آیدانیتو > انتخاب رشته ارشد برق – مخابرات سیستم 98
انتخاب رشته ارشد برق

انتخاب رشته ارشد برق – مخابرات سیستم 98

انتخاب رشته ارشد برق – مخابرات سیستم 98

انتخاب رشته ارشد برق – مخابرات سیستم 98 موضوعی است که در این مقاله به طور مفصل راجع به آن پرداخته ایم. در مقاله انتخاب رشته ارشد برق – مخابرات سیستم 98، شما از مهلت انتخاب رشته ارشد برق- مخابرات سیستم، نکات کلیدی انتخاب رشته، نحوه بررسی انتخاب ها، و … مطلع خواهید شد.

معرفی گرایش های ارشد مخابرات سیستم

گرایش مخابرات سیستم (مخابرات دیجیتال) به طراحی سیستم های مخابراتی، بهینه سازی و ایجاد ارتباط امن در مخابرات می پردازد. در این گرایش موضوعات مختلفی همچون شبکه، پردازش سیگنال، طراحی مدولاسیون، آشکارسازها، حوه ی رادار و … مورد مطالعه قرار می گیرد. رشته مهندسی برق شامل 13 گرایش و 6 کد ضریب از 1 تا 6 می باشد و کد ضریبی که گرایش مخابرات سیستم را نیز شامل می شود، 5 می باشد. در کارنامه داوطلبان ارشد به ازای هر کد ضریب یک رتبه و وضعیت به صورت مجزا مشخص خواهد شد. بنابراین در کارنامه داوطلبان برق، رتبه وجود دارد. داوطلبانی که قصد انتخاب رشته ارشد برق- مخابرات سیستم 98 را دارند، باید در کد ضریب 5 مجاز به انتخاب رشته شده باشند.

زمان و نحوه انتخاب رشته ارشد برق

انتخاب رشته داوطلبان از تاریخ 12/3/97 لغایت 19/3/97 می باشد. داوطلبان در تاریخ گفته شده می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی  www.sanjesh.org مراجعه کرده و فرم انتخاب رشته را تکمیل نمایند. داوطلبان پس از تأیید اطلاعات (معدل، محل تحصیل دوره کارشناسی)، تاریخ فارغ التحصیلی، و … به مرحله انتخاب رشته خواهند رسید. لازم به ذکر است در صورتی که اطلاعات ثبت شده با واقعیت مغایرت داشت، امکان ویرایش به داوطلبان داده خواهد شد. داوطلبان در فرم انتخاب رشته مجاز به وارد کردن 100 کد رشته هستند که بر اساس اولویت ها از شماره 1 تا 100 وارد خواهد شد.

نکته قابل توجه در انتخاب رشته

  1. انتخاب رشته از حساسیت ویژه ای برخوردار است. نیمی از موفقیت داوطلبان به انتخاب رشته صحیح آنان وابسته است. لازم به ذکر است کسب رتبه قبولی در آزمون ارشد تنها 50 درصد از موفقیت داوطلبان را تأیید می کند. برای موفقیت کامل باید انتخاب رشته هوشمندانه داشت. بنابراین لازم است با اطلاعات کامل وارد این مرحله شوید. برای کسب اطلاعات لازم در انتخاب رشته ارشد لازم است دفترچه راهنمای انتخاب رشته ارشد که در تاریخ 10 خردادماه برروی سایت سازمان سنجش قرار گرفته است را مطالعه کنید.
  2. نتیجه انتخاب رشته به هیچ عنوان به نشانس داوطلبان مرتبط نمی شود، انتخاب رشته ارشد دارای اصول مهمی است که در صورت رعایت کردن آن ها از نتیجه آن به این امر خواهید رسید. بنابراین مشورت با افراد ناآگاه تنها فرصت تحصیل را از شما خواهد گرفت. برای انتخاب رشته ارشد بهتر است با مشاوران با سابقه در این زمینه مشورت کنید.
  3. اولویت درج کد رشته ها اهمیت ویژه ای دارد و این اهمیت به نحوه بررسی انتخاب داوطلبان بر می گردد که در ادامه بیشتر با این مبحث آشنا خواهید شد.

نحوه بررسی انتخاب ها

در مرحله بررسی انتخاب های داوطلبان، ترتیب اولویت داوطلبان از شماره 1 تا 100 مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در صورتی که داوطلب در انتخاب اول خود رتبه قبولی را کسب کرده باشد، به انتخاب های دوم، سوم و … صدم وی توجهی نخواهد شد و در صورتی که در انتخاب اول موفق نباشند، انتخاب دوم مورد بررسی قرار می گیرد. این روند تا زمانی که داوطلب به قبولی در یک گزینه از انتخاب هایش برسد، ادامه پیدا می کند. بنابراین تصورات اشتباه برخی از داوطلبان که وارد کردن دانشگاه هایی با متقاضی کمتر در گزینه های اول تنها شانس قبولی در دانشگاه بهتر را از انان سلب خواهد کرد.

اولویت بندی انتخاب رشته

به داوطلبان ارشد برق- مخابرات سیستم 97 توصیه می کنیم قبل از تکمیل فرم انتخاب رشته ابتدا کد رشته های خود را در 3 دسته زیر جای دهند: 1- خوشبینانه 2- منطقی 3- بدبینانه در دسته اول چه انتخاب هایی را قرار دهیم؟ انتخاب های این دسته که حدود 10 انتخاب اول را شامل می­شود به سطح علمی، شهریه و سایر ایده آل های داوطلبان بر می گردد، حتی داوطلبانی که رتبه ی خوبی کسب نکرده اند با انتخاب دانشگاه های برتر چیزی را از دست نخواهند داد. دسته دوم چه انتخاب هایی را شامل می شود؟ در انتخاب منطقی داوطلبان علاوه بر اینکه سطح علمی دانشگاه را معیار قرار می دهند، موارد زیر را هم در انتخاب های خود بررسی می کنند:

  1. علاقه مندی به رشته
  2. هزینه رفت و آمد
  3. شهریه دانشگاه های شهریه پرداز
  4. توجه به بازار کار رشته و شناخت رشته مورد نظر

در دسته سوم به چه مواردی توجه کنیم؟ در انتخاب های بدبینانه که گزینه های آخر را شامل می شود، به این نکته توجه می کنیم در صورتی که رتبه قبولی دانشگاه های مدنظر کاهش پیدا کنند، فرصت تحصیل در کدام دانشگاه را خواهیم داشت یا نه. در این دسته به ظرفیت پذیرش دانشگاه های ارائه دهنده رشته برق- مخابرات سیستم 97 توجه می شود.

دانشگاه های برتر پذیرنده رشته مخابرات سیستم

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه تربیت مدرس
  • دانشگاه شیراز
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه سمنان
  • دانشگاه علم و صنعت ایران
  • دانشگاه شریف

رتبه و قبولی ارشد مهندسی برق – مخابرات سیستم

رتبهدورهدانشگاه
1494روزانهدانشگاه صنعتي اصفهان
2617روزانهدانشگاه بين المللي امام خميني /ره /
2904روزانهدانشگاه اروميه
3324روزانهدانشگاه صنعتي قم
3597روزانهدانشگاه صنعتي اروميه
4088روزانهدانشگاه شهيدمدني اذربايجان
4143روزانهدانشگاه صنعتي سهند- تبریز
672نوبت دومدانشگاه علم وصنعت ايران
1244نوبت دومدانشگاه شهيدبهشتي
2698نوبت دومدانشگاه تبريز
4337نوبت دومدانشگاه شهيد مدني اذربايجان
4563نوبت دومدانشگاه سمنان
5387نوبت دومدانشگاه بيرجند
5581نوبت دومدانشگاه تحصيلات تكميلي صنعتي وفناوري پيشرفته كرمان
5701نوبت دومدانشگاه مهندسي فناوري هاي نوين – قوچان
7911پرديس خودگرداندانشگاه اصفهان

به داوطلبان عزیز پیشنهاد میکنیم پس از مطالعه انتخاب رشته ارشد برق – مخابرات سیستم 97 سری هم به مقاله معرفی گرایش های ارشد برق 97  بزنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *