آیدانیتو > دوران بلوغ پسران
بلوغ پسران

دوران بلوغ پسران





 

بلوغ پسران

در طول سال‌های نوجوانی پسران شروع می‌کنند به تجربه کردن اولین نشانه‌های بلوغ . بلوغ پسران ، دوران سردرگم‌کننده‌ای است و پسری که به بلوغ می‌رسد احساساتی مثل خوشحالی، گیجی، خشم، شرمساری و … را هم‌زمان تجربه می‌کند.
  والدینی که یک پسرِ نوجوانِ به بلوغ رسیده دارند یا کسانی که به هر دلیلی در دوران بلوغ یک پسر با او در تماس هستند، بهتر است در مورد ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد بلوغ پسران اطلاع داشته باشند. به طور کلی پسران بین سن 9 تا 14 سالگی وارد دوران بلوغ می‌شوند. پدر و مادرها باید در این دوران شدیداً مراقبت رفتارشان باشند. پسران با شروع بلوغ تغییرات روانی و جسمی بسیاری را تجربه می‌کنند و هر چه رفتار والدین در این دوران مناسب‌تر و سالم‌تر باشد، استرس ناشی از تغییرات در پسر نوجوان کمتر می‌شود.

نشانه‌های بلوغ پسران

تغییرات در دوران بلوغ پسران هم جسمی هستند و هم روانی و احساسی. در اینجا به نشانه‌های بلوغ در پسران می‌پردازیم:

تغییرات فیزیکی در دوران بلوغ پسران

رشد ناگهانی

ممکن است پدر و مادر یک روز به پسر نوجوان‌شان نگاه کنند و متوجه بشوند که قدش چقدر بلند شده است. اگر چه رشد قد در دخترانی که به بلوغ می رسند، بیشتر از پسران است اما بلند شدن قد از ویژگی‌های دوران بلوغ است.

موی صورت

موهای کوچک و نازک بالای لب و روی چانه‌ در دوران بلوغ در پسران ، بلندتر، کلفت‌تر و تیره‌تر می‌شود. ممکن است وقتی پسر نوجوان از پدر و مادرش  بخواهد که یک ریش‌تراش برایش فراهم کنند، آن‌ها بسیار غافل‌گیر شوند.
بیشتر پسرها این تغییر را دوست دارند چون در نظر آن‌ها موی صورت نشانه‌ی مردانگی است.

پهن شدن عضلات شانه‌ها و قفسه‌ی سینه

در دوران بلوغ در پسران ، عضلات قسمت بالایی بدن شروع می‌کنند به رشد کردن. شانه‌ها پهن‌تر می‌شوند و قفسه‌ی سینه بیشتر به چشم می‌آید.
بهتر است وقتی والدین متوجه این تغییرات می‌شوند، فرزندشان را به ورزش کردن تشویق کنند.

بوی بدن

از آنجایی که در این دوران هورمون‌ها افزایش پیدا می‌کنند، عرق کردن پسرها از همیشه بیشتر و بوی بدنشان تبدیل به یک مسأله می‌شود.
ممکن است پسر نوجوان در ابتدا متوجه این مشکل نشود و بهتر است پدر و مادر موقع صحبت کردن درباره‌ی این موضوع مهربان و حمایت‌گر باشند. والدین می‌توانند برای پسری که به بلوغ رسیده دئودورانت تهیه کنند و به او بگویند که دوش گرفتن به حل این مشکل کمک زیادی می‌کند.

جوش‌های صورت

مشکلات بعضی نوجوانان در این دوران با جوش های صورت زیاد و مشکلات بعضی کمتر است. اما معمولاً همه‌ی پسران در دوران بلوغ، گه‌گاه جوش‌هایی را روی پوست صورتشان مشاهده می‌کنند.
دلیل این تغییر این است که پوست در بلوغ پسران ، به دلیل افزایش هورمون‌ها چرب‌تر می‌شود.

موی بدن

رشد موها در اطراف اندام جنسی و زیر بغل‌ها یکی از تغییرات در دوران بلوغ پسران است. همچنین ممکن است موهایی بر روی سینه‌ها هم رشد کنند و موهای دیگر نقاط بدن کلفت‌تر و سیاه‌تر شوند.

رشد اندام جنسی

در دوران بلوغ اندام جنسی بزرگ می‌شود و بیضه‌ها رشد می‌کنند. این تغییر احتمالاً برای پسران خیلی عجیب است. بهتر است پدران در مورد این تغییر با پسرشان صحبت کنند و اطلاعات لازم و کافی را در اختیار او قرار بدهند.

تحریک جنسی

این کاملاً عادی است که پسران در دوران بلوغ، بارها تحریکات جنسی را تجربه کنند و هیچ کنترلی بر آن نداشته باشند. احتمالاً این اتفاق پسران نوجوان را عمیقاً شرمنده خواهد کرد.

 

آن ها ممکن است از خواب بیدار و با لباس زیر و ملحفه‌ی خیس مواجه شوند که نشان دهنده ی انزال شبانه است. چنین تغییراتی پسران را گیج و سردرگم می‌کنند. والدین باید در این شرایط در مورد تغییرات جنسی با فرزندشان صحبت کنند و به او این اطمینان را بدهند که این نشانه‌ها کاملاً عادی و سالم هستند و او به مرور زمان کنترل بر این امور را یاد خواهد گرفت.

تغییر صدا

این تغییر اغلب در مراحل آخر بلوغ اتفاق می‌افتد و صدای پسر نوجوان کلفت می‌شود. تغییر صدا به دنبال رشد ناگهانی رخ می‌دهد. چون در فرایند رشد، حنجره هم رشد می‌کند. ممکن است در ابتدا صدای نوجوان خش‌دار باشد و در جمع موجب شرمندگی‌اش بشود.

 تغییرات احساسی در دوران بلوغ پسران

عاشق شدن

در این دوران احتمال زیادی وجود دارد که یک نوجوان درگیر مسائل عاطفی بشود و ادعا کند که عاشق کسی شده است.
معمولاً او در حضور آن کسی که دوستش دارد، خجالتی و مضطرب می‌شود و ممکن است پدر و مادر متوجه تغییر حالات عجیبی در او بشوند که نشان دهنده‌ی مسائل عاطفی هستند.

نوسانات خلقی

تغییرات و بالا و پایین شدن هورمون‌ها در مغز می‌توانند منجر به نوساناتی در رفتار و احساسات پسر نوجوان شوند. این نوسانات کاملاً عادی هستند، اگرچه ممکن است گاهی برای دیگران غیرقابل‌تحمل باشند.
در چنین مواقعی بهتر است پدر و مادر به پسر نوجوانشان اجازه بدهند که با خودش خلوت کند. اگر نوجوان دچار مشکل جدی‌ای باشد، کمک گرفتن از یک روانشناس متخصص در زمینه‌ی مسائل نوجوانان بسیار مفید است.

استرس ناشی از تغییرات

اضطراب و هیجان ناشی از تغییراتی که پسران در دوران بلوغ تجربه می‌کنند، بسیار شایع است. بعضی از مسائلی که با بلوغ همراه می‌شوند، پسران را نگران می‌کنند. آن‌ها گیج می شوند و ممکن است به عادی بودن این تجربیات شک کنند.

دور شدن از خانواده

ممکن است پسری که تا قبل از دوران بلوغ همه‌ی اتفاقات روزمره را برای پدر و مادرش تعریف می‌کرد، در دوران بلوغ ناگهان از آن‌ها فاصله بگیرد و به نوعی با والدینش غریبه شود. این رفتار عادی است اما به هر حال پدر و مادر باید رابطه‌شان را با پسری که در حال تجربه‌ی بلوغ است، حفظ کنند.
والدین می‌توانند هرازگاهی با پسر نوجوان وارد گفت‌وگو شوند، با او وقت بگذرانند و برنامه‌های تفریحی خانوادگی را با حضور نوجوان انجام دهند.
  بلوغ در پسران  بحرانی و پر از چالش است. اما دوره‌ای است که می‌تواند با آگاهی و توجه خانواده و سایر بزرگسالانی که با پسر نوجوان در ارتباط هستند به سلامت به پایان برسد.

مشاوره نوجوان در آیدانیتو

پسر نوجوان در سن بلوغ بیشتر از هر چیزی به درک شدن نیاز دارد. اگر والدین آگاه نباشند که او در حال تجربه‌ی چه تغییرات اساسی‌ای است، ممکن است با رفتارهای اشتباه به او آسیب بزنند. مشاوران متخصص و باتجربه کودک و نوجوان می توانند به والدین، معلم ها و هر شخص بزرگسال دیگری که با نوجوانان در تعامل است کمک کنند تا از ویژگی های دوران بلوغ پسران آگاه شوند و در مواجهه با بحران های جسمی و روانی فرزندشان رفتار مناسبی داشته باشند.
مشاوره نوجوان همچنین به نوجوانان کمک می کند تا بیشتر خودشان را بشناسند، آگاه شوند که در چه مرحله ای هستند و تصمیمات عاقلانه تری بگیرند.
آیدانیتو یک فضای هوشمند مشاوره و آموزش است. مشاوران آیدانیتو در زمینه های مختلف خانواده، تحصیلی، شغلی، کسب و کار، مهاجرت، نظام وظیفه و…به مخاطبان مشاوره تلفنی می دهند. اگر صاحب فرزندی نوجوان هستید و در برابر تغییرات او احساس درماندگی می کنید، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.
در ادامه مطالعه مقاله مشاوره نوجوان را به شما پیشنهاد می کنیم.
فرزند شما یک پسر نوجوان است؟ رفتارها و برخوردهای او تغییر کرده و منفی شده اند؟ نگرانش هستید؟ از شما فاصله گرفته؟ می خواهید به او کمک کنید؟
خود شما یک پسر نوجوان و در حال دست و پنجه نرم کردن با بحران های دوران بلوغ اید؟ نیاز به کمک دارید؟ احساسس تنهایی می کنید؟
برای آگاهی بیشتر در مورد بلوغ در پسران ، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 


1 دیدگاه در “دوران بلوغ پسران

  1. ناشناس گفت:

    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *