بیش فعالی و عدم تمرکز نوجوانان

بیش فعالی در نوجوانان

بیش فعالی در نوجوانان

احتمالاً نشانه های بیش فعالی و عدم تمرکز در نوجوانان ، شامل پریدن روی میز و صندلی و دویدن دور کلاس درس نیست. اما این به معنای آن نیست که این اختلال کاملاً در آن ها نابود شده است.

این که نشانه های بیش فعالی در نوجوانان به چه صورت است، بستگی به نوجوان و شدت اختلال دارد. اما بیشتر نوجوان هایی که از این اختلال رنج می برند، همچنان درگیر مشکلات بی توجهی و ناتوانی در تمرکز هستند. بعضی هم تکانشی هستند و بدون فکر و تصمیم قبلی کارهایی انجام می دهند.

 

علائم و نشانه های بیش فعالی در نوجوانان

مواردی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، شایع ترین نشانه های بیش فعالی در نوجوانان هستند.

بی توجهی

  • ناتوانی در توجه عمیق و انجام کارهای اشتباه ناشی از بی توجهی
  • ناتوانی در گوش دادن کامل به صحبت های طرف مقابل
  • ناتوانی در پیروی از یک دستورالعمل و به پایان رساندن یک تکلیف (مثلاً تکالیف خانه)
  • مشکل در سازمان دهی مسئولیت ها و فعالیت ها
  • فرار کردن از انجام کارهایی که نیازمند توجه هستند
  • تمایل به حواس پرتی
  • فراموشی و بی توجهی

بیش فعال بودن و تکانشی عمل کردن

  • بی قراری
  • ناتوانی در نشستن سرجای خود برای مدت زمان زیاد
  • ناتوانی در انجام کاری بدون سر و صدا
  • پر حرفی
  • وسط حرف دیگران پریدن
  • ناتوانی در صبر کردن

اگر چه نشانه های بیش فعالی و عدم تمرکز در آدم هایی که مبتلا به این اختلال هستند، معمولاً با افزایش سن کاهش می یابد، اما تفاوت نشانه های این اختلال در نوجوانی با زمانی که فرد مبتلا کودک یا بزرگسال است، به فعالیت هایی بستگی دارد که نوجوان باید انجام دهد.

به عنوان مثال، نوجوانان مبتلا به Attention Deficit  Hyperactivity disorder) ADHD) معمولاً نمره های پایینی در امتحانات می گیرند، نمی توانند از همه ی قابلیت هایشان در محیط های درسی استفاده کنند و تکالیفشان را به خوبی انجام نمی دهند. آن ها معمولاً غیبت می کنند و از درس و مدرسه  فراری اند و ممکن است از مدرسه اخراج شوند.

پژوهش ها نشان می دهند که معمولاً بیش فعالی در نوجوانان باعث می شود که نتوانند دوستانشان را حفظ کنند و اغلب دوستی هایشان ناپایدار است.

متأسفانه نوجوانانی که مبتلا به این اختلال هستند، کمتر از کودکان یا بزرگسالان مبتلا به اختلال بیش فعالی و عدم تمرکز، به درمان علاقه نشان می دهند. تمایل به مصرف مواد مخدر هم در این نوجوانان بیشتر از سایر نوجوانان است.

اگر احتمال می‌دهید که فرزند نوجوانتان مبتلا به اختلال بیش فعالی و عدم تمرکز باشد، برای آگاهی از روش‌های درمان این اختلال با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

بیش فعالی در نوجوانان

تأثیر بیش فعالی و عدم تمرکز بر مغز

پژوهش ها ثابت کرده اند که بخش های خاصی از مغز نوجوانانی که مبتلا به این اختلال هستند، کمتر فعالیت می کنند و با سرعت کمی رشد می کنند. یکی از این بخش ها مسئولیت عملکرد اجرایی و گروهی از مهارت های ذهنی کلیدی را بر عهده دارد.

یکی از این مهارت ها، توانایی مدیریت کردن خود است. بیش فعالی در نوجوانان منجر به خود مدیریتی ضعیف می شود و کنترل رفتارهای ناشی از ADHD را برای آن ها دشوار می کند.

البته هر چه سن بیشتر شود، این بخش از مغز هم بیشتر رشد می کند و عملکرد آن بهبود پیدا می کند. به همین دلیل رفتارهای نوجوانان مبتلا به بیش فعالی و عدم تمرکز، نسبت به کودکان مبتلا به این اختلال بهتر و مناسب تر است.

رابطه ی نشانه های اختلال بیش فعالی و عدم تمرکز با جنسیت

نشانه های بیش فعالی در نوجوانان دختر و پسر متفاوت است. معمولاً دخترها این نشانه ها را دیرتر بروز می‌دهند. نشانه های این اختلال در دختران بیشتر شامل بی توجهی است اما پسرها معمولاً بیش فعال هستند و رفتارهایشان تکانشی است.

همچنین دختران نوجوان دارای این اختلال بیشتر در خطر ابتلا به افسردگی و اختلالات خوردن و رفتارهای مرتبط با خودکشی قرار دارند.

درمان بیش فعالی در نوجوانان

روش های زیاد و متنوعی برای درمان بیش فعالی در نوجوانان وجود دارند. روش هایی مثل دارودرمانی، مداخلات تحصیلی، مداخلات تغذیه ای و جلسات روان درمانی و مشاوره می توانند برای درمان بیش فعالی و عدم تمرکز در نوجوانان مفید باشند.

بهتر است والدین و دیگر بزرگسالانی که با یک نوجوان مبتلا به ADHD در تعامل هستند، از نشانه های این بیماری آگاه باشند و با مشاهده ی نشانه های این اختلال نوجوان را به یک متخصص ارجاع دهند.

 

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «بررسی علل پرخاشگری در نوجوانان» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *