کودک

تفاوت کودکان پرانرژی با کودکان بیش فعال






 


تفاوت کودکان پرانرژی با کودکان بیش فعال

اگر چه کودکان بیش فعال انرژی خیلی زیادی دارند اما انرژی بالا، به تنهایی دلیلی برای تشخیص بیش فعالی در یک کودک نیست. کودکان مبتلا به بعضی انواع بیش فعالی اصلاً پر انرژی نیستند. به عنوان مثال ممکن است آن ها انرژی پایین یا متوسطی داشته باشند و از مشکل نقص توجه رنج ببرند.

اما تفاوت کودکان پرانرژی با کودکان بیش فعال در چیست؟ چطور می توان تشخیص داد که انرژی زیاد در یک کودک نشانه ای از بیش فعالی است؟

برای تشخیص اختلال بیش فعالی یا ADHD در یک کودک، او باید در توانایی مدیریت فعالیت هایش مشکل مزمن و فراگیری داشته باشد و نتواند رفتارهای تکانشی و فکر نشده اش را کنترل کند. وجود نقص هایی در عملکرد یا یادگیری کلید درک تفاوت کودکان پرانرژی با کودکان بیش فعال است.

اما بیش فعالی و دیگر نشانه های اصلی مثل فعالیت هایی بدون تفکر قبلی و نقص توجه مشخص ترین ویژگی های کودکان بیش فعال هستند. نقص های جانبی دیگری هم وجود دارند که ممکن است واضح نباشند. نقص هایی مثل :

پردازش اطلاعات

کودکان بیش فعال اغلب در پردازش اطلاعات مشکل دارند. ممکن است وقتی آن ها اطلاعاتی را دریافت می کنند با سرعت خیلی پایین آن را پردازش کنند یا به درستی این کار را انجام ندهند.

این حالت می تواند در کلاس درس مشکل ایجاد کند و کلاس درس جایی است که انتظار می رود دانش آموزان سریعاً مسائل مختلف را درک کنند و واکنش نشان دهند.

آشفتگی

کودکان بیش فعال خیلی زود آشفته می شوند و در مدیریت احساساتشان مشکل دارند. این حالت می تواند در روابط اجتماعی اختلال ایجاد کند و موجب انزوا و کاهش عزت نفس کودک بشود.

مشکل در کارهای اجرایی

کودکان بیش فعال معمولاً در کارهای اجرایی مثل سازمان دهی، برنامه ریزی، اولویت بندی، توجه کردن و به خاطر آوردن جزئیات مشکل دارند. این مشکلات می توانند در حوزه های مختلف آسیب زا باشند.

به عنوان مثال در فعالیت های ورزشی بعد از ساعت مدرسه، از افراد انتظار می رود که آماده باشند، آنچه را که آموزش دیده اند به یاد بیاورند و به موقع حاضر شوند.

رشد متفاوت

کودکان بیش فعال نابالغ تر از هم سالانشان به نظر می رسند. مثلاً یک پسر 12 ساله بیش فعال ممکن است شبیه به یک کودک کم سن و سال رفتار کند نه یک نوجوان. این نابالغی باعث می شود که آن ها گاهی تصمیمات خطرناکی بگیرند.

اگر کودک شما بسیار پرانرژی است و نمی تواند یک جا بنشیند، ممکن است بعضی از نشانه های بیش فعالی را از خودش نشان بدهد. اما اگر او می تواند احساساتش را کنترل کند، بدون فکر رفتار نمی کند و توانایی توجه کردن را دارد و عملکردش در خانه و مدرسه مناسب است، ممکن است فقط یک فرد پرانرژی باشد

اگر چه نشانه های اصلی ADHA شامل بیش فعالی، رفتار های تکانشی و نقص توجه هستند، همه کودکان و بزرگسالان بیش فعال این نشانه ها را شبیه به هم بروز نمی دهند.

پس می توان گفت که برای درک بهتر تفاوت کودکان پرانرژی با کودکان بیش فعال باید به این نکته توجه کرد که کودک بیش فعال علاوه بر انرژی زیاد ویژگی های دیگری هم دارد. اگر نگران کودک پرانرژی تان هستید، می توانید از یک متخصص کودک کمک بگیرید.

در ادامه مطالعه مقاله «مشاوره کودک» را به شما پیشنهاد می کنیم.

چنانچه شاهد نشانه های بیش فعالی در فرزندتان هستید، برای آگاهی از روش های درمان این اختلال، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *