آیدانیتو > علل پرخاشگری در نوجوانان
پرخاشگری نوجوانان

علل پرخاشگری در نوجوانان





 

پرخاشگری نوجوانان

سال­‌های نوجوانی سال­‌های پرچالشی هستند. تغییرات جسمی و روانی با سرعت بالایی اتفاق می‌افتند و نیاز به مورد پذیرش قرار گرفتن اهمیت زیادی پیدا می­‌کند. هورمون­‌ها کنترل نوجوان را به دست می­گیرند، هیجانات و احساسات شدت پیدا می­‌کنند و هر نوجوانی باید یاد بگیرد که چطور از عهده­‌ی این تغییرات جدید بربیاید.
گاهی اوقات فرایند یادگیری درباره‌ی سازگاری با این تغییرات منجر به عصبانیت و حتی پرخاشگری می­‌شود. درک علل پرخاشگری نوجوانان می‌تواند برای والدین، معلم‌ها و خود نوجوانان مفید باشد.

علل پرخاشگری در نوجوانان

تغییرات فیزیکی قابلیت این را دارند که منجر به خشم و سردرگمی شوند. در دوران نوجوانی سطح هورمون­‌ها در بدن پسران و دختران تغییر می­‌کند. پذیرش تغییرات ایجاد شده در پوست، مو و بدن گاهی اوقات برای نوجوانان دشوار است و در مورد اینکه در بازه‌ی زمانی تبدیل آن‌ها از یک کودک به یک جوان چه اتفاقی در حال وقوع است، حس عدم اطمینان دارند.
فشار هم­‌سالان چالشی است که ممکن است نوجوانان با آن مواجه شوند. اگر آن‌ها در گروه هم‌سن‌وسالانشان پذیرفته نشوند، آزار خواهند دید و ممکن است این آزرده شدن را با پرخاشگری نشان دهند. تکالیف خانگی بیش‌ازحد و برنامه‌­های فوق برنامه هم می‌توانند نوجوانان را به مرحله‌ی طغیان برسانند و آن‌ها را عصبانی و خشمگین کنند.
   

در اینجا به مهم‌ترین علل پرخاشگری در نوجوانان می‌پردازیم:

اتفاقات خطرناک

بعضی عوامل مثل قربانی شدن دریک سوء‌استفاده­‌ی جنسی، مورد خشونت قرار­گرفتن در محیط خانه یا جامعه، ژنتیک و عوامل ارثی، در معرض خشونت محتوای رسانه‌­ها قرار گرفتن، ترکیب عوامل اجتماعی – اقتصادی استرس­‌زا در خانواده (فقر، محرومیت شدید، جدایی پدر و مادر، بی‌کاری و …) یا یک آسیب مغزی می­‌توانند منجر به پرخاشگری نوجوانان شوند.

ویژگی­‌های ظاهری و ذهنی

جنبه‌­های متعدد و مختلف ویژگی­‌های جسمی  و روانی می­‌توانند ریشه‌های پرخاشگری در نوجوانان باشند. استرس بیش‌ازحد نوجوانان چیز عجیبی نیست. نوجوانان مهارت‌های مقابله‌­ای ضعیفی دارند و عصبانی شدن تنها روشی است که برای نشان دادن غصه­‌دار بودن، آزار دیدن و ترسیدن بلد هستند.
 

 

اگر آن‌­ها حس کنند که طرد شده‌اند، رفتار نامناسب نشان می­‌دهند و گاهی اوقات عصبانیت‌شان تبدیل به پرخاشگری می­‌شود.
دخترها تمایل دارند که این عصبانیت را به صورت کلامی نشان بدهند. در حالی که پسرها معمولاً این احساس رابه شکل فیزیکی بیان می­‌کنند. عصیان­گری نوجوان مسأله­‌ی شایعی است و ممکن است نوجوانان آسیب­‌پذیر شروع کنند به شکست قوانین.
گاهی اوقات آن‌ها برخلاف علایق و ایده­‌های والدین و معلم‌هایشان رفتار می‌کنند. در حالی که می­‌دانند رفتارهایشان اشتباه است: رفتارهایی مثل فعالیت­‌های پنهانی بیرون از خانه، مصرف نوشیدنی­‌های الکلی، سیگار کشیدن و حتی در بعضی مواقع مصرف مواد مخدر.

شناسایی نشانه­‌ها

والدین باید از نشانه­‌های پرخاشگری در نوجوانان آگاه باشند. اینکه نوجوانان با پدر و مادر، دوستان و خواهر یا برادرانشان دعوا کنند، طبیعی است. اما بعضی علائم و نشانه‌های خاص حکایت از مشکل بزرگ­تری دارند. وقتی یک نوجوان به نظر منزوی می­‌آید، زمان خیلی زیادی را در اتاقش سپری می­کند و نمی­‌خواهد که فعالیت‌­های روزمره‌ی زندگی‌­اش را انجام دهد، والدین حق دارند که نگران شوند.
افت تحصیلی، کاهش اشتها، بی‌خوابی یا خواب بیش‌ازحد هم نشانه‌هایی از مشکلات نوجوانان هستند. گریه کردن در اغلب اوقات یا نیاز همیشگی به جنگ و جدل ویژگی‌های شایع نوجوانان عصبانی هستند.
وقتی یک نوجوان احساس می­‌کند خشمگین است یا کنترلش را از دست داده است، پرخاشگری می‌کند. برخوردهای فیزیکی مثل زدن پدر و مادر، خواهر و برادر یا یک دوست نشانه­‌ی واضحی است که نوجوان نیاز به کمک دارد.

مشاوره نوجوان در آیدانیتو

کار­کردن و در تعامل بودن با یک نوجوان عصبانی یا پرخاشگر بسیار مهم است. تلاش برای فهمیدن دلیل عصبانیت یا ناراحتی چنین نوجوانانی کمک می‌­کند تا بعضی دردهایشان تسکین پیدا کنند. کمک گرفتن از مشاوران یا روان­‌درمان­گر نقشی اساسی را در درمان پرخاشگری نوجوانان ایفا می کند.
آنچه بسیار اهمیت دارد، این است که دلایل و عواملی که موجب پرخاشگری نوجوان شده‌اند را بفهمیم و به رفتارهای نوجوانان توجه کنیم تا بتوانیم بفهمیم کدام نوجوان نیاز به کمک دارد. گاهی اوقات عصبانیت و تحریک­‌پذیری در یک نوجوان نشانه‌های افسردگی هستند. اگر تغییرات خلقی نوجوان به نظر غیرمنطقی می‌آید و بیش از حد بالا و پایین می‌شود، یک متخصص می‌­تواند با بررسی دقیق حالات بفهمد که آیا افسرده است یا نه؟
آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو این توانایی را دارند که با توجه به رشته تحصیلی و تجربیات کاری شان در زمینه های مختلف خانواده، تحصیلی، شغلی، نظام وظیفه، مهاجرت، کسب و کار، حقوقی و…به مخاطبان مشاوره تلفنی بدهند.
مشاوره نوجوان یکی از مهم ترین و پرتماس ترین موضوعات مشاوره خانواده در آیدانیتو است. چون همان طور که گفتیم نوجوانی و مرحله بلوغ یکی از مهم ترین دوره های زندگی هر فرد و با تغییرات جسمی و روانی زیادی همراه است. پرخاشگری نوجوانان از جمله مهم ترین رفتارهای منفی ای در این دوران است که می تواند با استفاده از راهکارهای علمی و روانشناختی اصلاح شود.
در این مقاله به موضوع پرخاشگری نوجوانان پرداختیم. در ادامه مطالعه­‌ی مقاله­‌ی خودکشی در نوجوانان را به شما پیشنهاد می­‌کنیم.
آیا شما دختر یا پسر نوجوان و پرخاشگری هستید که خودتان از رفتارهای تهاجمی خودتان خسته شده اید؟ شاهد رفتارهای پرخاشگرانه در فرزند نوجوانتان هستید؟ برای اطلاعات بیشتر در زمینه درمان رفتارهای پرخاشگرانه، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *