انتخاب رشته کنکور

حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی کنکور آزاد 98





حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی کنکور آزاد 98

در چند روز گذشته، 7 و 8 تیرماه 97 کنکور سراسری برگزار شد و همان طور که حتماً در جریان هستید، دانشگاه آزاد و سراسری یک آزمون مشترک را برگزار می کنند. در کنکور سال 97 یک میلیون و یازده هزار نفر شرکت کرده بودند و شرکت کنندگان رشته تجربی بیشترین شرکت کنندگان کنکور سال 97 بوده اند. شاید برای خیلی ها داشتن حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی کنکور آزاد 98 جالب باشد و البته بسیاری از داوطلبین هم می خواهند بدانید با چه درصدهایی می توانند در رشته مورد علاقه خود قبول شوند. اهمیت حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی کنکور آزاد 98 از این رو حائز اهمیت است که برای قبولی در رشته ی مورد نظر نیاز به چه درصدهایی نیاز داریم. با بررسی نفرات آخر قبولی سال گذشته می توان حدس نزدیک به واقعیت درباره ی قبولی داوطلبین امسال داشت.

گروه های آزمایشی دانشگاه آزاد

همان طور که می دانید برای شرکت در کنکور می توانید یکی از رشته های اصلی علوم تجربی، علوم انسانی، علوم ریاضی و فنی و یکی از رشته های هنر و زبان را در کنار رشته اصلی انتخاب کنید. در هر یک از گروه ها بر اساس بار علمی داوطلبین و درصد دروس زده شده، رتبه و تراز شکل می گیرد. ممکن است رتبه ای یکسان در دو گروه، برای یک گروه رتبه ی خوبی تلقی شود و برای گروه دیگر آن طور خوب تلقی نشود.

رتبه یا تراز

قبل از بررسی حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی کنکور آزاد 98 می خواهیم مقایسه ای بین رتبه و تراز در دانشگاه آزاد داشته باشیم. در دانشگاه آزاد برخلاف دانشگاه سراسری سهمیه بندی منطقه وجود ندارد. بنابراین به نوعی می توان گفت رتبه زیرگروه دانشگاه آزاد دارای اهیمت نیست بلکه برای انتخاب رشته باید به تراز یا رتبه کشوری توجه کرد.

آخرین رتبه قبولی

شاید برایتان جالب باشد که بگوییم طبق بررسی های صورت گرفته هر ساله تراز آخرین نفر قبول شده در دانشگاه آزاد افزایش 3% دارد. اهمیت دانستن رتبه و تراز آخرین فرد قبولی برای این است که داوطلبین بتوانند با اطمینان بیشتری انتخاب رشته کنند. در کارنامه دانشگاه آزاد می توانید تراز آخرین فرد قبول شده در هر رشته انتخابی خود را ببینید، زیرا دانشگاه آزاد ستونی در کارنامه را به تراز آخرین نفر قبول شده اختصاص داده است. در جدول زیر رتبه کشوری آخرین نفر قبول شده برای رشته های پرطرفدار را آورده ایم:

نام رشتهدانشگاه پذیرفته شدهرتبه کشوری آخرین فرد قبولی
پزشکیتهران – پردیس خودگردان کیش9556
پزشکیشاهرود9389
دندان پزشکیپردیس خودگردان کیش8976
داروسازیواحد دامغان10862
پرستاریواحد شهر بابک61644
پرستاریواحد زاهدان84210
علوم آزمایشگاهیواحد بروجرد81126
ماماییپزشکی تهران7843
دامپزشکیتبریز7659
علوم و مهندسی صنایع غذاییتهران مرکز201779
شیمی کاربردیتهران مرکز276423
حقوقتهران مرکز7182

 

منظور از تراز آخرین نفر

تراز آخرین نفر قبول شده در هر رشته ای به معنای این است که نمره کنکور آخرین فردی که موفق به پذیرش در آن رشته شده است، چند است.

اهمیت تراز و رتبه آخرین فرد قبولی

تراز و یا رتبه کشوری آخرین فرد قبولی در دانشگاه آزاد از آن نظر اهمیت دارد که می توان با در نظر گرفتن آن امتحان قبولی خود را برای رشته و محل مورد نظر بررسی کنیم. البته باید ر نظر داشت که تراز آخرین فرد قبولی در یک رشته خاص ممکن است در سال آینده افزایش و یا کاهش داشته باشد. بنابراین هیچ حدس قبولی ای 100% نیست. تراز آخرین فرد قبولی برای هر کد رشته محل متفاوت است. پس تراز آخرین فرد قبولی کد رشته محلی که مایل به قبولی در آن هستید را در نظر بگیرید.

تأثیر سهمیه بسیج

برای استفاده از  سهمیه بسیج باید حداقل یک سال به صورت فعال در بسیج فعالیت کرده و 100 امتیاز هم کسب کرده باشید. میزان امتیازدهی براساس نوع عضویت می باشد سهمیه بسیج 10% احتمال قبولی شما را بیشتر می کند. اگر فردی که سهمیه بسیج دارد 90% نمره آخرین فرد قبول شده در رشته ای را کسب کند، در آن رشته پذیرفته می شود. در این مقاله حداقل درصد دروس و آخرین رتبه قبولی کنکور آزاد 98 برای برخی از رشته ها را مورد بررسی قرار دادیم. برای انتخاب رشته ای بهتر شما میتوانید مقاله انتخاب رشته دانشگاه آزاد 97 را نیز مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *