1. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد و کیفیت آن که حداکثر 4 امتیاز دارد.
  2. تألیف کتاب، مقاله و نیز ترجمه متناسب با رشته متقاضی که مجموعاً 14 امتیاز دارد و سهم مقالات علمی – ترویجی 6 امتیاز است.
  3. مقالات علمی – پژوهشی بر اساس پایان نامه ارشد، ثبت اختراع و نیز برگزیدگان جشنواره های رازی، ابن سینا، خوارزمی و فارابی مجموعه 40 امتیاز به صورت حداکثر دارند.
این مدارک و شرایط برای دکتری بدون کنکور  دانشگاه های سراسری است. در دکتری بدون کنکور 98 دانشگاه آزاد داشتن شرایط زیر الزامی است:
  1. داشتن حداقل معدل 18.5 در گروه علوم انسانی، معدل 17 در گروه دامپزشکی و دیگر گروه ها معدل 17.5
  2. رشته مورد تقاضای داوطلب با رشته تحصیلی وی می بایست هماهنگ باشد و نمره پایان نامه ارشد وی نیز حداقل 18.5باشد.
  3. داوطلب دارای دروس معادل سازی شده امکان شرکت در دکتری بدون کنکور 98 آزاد را ندارند و حداکثر ترم هایی که دوره ارشد آن ها در آن تمام شده باشد، باید 6 ترم تحصیلی باشد.
شرایط اولیه علاوه بر شرایط گفته شده لازمه شرکت در دکتری بدون کنکور 98 چه در دانشگاه آزاد و چه در دانشگاه سراسری است. در واقع داوطلبان باید دارای شرایط اختصاصی و عمومی شرکت در دکتری بدون کنکور 98 را داشته باشند و بعد از آن در صورت داشتن شرایط گفته شده اقدام به ثبت نام دکتری بدون کنکور  نمایند. ثبت نام در هر یک از دانشگاه های مزبور به منظور ارزیابی و سنجش رزومه آموزشی و علمی و پژوهشی داوطلبان به صورت جداگانه انجام می شود و لازم است داوطلبان با ارائه مدارک و ضوابط لازم در زمان تعیین شده توسط دانشگاه مربوطه ثبت نام نمایند. مدارک مورد نیاز در سایت همان دانشگاه می بایست توسط داوطلبان بارگذاری شود. متقاضیان می توانند در یک سال هم در بدون کنکوری دکتری 98 شرکت نمایند و هم در آزمون دکتری ثبت نام کنند. در صورت کسب میانگین و حد نصاب کافی پذیرفته شدگان بدون کنکور دکتری 98، مصاحبه آن ها نیز همانند دیگر داوطلبان انجام خواهد شد. در نهایت پس از بررسی دکتری بدون کنکور، پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله نحوه مصاحبه دکتری بزنید.
اگر سوالی در زمینه ثبت نام دکتری بدون کنکور ذهن تان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

0 دیدگاه در “دکتری بدون کنکور

  1. ستاره گفت:

    بسیار جامع و کامل بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *