آیدانیتو > چرا بعضی افراد بعد از ازدواج افسرده می شوند؟
افسردگی

چرا بعضی افراد بعد از ازدواج افسرده می شوند؟






 

افسردگی بعد از ازدواج

کسانی که ازدواج کرده اند می دانند که اگر همسران مراقب زندگی مشترک نباشند، ممکن است به دلایل مختلفی ازدواجشان در مراحلی از زندگی به خطر بی افتد. چنانچه این به خطر افتادن، خیلی زود و در اولین سال های زندگی مشترک اتفاق بی افتد، هشداری است که باید جدی گرفته شود.

یکی از زنگ های خطر بعد از آغاز زندگی مشترک، افسردگی بعد از ازدواج است. شاید وجود یک رابطه میان افسردگی و ازدواج غیرقابل تصور باشد اما زنان و مردان تازه ازدواج کرده بسیاری با این نوع از اختلال روانی مواجه شده اند و خواهند شد. به همین دلیل آگاهی از علل، علائم و نشانه ها و درمان این معضل بسیار مفید است و به زوجین کمک می کند تا قبل از این که دیر بشود برای افزایش کیفیت زندگی زناشویی شان تلاش کنند.

علت افسردگی بعد از ازدواج

مثل هر نوع افسردگی دیگر، علل دقیق افسردگی بعد از ازدواج مشخص نیستند. یک عامل می تواند این باشد که بسیاری از زنان به ازدواج به عنوان یک هدف بزرگ نگاه می کنند و آن را آغاز یک فصل جدید در زندگی نمی دانند. این نگاه آسیب زا است. چون وقتی فرد، بعد از ازدواج با واقعیت مواجه می شود و می بیند که زندگی مشترک یک اتفاق منحصر به فرد و با شکوه نیست، ممکن است سرخورده شود.

دلیل احتمالی دیگر افسردگی بعد از ازدواج ، رویدادهای حاشیه ای است. مثلاً برنامه ریزی برای ماه عسل می تواند استرس زا باشد و بازگشت از ماه عسل و از سرگرفتن زندگی عادی هم این قابلیت را دارد که فرد را ناامید کند.

گاهی اوقات هم اگرچه همسران از زندگی کردن با هم خوشحال و راضی اند، همین که شرایط تغییر کرده و شکل جدیدی از زندگی مشترک را تجربه می کنند، می تواند موجب افسردگی شود.

پیشگیری از افسردگی بعد از ازدواج

یکی از بهترین روش های پیشگیری از افسردگی بعد از ازدواج این است که بدانیم چه انتظاری از ازدواج داریم، انتظارهای ما چقدر واقعی اند و قرار است با چه چیزی روبه رو شویم. اگر در شرف ازدواج هستید، تلاش کنید که قبل از ازدواج به آینده، روزهای پیش رو در زندگی مشترک و برنامه های تان فکر کنید و همه انرژی را معطوف به روز عروسی نکنید.

طبیعی است که در روز عروسی مرکز توجه باشید و این مرکز توجه بودن بسیار لذت بخش است. اما این واقعیت را از یاد نبرید که این لحظات تمام می شوند و شما به روند عادی زندگی باز می گردید. کسانی را که به شما توجه می کنند دوست بدارید و برای حفظ حمایت های آن ها در روزهای بعد از ازدواج تلاش کنید.

اهمیت اهداف بعد از ازدواج

از آنجایی که معمولاً افسردگی بعد از ازدواج دلایل پزشکی و بیولوژیکی ندارد، می توانید به راحتی با داشتن اهدافی، از این افسردگی نجات پیدا کنید. به جای این که قبل از آغاز زندگی مشترک مدام به روز عروسی فکر کنید، به این فکر کنید که چه رویدادها و اهدافی برای روزهای بعد از ازدواج دارید.

شاید به دنبال ترفیع شغلی باشید، قصد یادگیری یک مهارت جدید را داشته باشید یا بخواهید یک کتاب بنویسید. هدف شما هر چه که هست به آن فکر و برایش برنامه ریزی کنید تا بعد از ازدواج احساس پوچی نکنید.

در این مقاله به رابطه افسردگی و ازدواج پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله افسردگی بعد از زایمان را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه روش های  درمان افسردگی بعد از ازدواج ، می توانید با مشاوران خانواده آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *