انتخاب رشته ارشد برق

انتخاب رشته ارشد برق – مخابرات نوری 98

انتخاب رشته ارشد برق – مخابرات نوری 98

با توجه به شروع انتخاب رشته ارشد، در این مقاله قصد داریم به موضوع انتخاب رشته ارشد برق- مخابرات نوری 98 بپردازیم. رشته مهندسی برق از جمله رشته های پرطرفدار و سخت از گروه فنی و مهندسی به شمار می رود. البته می توان بازار کار مناسب رشته برق را یکی از علل جذب دانشجویان به سمت گرایش های ارشد برق دانست. هدف از درج مقاله انتخاب رشته ارشد برق- مخابرات نوری 98، کمک به داوطلبان جهت انتخاب رشته صحیح می باشد.

معرفی رشته مخابرات نوری

مخابرات نوری از گرایش های نوپا در رشته مهندسی برق است که از سال 92 در این رشته وارد شده کد ضریب رشته مهندسی برق- مخابرات نوری 4 می باشند. به این ترتیب داوطلبانی که در کد ضریب 4 مجاز به انتخاب رشته شده باشند، می توانند در فرم انتخاب رشته ارشد مخابرات نوری را درج نمایند.

زمان انتخاب ر شته ارشد برق- مخابرات نوری

انتخاب رشته ارشد برق- مخابرات نوری 98، از هفته دوم خردادماه آغاز می شود. داوطلبان به مدت یک هفته فرصت دارند در انتخاب رشته شرکت داشته باشند. به داوطلبان عزیز توصیه می کنیم در تاریخ گفته شده اقدام به انتخاب رشته نمایند و مرحله حساس و سرنوش ساز انتخاب رشته را به ساعات پایانی و تمدید مهلت ثبت نام موکول نکنند. داوطلبان عزیز با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org می توانند کارنامه ارشد را مشاهده کنند و با دانلود دفترچه انتخاب رشته و مطالعه کامل آن، فرم انتخاب رشته را تکمیل نمایند. داوطلبان عزیز برای پر کردن فرم انتخاب رشته مجاز به درج 100 کد رشته هستند.

در انتخاب رشته ارشد برق به این نکات توجه کنید

از مهم ترین نکاتی که لازم است در تکمیل فرم انتخاب رشته انجام دهید، درج کد رشته ها و گرایش ها به ترتیب اولویت از گزینه 1 تا 100 می باشد. لازم است داوطلبان در انتخاب رشته ارشد خود سه دسته بندی داشته باشند. خوش بینانه، منطقی، بدبینانه. بهتر است 10 کد رشته اول حتی برای داوطلبانی که رتبه چشمگیری کسب نکرده است، به صورت خوش بینانه پر شود به این صورت که برای انتخاب این 10 گزینه به سطح علمی و شهر و رشته مورد نظر توجه کنید و بهتر است دوره های روزانه را انتخاب نمایید.
هر چند که احتمال قبولی شما در این گزینه ها به صفر نزدیک باشد. در دسته منطقی به رتبه کسب شده خود و رتبه قبولی رشته و دانشگاه مورد نظر توجه شود. برای این که از رتبه قبولی دانشگاه های مورد نظر مطلع شوید، بهتر است به تحلیل کارنامه و رتبه داوطلبان سال گذشته بپردازید و از محل قبولی آنها باخبر شوید. البته به این نکته توجه کنید که باید ظرفیت های سال گذشته را با سال 98 مقایسه کنید. در صورت کاهش یا افزایش ظرفیت ها قطعاً در رتبه های قابل قبول دانشگاه ها تغییراتی اعمال خواهد شد. در این دسته بهتر است تمام جوانب را بسنجید و برای اولویت بندی این دسته به عوامل زیر نیز توجه کنید:
  • علاقه مندی به رشته و گرایش
  • توجه به بازار کار
  • توجه به هزینه رفت و آمد و شهریه دانشگاه های شهریه پرداز
  • شهر دانشگاه های مورد نظر
در دسته بدبینانه به این فکر کنید اگر ظرفیت های دانشگاه مورد نظر کاهش یابد یا رتبه قبولی دانشگاه مورد نظر تغییراتی کند، شما در چه وضعیتی قرار خواهید گرفت و بهتر است به دانشگاه هایی که تمایل به شرکت کردن در آن ها را دارید ولی از انتخاب های درجه های پایین به حساب می آیند، استفاده کنید و این نکته را در نظر داشته باشید که نحوه بررسی انتخاب های داوطلبان به این صورت است که ابتدا گزینه اول داوطلب مورد بررسی قرار می گیرد.
در صورتی که داوطلب رتبه قبولی آن دانشگاه و رشته را کسب کرده است، گزینه های بعدی وی بررسی نخواهد شد و در همان گزینه اول مورد پذیرش قرار می گیرد. اما در صورتی که در گزینه اول موفق به کسب رتبه قبولی نشود، به همین روال گزینه های 2 تا 100 به ترتیب مورد بررسی قرار خواهند گرفت. با توجه به اینکه با نحوه ی بررسی فرم انتخاب رشته خود آشنا شدید، به 2 مورد توجه کنید:
  1. در حال حاضر از اهمیت اولویت بندی انتخاب رشته آگاه شده اید. بنابراین در صورتی که گزینه اول را با انتخاب های اشتباه پر کنید، مسلماً فرصت تحصیل در دانشگاه برتر را از خود سلب نموده اید.
  2. به دسته بندی گفته شده در انتخاب رشته اعتماد کنید. اگر در گزینه های آخر خود از موارد بدبینانه استفاده کنید، فرصت تحصیل در دانشگاه های سطح بالا را از دست نخواهید داد چون ابتدا گزینه های اولیه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

اهمیت انتخاب رشته

انتخاب رشته ارشد مرحله بسیار مهمی محسوب می شود و می توان گفت داوطلبان تنها با کسب رتبه قبولی به موفقیت کامل دست پیدا نخواهند کرد. انتخاب رشته هوشمندانه 50 درصد از موفقیت را برعهده دارد، بنابراین با تفکرات اشتباه و مشاوره با افراد ناآگاه مانع از موفقیت خود نشوید. بهتر است برای اولویت بندی های خود از مشاوران خبره در زمینه انتخاب رشته راهنمایی بگیرید.

دانشگاه پذیرنده برق – مخابرات نوری

داوطلبان علاقه مند به گرایش مخابرات نوری توجه داشته باشند که در سال 98 تنها دانشگاه دولتی پذیرنده برق – مخابرات نوری دانشگاه تبریز در دوره روزانه، نوبت دوم و پردیس خودگردان می باشد. ظرفیت کل دانشگاه ها تبریز در دوره های گفته شده 8 دانشجو می باشد. بعد از مطالعه  انتخاب رشته ارشد برق- مخابرات نوری 98 مقاله معرفی گرایش های ارشد برق 98 را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *