انتخاب رشته دکتری بیوتکنولوژی

گرایش های دکتری بیوتکنولوژی

گرایش های دکتری بیوتکنولوژی

رشته بیوتکنولوژی، رشته ای با سه رویکرد و جایگاه مختلف است. یکی از رشته های بیوتکنولوژی به صورت دکتری پیوسته است، جایگاه دوم در گروه کشاورزی با عنوان دکتری بیوتکنولوژی کشاورزی است که به صورت دکتری ناپیوسته ارائه می شود. جایگاه سوم که ما نیز در این مقاله آن را بررسی می کنیم، دکتری ناپیوسته بیوتکنولوژی در گروه دامپزشکی است. در این مقاله قصد داریم شما را با رشته بیوتکنولوژی و گرایش های دکتری بیوتکنولوژی و شرایط شرکت در دکتری بیوتکنولوژی آشنا کنیم.

معرفی رشته بیوتکنولوژی

قبل از بررسی و معرفی گرایش های دکتری بیوتکنولوژی، رشته بیوتکنولوژی را معرفی می کنیم. رشته بیوتکنولوژی یا زیست فناوری یکی از جمله علومی است که در سال های اخیر با پیشرفت همراه بوده است. در رشته بیوتکنولوژی سعی می شود که با روش های علمی و با کمک عوامل بیولوژیک برخی مواد را به مواد دیگر تبدیل کرد و یا کالایی تولید کرد. این علم در داروسازی، پزشکی، صنایع غذایی، کشاورزی و صنایع کاربرد فراوان دارد.

واژه زیست فناوری یا همان بیوتکنولوژی برای اولین بار در سال 1919 توسط کارل ارکی مورد استفاده قرار گرفته است و به مفهوم استفاده از موجودات زنده برای توسعه یا تولید محصول و یا اصلاح آن است. این رشته در سال 1378 در وزارت علوم به ثبت رسید و در دانشگاه علوم دانشگاه تهران ارائه شد.

گرایش دکتری ناپیوسته بیوتکنولوژی

وقتی می خواهیم پیرامون گرایش های دکتری بیوتکنولوژی صحبت کنیم. ابتدا باید بدانیم، این رشته در کدام گروه قرار گرفته است. دکتری بیوتکنولوژی یا زیست فناوری یکی از رشته های گروه دامپزشکی است که با کد 2719 در دفترچه راهنمای ثبت نام دکتری قرار گرفته است. در مقطع دکتری رشته بیوتکنولوژی کشاورزی نیز وجود دارد که در این مقاله به آن نمی پردازیم.

رشته بیوتکنولوژی در مقطع دکتری فاقد گرایش می باشد.

رشته بیوتکنولوژی در مقطع دکتری از جمله رشته هایی است که تنها داوطلبان با مدرک ارشد خاص می توانند در آن شرکت کنند. اما چه کسانی می توانند در آزمون دکتری بیوتکنولوژی شرکت کنند؟

رشته های مجاز برای تحصیل در دکتری بیوتکنولوژی

تنها علاقه مندانی که دارای مدرک ارشد بیوتکنولوژی پزشکی، باکتری شناسی، قارچ شناسی، ویروس شناسی، ایمنی شناسی، علوم آزمایشگاهی پزشکی، زیست شناسی، بهداشت مواد غذایی، ژنتیک، بیوشیمی و بهداشت آبزیان و یا دکتری عمومی دام پزشکی. پزشکی و داروسازی هستند می توانند در آزمون دکتری بیوتکنولوژی شرکت کنند.

دروس امتحانی دکتری بیوتکنولوژی دامپزشکی

اگر مایل به شرکت در آزمون دکتری برای قبولی در یکی از گرایش های دکتری بیوتکنولوژی هستید لازم است منابع امتحانی آن را نیز بشناسید. عناوین دروس امتحانی دکتری بیوتکنولوزی دامپزشکی به شرح زیر است.

  • بیولوژی سلولی و مولکولی
  • بیوشیمی
  • میکروبیولوژی و ایمونولوژی
  • ژنتیک

اگر قصد شرکت در آزمون دکتری بیوتکنولوژی را دارید ثبت نام آزمون دکتری را مطالعه کنید.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در آزمون دکتری بیوتکنولوژی و کسب اطلاعات بیشتر درباره این رشته و گرایش های دکتری بیوتکنولوژی می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *