آیدانیتو > ترس در کودک
ترس در کودکان

ترس در کودک






 


ترس در کودک

این که کودکان گاهی بترسند کاملاً طبیعی است. ترس احساسی است که به کودک کمک می کند تا از خودش مراقبت کند. چیزهای جدید، بزرگ، پر سر و صدا یا متفاوت می توانند در نگاه اول ترسناک باشند. والدین می توانند به کودکان کمک کنند تا ترس در کودک به مشکلی جدی تبدیل نشود و احساس آرامش و امنیت به خطر نیفتد.

علت ترس در کودک

علل ترس در کودکان ، هم زمان با رشد آن ها، تغییر می کند. بعضی ترس ها در بعضی سنین کاملاً بهنجار و عادی هستند.

ترس در نوزادان

وقتی  نوزاد هشت یا نه ماهه است، می تواند چهره کسانی را که می شناسد تشخیص بدهد. به همین دلیل چهره های جدید ممکن است برایش ترسناک باشد. علت ترس در کودک ، در این سنین، معمولاً غریبه ها هستند.

ترس در نوباوگان

وقتی کودک جایی بین ده ماهگی تا دو سالگی قرار دارد، اضطراب جدایی آغاز می شود و بسیاری از کودکان آن را تجربه می کنند. آن ها از اینکه والد ترکشان کند شدیداً می ترسند و ممکن است به محض دور شدن مادر جیغ بکشند یا گریه کنند.

ترس کودک از چیزهای خالی

کودکان چهار تا شش ساله ممکن است از چیزهای خیالی بترسند. آن ها دقیقاً نمی توانند واقعیت و خیال را از همدیگر تشخیص بدهند. هیولاهای ترسناک در خیال آن ها به نظر خیلی واقعی می آیند.

این کودکان می ترسند که چیز وحشتناکی زیر تخت یا داخل کمدشان باشد. بعضی از آن ها هم از خواب های ترسناک می ترسند.

ترس کودک از خطرات زندگی واقعی

وقتی یک کودک هفت سال یا بیشتر دارد، هیولاهای خیالی زیر تخت دیگر او را نمی ترسانند، چون می داند که آن ها واقعی نیستند. در این سن، بعضی کودکان از چیزهای واقعی می ترسند. مثلاً ممکن است از بلایای طبیعی، جنگ، دزدی، قتل و…. بترسند.

مقابله با ترس در کودک

والدین دوست ندارند یک کودک ترسو داشته باشند و گاهی اوقات با روش های نامناسب و راهکارهای تنبیهی نامناسب با ترس در کودکان برخورد می کنند. اما این روش درست نیست و فقط می تواند ترس های کودک را افزایش بدهید. در اینجا به راهکارهایی سالم برای مقابله با ترس در کودک می پردازیم:

  • نوزاد نوباوه یا کودک خودتان را در وضعیتی آرامش بخش قرار دهید و به او بگویید: «جای تو امن است. نترس» کودک شما باید درک کند که از او حمایت می کنید و در امنیت قرار دارد.
  • همچنان که کودک رشد می کند، با او صحبت کنید و به او گوش دهید. آرام باشید و آرامش بدهید. به کودک یاد بدهید که احساساتش را به کلمات تبدیل کند و در مورد احساساتش صحبت کند.
  • اجازه بدهید که فرزند نوباوه شما گاهی اوقات به مدت کوتاهی از شما دور باشد. وقتی از او دور می شوید به او بگویید که بر می گردید، او را در آغوش بکشید، لبخند بزنید و بعد بروید. کودک باید درک کند که شما هرگز او را رها نمی کنید.
  • اگر کودک از تاریکی می ترسد، یک برنامه آرامش بخش قبل از خواب داشته باشید. مثلاً برایش کتاب بخوانید یا موسیقی پخش کنید. کاری کنید که کودک احساس امنیت کند و بداند که دوستش دارید.
  • به کودک کمک کنید تا کم کم با ترس ها مواجه شود. به عنوان مثال با همدیگر زیر تخت را بررسی کنید تا او ببیند که هیچ هیولایی زیر تخت نیست. وقتی در مواجهه با ترس ها کنارش باشید، هم شجاع تر می شود و هم این که کم تر احساس تنهایی می کند.

در اکثر مواقع ترس در کودک با افزایش سن کاهش پیدا می کند و محو می شود. آنچه اهمیت دارد این است که کودک بداند والدین همیشه در کنار او هستند و خطری امنیت او را تهدید نمی کند.

در ادامه مطالعه مقاله «اختلال اضطراب جدایی» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه راهکارهایی برای مقابله با ترس در کودکان ، می توانید با مشاوران با تجربه و حرفه ای آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *