بدون کنکور

تجربی بدون کنکور





تجربی بدون کنکور

در کشور ما، برای سال های طولانی تنها راه ورود به دانشگاه شرکت و قبولی در آزمون کنکور بوده است. این موضوع تبدیل به یک باور در بین مردم شده است و همه از آن اطلاعی کامل دارند. اما در سال های اخیر امکان ورود به دانشگاه بدون نیاز به شرکت در کنکور نیز فراهم شده است. اما برخی از افراد اطلاع کافی و جامع درباره نحوه ثبت نام گروه های ریاضی، انسانی و تجربی بدون کنکور ندارند. در این مقاله قصد داریم شما را با رشته های بدون کنکور تجربی نحوه ثبت نام تجربی بدون کنکور و دانشگاه های پذیرنده تجربی بدون کنکور آشنا کنیم.

دانشگاه های پذیرنده تجربی بدون کنکور

برخی بر این باورند که تنها دانشگاه هایی با سطح علمی پایین تمایل به پذیرش دانشجو تجربی بدون کنکور دارند. اما این باور اشتباه است. در حال حاضر بسیاری از دانشگاه های ایران از جمله دانشگاه های سراسری و آزاد اقدام به پذیرش دانشجو در رشته های تجربی بدون کنکور کرده اند. بسیاری از مؤسسات و دانشگاه های غیرانتفاعی و بسیاری از واحدهای دانشگاه پیام نور، رشته های تجربی بدون کنکور را ارائه می دهند. در این جا به شما برخی از دانشگاه های ارائه دهنده رشته های تجربی بدون کنکور را معرفی می کنیم.

دانشگاه های بدون کنکور سراسری پذیرنده دانشجو در رشته های تجربی 

ایلام

دانشگاه تهران

شیراز

تربت حیدریه

حکیم سبزواری

محقق اردبیلی

چمران

رازی

شهید باهنر

خلیج فارس

بوعلی سینا

تبریز

دانشگاه آزاد بیشتر رشته های گروه تجربی را بدون کنکور ارائه می دهد. تمامی واحدهای دانشگاه آزاد، برخی از رشته های گروه تجربی خود را بدون کنکور ارائه می دهند.البته بهتر است اطلاع داشته باشید که پذیرش تجربی بدون کنکور دانشگاه های سراسری و آزاد بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان است.

رشته های بدون کنکور تجربی

برای ورود به دانشگاه در رشته های بدون کنکور ، در ابتدا باید از رشته های تجربی که به صورت بدون کنکور ارائه شده اطلاع داشته باشید و رشته مورد نظر خود را از بین آن ها پیدا کنید. رشته های گروه علوم تجربی بسیار متفاوت اند. در جدول زیر برخی از رشته های تجربی دانشگاه های سراسری بدون کنکور را آورده ایم.

علوم و مهندسی محیط زیست

اقتصاد کشاورزی

مهندسی طبیعت

زمین شناسی

زیست شناسی

گیاه پزشکی

مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی

شیمی محض

مهندسی کامپیوتر

تولید و بهره وری گیاهان دارویی

علوم و مهندسی صنایع غذایی

تولید و ژنیتک گیاهی

مهندسی عمران

تکنولوژی تولیدات گیاهی

اقیانوس شناسی

مهندسی اپیتیک و لیزر

مهندسی صنایع

مواد و متالوژی

هتلداری

علوم دامی

در جدول فوق نام برخی از رشته های گروه علوم تجربی دانشگاه های سراسری که به صورت بدون کنکور مورد پذیرش قرار می گیرند، آمده است آن چه شاید توجه شما را خود جلب کرده باشند قرار گرفتن برخی از رشته های ریاضی در این بین است. از آن جایی که پذیرش در این رشته ها به صورت بدون کنکور است، داوطلبان گروه تجربی می توانند برخی از رشته های سایر گروه ها را که در دفترچه انتخاب رشته در مجموعه علوم تجربی به صورت بدون کنکور آمده است را انتخاب کنند.

در دانشگاه آزاد 80% رشته های گروه علوم تجربی به صورت بدون کنکور ارائه می شوند. برخی از این رشته ها عبارتند از:

  • زیست سلولی مولکولی
  • زیست فناوری
  • مهندسی فضای سبز
  • میکروبیولوژی
  • گیاه پزشکی
  • علوم دام

ثبت نام تجربی بدون کنکور سراسری

برای ثبت نام در رشته های گروه علوم تجربی دانشگاه سراسری، غیرانتفاعی و پیام نور به صورت بدون کنکور باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید. زمان مراجعه اواسط مرداد ماه همزمان با انتخاب رشته کنکور سراسری است. لازم است در زمان مقرر اقدام به ثبت نام کنید و از میان لیست رشته های گروه علوم تجربی که به صورت بدون کنکور ارائه شده اند به انتخاب رشته بپردازید. سپس در انتظار اعلام نتایج پذیرفته شدگان بمانید.

ثبت نام تجربی بدون کنکور آزاد

برای ثبت نام در رشته های گروه علوم تجربی دانشگاه آزاد که به صورت بدون آزمون ارائه می شوند، می توانید از اواسط مرداد ماه تا اوایل مهرماه به سایت دانشگاه آزاد مراجعه کنید.

دانشگاه آزاد در نیمسال دوم نیز اقدام به پذیرش دانشجو در رشته های تجربی به صورت بدون آزمون می کند. به منظور ثبت نام در رشته های گروه تجربی به صورت بدون آزمون در نیمسال دوم آزاد بایستی در دی ماه اقدام نمایید. پیشنهاد می کنیم با مطالعه مقاله ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد با نحوه ثبت نام آشنا شوید.

از آنجایی که شما می خواهید به تحصیل در رشته تجربی به صورت بدون کنکور بپردازید، بهتر است انتخاب رشته و دانشگاه حرفه ای داشته باشید. به این منظور به شما توصیه می کنیم برای انتخاب رشته و واحد دانشگاهی با مشاوران آیدانیتو مشورت کنید. مشاوران آیدانیتو شما را در تمامی مراحل یاری می کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *