آیدانیتو > انتخاب رشته ارشد نفت – اکتشاف 98
انتخاب رشته ارشد مهندسی نفت

انتخاب رشته ارشد نفت – اکتشاف 98





 انتخاب رشته ارشد نفت – اکتشاف 98

با توجه به شروع انتخاب رشته ارشد، در این مقاله به موضوع انتخاب رشته ارشد نفت – اکتشاف 98 خواهیم پرداخت. گرایش اکتشاف از گرایش های مهم در عرصه مهندسی نفت به شما می رود. در این گرایش به مطالعات سطحی، ژئوشیمیایی، عملیات ژئوفیزیک و در نهایت شناخت مخازن نفت و گاز می شود، پرداخته می شود با توجه به اینکه ایران از ذخایر بزرگ نفت و گاز به حساب می آید، می توان گفت این رشته در ایران پرکاربرد می باشد.. در این مقاله به جزئیات انتخاب رشته ارشد نفت – اکتشاف 98 از جمله زمان انتخاب رشته، نحوه انتخاب رشته، کد ضریب گرایش اکتشاف و تمام اطلاعاتی که شما را در زمینه انتخاب رشته ارشد نفت – اکتشاف 98 راهنمایی خواهد کرد، پرداخته ایم.

کد ضریب مهندسی اکتشاف

مهندسی نفت دارای 5 گرایش و 3 کد ضریب می باشد. که کد ضریب 1 منحصراً برای گرایش اکتشاف می باشد. بنابراین داوطلبانی که قصد انتخاب رشته مهندسی نفت – اکتشاف 98 را دارند، باید به وضعیت کارنامه خود در کد ضریب 1 توجه داشته باشند. در کارنامه داوطلبان نفت به تعداد کد ضریب های موجود در رشته مهندسی نفت، رتبه و … درج خواهد شد. از این رو داوطلبان در کارنامه خود 3 رتبه مشاهده خواهند کرد.

مهلت انتخاب رشته ارشد نفت – اکتشاف

انتخاب رشته ارشد 98 از روز شنبه 12 خردادماه آغاز شده است و داوطلبان به مدت 1 هفته فرصت برای تکمیل فرم انتخاب رشته را خواهند داشت. بنابراین داوطلبان می بایست تا تاریخ 19 خرداد، انتخاب رشته خود را ثبت کرده باشند. داوطلبان عزیز با مراجعه به سایت سازمان سنجش کشور به نشانی www.sanjesh.org به فرم انتخاب رشته ارشد دسترسی خواهند داشت. داوطلبان عزیز در فرم انتخاب رشته خود مجاز به وارد کردن 100 د رشته می باشند. اما برای درج کد رشته ها به چه نکاتی باید توجه داشت و چگونه انتخاب رشته صحیحی داشته باشیم؟ برای اطلاع از پاسخ سؤالات در ادامه مقاله همراه ما باشید.

به این نکته توجه کنید:

مرحله انتخاب رشته از مراحل حائز اهمیت و آینده ساز محسوب می شود. بنابراین نیاز است با اطلاعات کامل به این مرحله وارد شوید. اولین گام جهت کسب اطلاعات لازم در انتخاب رشته، مطالعه کامل دفترچه راهنمای انتخاب رشته ارشد 98 می باشد. دفترچه انتخاب رشته ارشد در تاریخ هفته دوم خردادماه در سایت سازمان سنجش منتشر می گردد. بنابراین داوطلبان عزیز با مراجعه به سایت اینترنتی سنجش و دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته، می توانند از قونین و شرایط خاص انخاب رشته مطلع شوند. به ترتیب وارد کردن کد رشته ها توجه داشته باشید. اولویت بندی کد رشته ها در مرحله انتخاب رشته بسیار مهم است. زیرا بررسی انتخاب داوطلبان از گزینه اول شروع می شود و در صورتی که رتبه قابل قبول را کسب نمایند، انتخاب های دوم و .. .بررسی نخواهند شد. بنابراین حتی بر اثر سهل انگاری در درج کد رشته ها ممکن است از تحصیل در دانشگاه مورد نظر با اولویت بالاتر جا بمانید.

اولویت بندی انتخاب رشته ارشد نفت – اکتشاف

برای اولویت بندی کد رشته ها 3 دسته را در نظر داشته باشید:

  • انتخاب های خوش بینانه
  • انتخاب های منطقی
  • انتخاب های بدبینانه
در دسته اول به همه ی داوطلبان ارشد، توصیه می کنیم تنها سطح علمی دانشگاه ها و ایده آل های خود را مدنظر قرار دهند. حتی داوطلبانی که از رتبه ی خوبی در آزمون ارشد برخوردار نشده اند، 10 گزینه اول فرم انتخاب رشته خود را به انتخاب های خوش بینانه اختصاس دهند. دسته دوم انتخاب های منطقی داوطلبان است. طبق این دسته، داوطلبان باید جوانب مختلف را برای انتخاب رشته و دانشگاه درنظر داشته باشند:
  • تجه به رتبه کسب شده در آزمون و رتبه قبولی دانشگاه های ارائه دهنده نفت.
  • توجه به شهریه دانشگاه های شهریه پرداز
  • سطح علمی دانشگاه
  • علاقه مندی به رشته
  • شناخت رشته و اطلاع از بازار کار رشته
از جمله مواردی است که در این انتخاب مورد بررسی قرار می گیرند. در دسته بدبینانه به این نکته توجه می شود که اگر ظرفیت ها و رتبه های قبولی دانشگاه ها با کاهش رو به رو شود، چه دانشگاه هایی انتخاب می شوند که هم رتبه قبولی در آن دانشگاه کسب شود و هم تحصیل در مقطع ارشد در آن دانشگاه ارزش صرف کردن وقت و هزینه را داشته باشد. البته داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارند، باید به سطح علمی دانشگاه توجه ویژه داشته باشند.

نحوه بررسی انتخاب های داوطلبان

از نحوه ی بررسی انتخاب ها مطلع شدید. بنابراین نگران انتخاب های گزینه های آخر خود نباشید. در صورتی که رتبه تحصیل در دانشگاه های بهتر را داشته باشید، در گزینه های اولیه خود به آن دست پیدا خواهید کرد. نکته مهمی که لازم است گفته شود این است، فرصت انتخاب رشته ارشد را با مشاوره با افراد ناآگاه و تفکرات اشتباه از دست ندهید. بعضی از داوطلبان تصور می کنند انتخاب دانشگاه هایی که تقاضا کننده های کمتری دارند، در گزینه های اولیه خود، موفقیت آنان را به دنبال خواهد داشت. حال که از نحوه ی بررسی انتخاب رشته ارشد مطلع شدید، از این اشتباه در امان خواهید ماند.

دانشگاه های برتر ارائه دهنده رشته مهندسی نفت اکتشاف

در این مبحث قصد داریم به معرفی دانشگاه هایی با سطح علمی بالا که پذیرنده رشته مهندسی نفت اکتشاف 98 هستند، بپردازیم. همان طور که گفته شد در انتخاب دانشگاه ها بهتر است به سطح علمی آن توجه شود. این انتخاب در مقطع دکتری نیز مورد بررسی قرار خوهد گرفت. بنابراین داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را دارند، به سطح علمی دانشگاه مقطع کارشناسی ارشد توجه بیشتری داشته باشند.
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه سمنان
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *